RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
Ziddan
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 6
Joined: April 17th, 2023, 4:39 pm

RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Ziddan »

Tja, tänkte jag slänger upp det här projektet efter att jag gjorde mitt presentationsinlägg.

Hittade en 3d model av en Panzer II Ausf F, gissningvis exporterad från War Thunder, det första jag gjorde var att sätta igång med fjädringen:
YsqoToj.png
YsqoToj.png (199.13 KiB) Viewed 646 times
uGoIt0w.png
uGoIt0w.png (88.09 KiB) Viewed 646 times
Vilken jag sedan testprintade för att se om den funkade:
XIrScNG.jpg
Vilket den gjorde, jag ansåg att bladfjädring skulle vara knepigt att få till i den här skalan så jag gjorde bladfjädringen dekorativ, en 3mm insexskruv som fungerar som axel går genom chassit in till en arm som är parad med den yttre genom ytterligare en skruv längre ut, på insidan sitter en vanlig kompressionsfjäder.
Skruv/axeln går genom ett mässingsrör som agerar bussning i chassisidan, mindre slitage och bra passform. Samma rör/bussning sitter i alla hjul, utöver drivhjulen som sitter på en kullagrad axel.
SYhKZfw.png
Modellen hålls huvudsakligen ihop med 2mm skruvar och pinnar gjorda av 1.5mm najtråd.
gEgZHDv.png
Drivningen är två stycke av de relativt vanliga gula växellådsmoterna.
I3hay8H.png
Första utskrifterna:
IMG_20230422_111950.jpg
Och dessa monterade:
IMG_20230423_063022.jpg
Jag ville försöka mig på att gjuta larver men är inge fan av formtillverkning så jag 3d designade formar för formarna, innehålande larvlänkar, sprues, gjutöppning och mönster för att se till att de går ihop rätt och resinprintade dessa.
Termen är, om jag förstått rätt "match plates", sen var det bara att hälla i formsilikon så var formen klar att gjuta i efter härdning.
IMG_20230429_163733.jpg
Försökt gjuta larver i dessa men trots att jag gjorde några försök så formarna blev varma så var resultatet inget att hänga i granen, länkarna är så små att det antagligen krävs gjutsnurra för att få till dessa så jag har för tillfället givit upp och nöjt mig med resinprintade länkar.
Skärmar och en del detaljer har också blivit printade och monterade här.
IMG_20230501_214622.jpg
Härefter färdigställdes och printades ovansidan:
IMG_20230507_114628.jpg
Mekanismen för tornets rotation är ett 360 moddat servo och kuggar:
IMG_20230508_233753.jpg
Efter vilket jag började på sänk/höj för kanonen, ett vanlig servo:
8Of2q8M.png
Vilket för oss till hur tanken ser ut för tillfället:
IMG_20230514_141636.jpg
Bredvid ligger kontrollenheten, en arduino 2560 pro klon boendes på en Baldock shield som tillsammans med Open Panzer firmwaren blir en snikvariant av Open Panzers Tank Control Board, allt lull lull är inte med men det som behövs för en körbar modell och lite till, förutsatt att man kompletterar med ESCs och radiomottagare.

PCBn för Baldockskölden beställdes i 5 exemplar från en av de vanliga tillverkna för sådant, komponenter för sig och jag lödde på dessa.

Det finns ett antal uttag för att driva ljus, jag kommer styra upp en notek, två strålkastare, blink för maskingevär och kanon, ev bakljus om sådana ska finnas, har inte sett några på referensbilder av tanken.

Vidare finns uttag för att koppla till diverse ljudenheter, jag har valt en Dasmikro v2 och fått denna att fungera med motorljud, vertikal/horisontell kanonrörelse, maskingevär och kanon.

Det finns också uttag för rökare men jag tror det kan bli svårt att få plats med en sådan i tanken och så rök bensindrivna tanks inte överdrivet mycket.

Jag har designad och printat en enkel hållare för styrenheten, på vänster sida har en skena med ursparning som kortet passar i limmats och till höger är ett clip som nyper fast på inre fjädrinshållare, trycker man ner clippet och kortet tillsammans så låser dessa sig fast.
IMG_20230521_080211.jpg
Ovan bild visar styrenheten i chassit, under denna ligger mottagare och ljudenhet, bak till höger är högtalaren, jag tror denna kommer monteras ovanför där batterikontakten ligger, pekandes uppåt och ut genom gallren i ovansidan av tanken.

