Willys i skala 1/6

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Willys i skala 1/6

Post by falcon »

En liten byggtråd om mitt jeepprojekt. Har sågat ut rambalkar i aluminium och köpt ett par T-rex 60 axlar. Trodde att det satt en diff i axeln, men den var ju stel... Inte riktigt vad jag hade räknat med, men det är klart -dom används ju oftast till crawler-byggen, så det borde jag ju kunnat räkna ut. Alla tips om lämpliga diff-drev som passar i dessa axlarna mottages tacksamt!
Image

Tvärbalkar utsågade i 10 mm aluminiumplattor (jodå, det går att såga 10 mm aluminium med en sticksåg. Mata inte på för fort bara 8) )
Image

Tillverkning av fjäderfästen. 2 mm alu...
Image

Halva inre fästena färdiga. Det tog en stund att hitta lämpliga bladfjädrar. Hittade svaret på något rc-bils-forum. Returfjädern till snörstarten på en gräsklippare...! 100 spänn för 3 meter bladfjäder. Den gick dessutom att kallbocka (om man tog det försiktigt...)Bussningar mellan bladfjäder och skruven är en bit vacuumslang.
Image

Börjar likna något:
Image

Bakfjädringen börjar ta form. Tillfälliga småhjul monterade. Tänkte skära ut navcentrumet och fästa på originalhjulen på något sätt.
Image

Framfjädringen blev lite krångligare. Det visade sej att framaxeln var gjord så att det inte gick att sätta bladfjädrarna lika långt isär. Var tvungen att flytta infästningarna mot centrum av ramen för att få ihop det. Inte så snyggt och skalariktigt, men det var inte så mycket att välja på. Får jag tag på några bättre axlar så kan jag alltid flytta ut fjädrarna. Tillfälligt ihopmonterat med najtråd och olika skruvar. Skall snyggas till såsmåning om
Image

Har beställt växellåda, kardanaxlar och en elmotor, som jag går och väntar på. Dom hinner förhoppningsvis komma innan mässan. Vet inte om jag hinner göra färdigt hjulinfästningarna bara. Skulle vara kul att få chassiet körklart....
// Falcon

User avatar
Kim
Medlem
Medlem
Posts: 352
Joined: October 24th, 2009, 2:24 pm
Location: Göteborg

Re: Willys i skala 1/6

Post by Kim »

Grymt! :thumbup:

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1898
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: Willys i skala 1/6

Post by Hans K »

Det ser bra ut! blir säkert en bra jeep i slutändan.

Hans k
Panzar e Kul

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Willys i skala 1/6

Post by johan1 »

Oh la la :shock:
Ser ut att bli ett riktigt mästarbygge
/Johan

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: Willys i skala 1/6

Post by Björn Johansson »

Härligt bygge ska bli kul
att följa.
Höres Mvh Björn

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Willys i skala 1/6

Post by falcon »

Jobbat lite med att få fast fälgarna på axlarna i helgen.
Image
Infästningen/navcentrum till Willysmodellen är lösa (gråa runda prylarna i mitten...) Skar bort fälgbanan från en uppsättning RC-bilsfälgar.
Image
Satte ihop naven från RC-bilsfälgarna med naven från jeepen med några skruvar i kanten. Centrumhålet i jeepens navcentrum använde jag för att bulta fast i hjulet. Kanske inte 100% bra, men med tanke på förutsättningarna så blev det nog rätt OK... Allt går i alla fall att demontera genom att skruva isär, ifall man skulle behöva förbättra konstruktionen framöver :oops: Ett par riktiga gummidäck och fälgar i aluminium hade inte varit dumt!

Nu sitter i alla fall alla hjulen på axlarna. Ett steg närmare....!
// Falcon

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Re: Willys i skala 1/6

Post by shadow »

snyggt jobbat :clap:
Peter

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Willys i skala 1/6

Post by falcon »

Lite framsteg: Image
Motor och växellåda monterat.

Provisoriskt ihopskruvat för provkörning !
Image
Image

Första försöket.... Fram och bakhjulen gick åt olika håll :oops:
Det gick lite bättre när jag vände på bakaxeln. Körde bara lite lugnt och försiktigt. Har inte fettat in framaxeln ordentligt. Den går tyst och fint, men en uppsättning bättre däck hade inte varit dumt. Måste köpa mer skruvar och muttrar. Hög åtgång på M3'or....

Ett par stötdämpare också, så börjar väl chassiet bli färdigt. Får börja kika lite på karossen snart kanske.
// Falcon

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: Willys i skala 1/6

Post by Björn Johansson »

Ser mycket bra ut :thumbup:
Höres Mvh Björn

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Re: Willys i skala 1/6

Post by shadow »

jag är mycket imponerad av ditt bygge :clap: , kan du inte lägga ut en bild på karossen
Peter

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Willys i skala 1/6

Post by johan1 »

Very Nice :shock:

Kommer den med till Aeroseum ?
/Johan

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Willys i skala 1/6

Post by falcon »

Jo, den får väl följa med till Aeroseum. Det var tanken i alla fall.
Karossen har jag inte gjort så mycket med, så det är väl inte så mycket att se ännu. Har fått dit främre stötfångaren också, annars har det inte hänt så mycket. Kommer så småning om, fast nu har jag växlat spår och börjat på ett nytt hus :oops:
// Falcon

User avatar
Kim
Medlem
Medlem
Posts: 352
Joined: October 24th, 2009, 2:24 pm
Location: Göteborg

Re: Willys i skala 1/6

Post by Kim »

Så jädra snyggt! :thumbup:

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Re: Willys i skala 1/6

Post by falcon »

Längesedan det blev någon uppdatering i byggtråden. Det går inte ens på halvfart nu. För mycket att göra med trädgård och annat. Håller på med lite detaljer på karossen. Skall se om jag får ut lite bilder så småning om.
// Falcon

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

Re: Willys i skala 1/6

Post by Björn Johansson »

falcon wrote:Längesedan det blev någon uppdatering i byggtråden. Det går inte ens på halvfart nu. För mycket att göra med trädgård och annat. Håller på med lite detaljer på karossen. Skall se om jag får ut lite bilder så småning om.

Känns igen, det är ju sommar :thumbup:
Höres Mvh Björn