Gjorde en Dodge WC-52 förra året, så till årets hobbymässa tänkte jag ha med en WC-54 (Ambulans). Modellerad i Rhino och 3D printad. Tveksamt om jag hinner få klart en radiostyrd version till mässan, men en statisk bil skall det nog gå att ha med i alla fall... En skärmdump på modellen: ...och lite 3D printade delar... Taket sprayat med sprutspackel och lätt slipat. Lätt sätt att slippa se varje lager som 3D skrivaren har printat.
Dodge WC-54 1/16
Dodge WC-54 1/16
Hög tid att jag försöker bidra lite till innehållet på forumet...
Gjorde en Dodge WC-52 förra året, så till årets hobbymässa tänkte jag ha med en WC-54 (Ambulans). Modellerad i Rhino och 3D printad. Tveksamt om jag hinner få klart en radiostyrd version till mässan, men en statisk bil skall det nog gå att ha med i alla fall... En skärmdump på modellen: ...och lite 3D printade delar... Taket sprayat med sprutspackel och lätt slipat. Lätt sätt att slippa se varje lager som 3D skrivaren har printat.
// Falcon
Re: Dodge WC-54 1/16
Snyggt jobbat.
Cool modell.
Bra tips med sprutspacklet, det måste provas.
Robert
Cool modell.
Bra tips med sprutspacklet, det måste provas.
Robert
Jag kör med Hagmans sprayspackel (stål/plast sprayfiller 1K). Finns på mekonomen .
Vet inte om man behöver slipa plastdetaljerna innan. Jag tog lite fint slippapper på dom nyprintade delarna, innan jag sprutspacklade. 2-3 ggr med slipning mellan varje lagerr, så får man en rätt OK yta. Kanske några gånger till om man vill ha en riktigt fin yta.
// Falcon
jag ha en hög med delar till en WC-52 liggande. Har för mej att dom ligger i en låda märkt "Hans".... Det är några enstaka delar kvar till den att skriva ut. Jag får ta mej tid o leverera den snart 
Kan ta med WC-54'an också, så kanske du har några bra tips på hjulupphängning o styrning. Växellådan och bakaxeln är färdig, så det är inte jättemycket jobb att få den körbar.
Tacksam för tips på gummidäck med ytterdiameter ca 55 mm och bredd 18 mm. 3D printade däck i PLA-plast blir inte jättebra att köra på, även om man lägger på några lager plastidip...
...eller om någon har en 3D skrivare som funkar med ninjaflex eller liknande, och känner för att printa lite däck
Kan bjuda på en bild på rambalkarna under tillverkning. Utsågad/filad i 2 mm aluminium.
Kan ta med WC-54'an också, så kanske du har några bra tips på hjulupphängning o styrning. Växellådan och bakaxeln är färdig, så det är inte jättemycket jobb att få den körbar.
Tacksam för tips på gummidäck med ytterdiameter ca 55 mm och bredd 18 mm. 3D printade däck i PLA-plast blir inte jättebra att köra på, även om man lägger på några lager plastidip...
...eller om någon har en 3D skrivare som funkar med ninjaflex eller liknande, och känner för att printa lite däck
Kan bjuda på en bild på rambalkarna under tillverkning. Utsågad/filad i 2 mm aluminium.
// Falcon
Det låter ju spännande, vi får väl se om det går att åstadkomma nått bra där,
fixa en ritning så vattenskär vi bitarna.
hans K
fixa en ritning så vattenskär vi bitarna.
hans K
Panzar e Kul
- Erik
- Global Moderators

Ser riktigt, riktigt bra ut! Vad har du kört med för upplösning på lagren och hur stort är bordet på skrivaren?
//Erik
//Erik
Falcon
Jag tar med de gummi hjul jag har hittat tills nu.
Så får du se dem.
Robert
Jag tar med de gummi hjul jag har hittat tills nu.
Så får du se dem.
Robert
Det låter intressant med däcken Robert..!
3D skrivaren är en Wanhao duplicator i3, byggyta 20x20x18 cm. Lagertjockleken varierar mellan 0.1 och 0.2. Tycker att jag får mycket blåsor i ytan när jag kör med 0.1. Kan hända det blir lite för varmt... (?)
Hans -jag har ritningarna till rambalkarna digitalt, och nyinköpt aluminiumplåt
3D skrivaren är en Wanhao duplicator i3, byggyta 20x20x18 cm. Lagertjockleken varierar mellan 0.1 och 0.2. Tycker att jag får mycket blåsor i ytan när jag kör med 0.1. Kan hända det blir lite för varmt... (?)
Hans -jag har ritningarna till rambalkarna digitalt, och nyinköpt aluminiumplåt
// Falcon
Då kollar vi på ritningarna o ser om det går att fixa nått bra.
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
Hej Falcon
Jag har inga problem med blåsor när jag kör 0,1 höjd, PLA. Temp 215 grader, Temp Bed 60 grader, Print speed 40 mm/sec
Robert
Jag har inga problem med blåsor när jag kör 0,1 höjd, PLA. Temp 215 grader, Temp Bed 60 grader, Print speed 40 mm/sec
Robert
Falcon
Liten bild på däcken jag köpt.
Robert
Liten bild på däcken jag köpt.
Robert
- Attachments
-
- opel.jpg (57.71 KiB) Viewed 2999 times
Dimensioner på däcket?
jag printar med 210 grader, 50 mm/s, bedtemp 60. På .2 mm höjd funkar det utan problem, på .1 mm får jag blåsor, speciellt på sluttande ytor. Kanske skall sänka till 40 mm/s och se om det blir någon skillnad.
jag printar med 210 grader, 50 mm/s, bedtemp 60. På .2 mm höjd funkar det utan problem, på .1 mm får jag blåsor, speciellt på sluttande ytor. Kanske skall sänka till 40 mm/s och se om det blir någon skillnad.
// Falcon
Ytter dia 57,65mm
Inner dia 36,30mm
Bredd 13,81mm
Däckhöjd 11,60mm
Mått med skjutmått efter bästa förmåga
Robert
Inner dia 36,30mm
Bredd 13,81mm
Däckhöjd 11,60mm
Mått med skjutmått efter bästa förmåga
Robert
Inte färdigt, men lite färg på gör gott....
Hinner nog inte så mycket mer innan mässan, men jag tar med dom som dom är. Får väl montera ihop dom lösa delarna i alla fall...
Hinner nog inte så mycket mer innan mässan, men jag tar med dom som dom är. Får väl montera ihop dom lösa delarna i alla fall...
- Attachments
-
- ambu1.jpg (243.44 KiB) Viewed 2943 times
-
- dodgar.jpg (267.82 KiB) Viewed 2943 times
// Falcon