Som det är för tillfället finns inga många millimeter till godo i höjdled ovanför styrenheten, jag vill försöka få till IR-stridsmöjlighet men detta kan bli knepigt.

Något jag funderar på är att prova löda en till Baldocksköld men göra så att arduinon sitter på undersidan istället, jag tror det kan spara plats i och med att denna kan sticka ner mellan fjädringsbitarna.

Så, detta är mitt nuvarande projekt :)

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1666
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by cahlfors »

Kul! :thumbup:
Du har ju hunnit med en hel del. Provat tekniker, en del bra andra dåliga, gått vidare och fått ett resultat som ser bra ut. Grattis! :clap:

//

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1903
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Hans K »

Många olika innovationer du har fått till, kul bygge. :clap: :clap: :clap:

Hans K
Panzar e Kul

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by mrTyko »

Tack för du delar med dig av detta fina bygge.
Mycket trevligt med nya byggare och nya ideer. :thumbup:

Robert

Ziddan
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 6
Joined: April 17th, 2023, 4:39 pm

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Ziddan »

Tack för välkomnandet :)

Fick ett par escs i förrgår och körde precis förta tested utomhus:
https://www.youtube.com/watch?v=34iMnYx8dIE


Full gas här så den är långsam, hastigheten ser bra ut för skalan med lite mer toppfart hade inte skadat.
Ett större bekymmer är dock att den saknar vrid, klarar inte att enlarvssvänga på en skummatta med diamantmönster inomhus så skulle aldrig klara tex gräs.

De gula växellådorna har 48 till 1 i utväxling och från dom till axeln drivhjulen sitter på är det 2 till 1 så en total nedväxling på 96 till 1.

Vet inte om det är idé att kolla efter andra 130 motorer att peta i lådorna eller att se mig om efter någon annan lösning.

Någom som har någon insikt att dela av sig med gällande driv här?

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2507
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by mrTyko »

Jösses o jag som tycker 1/10 3d printade vagnar är små och sköra.
Djupt imponerad av dig och ditt arbete här.

Robert

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 746
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Erik »

Väldigt snyggt och fint beskrivet. Det är alltid trögare än man tror för motorerna att dra runt banden, särskilt på underlag där banden greppar väl. Inte så haj på 1/16, men Martin Hagberg här på forumet har hittat ett par växlade motorer som är himla starka och som sitter i hans 3d-printade 1/16-modell.

Hagberg
Medlem
Medlem
Posts: 308
Joined: March 3rd, 2022, 1:26 am

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Hagberg »

Riktigt snygg vagn du bygger! :thumbup:
Motorerna jag använder är Modelcraft 6v nedväxlade 50:1
Attachments
20230521_162623.jpg

Ziddan
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 6
Joined: April 17th, 2023, 4:39 pm

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Ziddan »

Hagberg wrote:
June 2nd, 2023, 7:03 am
Modelcraft 6v nedväxlade 50:1
Tack och stiligt!

Designade och printade fästen/axlar för n20 växellådsmotorer å testade ett par av dom efter att ha sett en video med en 1/16 Type 94 köra utan problem i gräs med nämnda men de svänger inte min Pz2 på mattan, antar att laverna på 94:an är halare och att modellen i sig är lättare.

Har beställt ett par JGA25-370:or med 45:1, tyvärr är dessa nog inte här innan månadsslutet men jag får väl lägga lite tid på Pz2ns kosmetik eller Opeln.

Hagberg
Medlem
Medlem
Posts: 308
Joined: March 3rd, 2022, 1:26 am

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Hagberg »

Min FM/21 svänger inte heller så bra i högs gräs.
Lång och smal vagn blir väldigt tungstyrd. :roll:

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: RC Panzer II Ausf F i skala 1/16 - 3d printbar - eget projekt.

Post by Björn Johansson »

Super fint bygge :thumbup:
Höres Mvh Björn

Return to “Pågående projekt”