Kalla kriget: FV107 Scimitar, skala 1/6

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 737
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Kalla kriget: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by Erik »

Hejsan,
Ett märkligt år har avslutats och ett nytt har börjat. Det känns fortfarande som att forumet har lite drag under larvbanden - det är många fina trådar, ämnen och modeller som avhandlas.

Själv har jag inte varit overksam, trots att sambon och jag flyttade till hus i somras. Det har gått lite långsammare än vanligt med byggandet, men lite har ändå blivit gjort. Inte minst underlättar det att kunna jobba hemifrån. 3D-printern kan ju gå oavbrutet. :)

Det kommer nog en byggtråd så småningom, men för stunden får det räcka med att lägga upp lite bilder på nyaste bygget - en FV107 Scimitar. Första brittiska modellen i samlingen!

Scimitaren är ett spaningsfordon och introducerades 1971. Huvudbeväpningen består av en 30 mm L21 Rarden automatkanon. Vagnen är tillverkad i aluminium och inte mycket större än en svensk M/39'a. Tre mans besättning. Breda band borgar för lågt bandtryck och en dieselmotor på 5.9 l och 190 hk möjliggör en topphastighet på över 80 km/h.
20210105_154424 (2).jpg

20210105_155420 (2).jpg
Överdelen tas lätt av och avslöjar att det är ganska tomt i chassit, förutom de två skruvdragarna från Jula. Här finns plats för högtalare. :) Kuggremmar förbinder skruvdragarna med drivaxlarna - som är M12-skruvar med huvudet försänkt i drivhjulet, enligt känd metod.


20210105_155502 (2).jpg
En förfinad variant på fjädringen i min M/39'a - egenhändigt gjorda fjädrar av pianotråd, nedsänkta i golvet. En 3D-printad kassett ser till att infästningen för bärarmarna och fjädrarna blir likadana. Fjädern går att spänna genom att låsa armen vid olika positioner på kassetten.


20210102_203407.jpg
Rökkastare, en på vardera sida av tornet.


20210104_190310.jpg
Backspeglar, så föraren ser vart vagnen är på väg!

20210105_233752.jpg
Scimitaren får mycket av sitt utseende tack vare alla utanpåliggande förvaringslådor. Inte undra på att de är placerade där, förresten, då vagnen är så liten. Den kraftiga kistan av trä längst bak är inbyggd i chassit och fungerar både som placering av batteriet och handtag om haveriet är framme och modellen måste lyftas bort.


scimitar_light_recconnaisance_vehicle_01.jpg



Ett flertal detaljer återstår, såsom avgasrör, lyftöglor, fästen och beslag, men ljuset skymtar i slutet av tunneln.

Det är en rolig utmaning att bygga Kalla kriget-modeller och jag har en annan grej på gång också, så det blir nog ett inlägg snart igen.

På min YouTube-kanal finns filmer från våra träffar och andra klipp på byggen och modeller:
https://www.youtube.com/channel/UC5BFrU ... I5FYYLsjkw

Instagram: https://www.instagram.com/builtbywikander/

//Erik

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by Christer 2a6 »

<>+ snyckt !!!!!!!!!! Alla möjliga material frän modell ! <>+
Christer2a6 umeå

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2504
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by mrTyko »

Du överträffar dig själv igen Erik.
Massor med smarta och fiffiga lösningar på denna fina vagn.
Ska bli så skoj och se den live.

Robert

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1898
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by Hans K »

Verkligen en kul vagn, lite udda som vanligt, snygga detaljer fixar du galant. :clap: :clap: :clap: :clap:

Hans K
Panzar e Kul

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Kalla kriget: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by falcon »

Fin vagn! Såg ut att fungera bra i snön också..!
Lite färg på den så kan du fokusera på nästa projekt! :D :D :D
// Falcon

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 737
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Kalla kriget: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by Erik »

Tack ska ni ha för alla trevliga kommentarer! :)

Igår snöade det hela dagen så trots att vagnen inte är målad kunde jag inte låta bli att ta en tur!

https://www.youtube.com/watch?v=bT9QhLVPC8A
FV107 snow.png

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2504
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Kalla kriget: FV107 Scimitar, skala 1/6

Post by mrTyko »

Den rör sig jätte fint Erik :thumbup:

Robert

Return to “Pågående projekt”