strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tanken om en mindre serieproduktion av underdelen har slagit mig ett par gånger men som student har jag varken tid eller pengar för det. Studentliteratur och öl kostar ju en del nu för tiden :D :D :D :D :D .
Satte fast armarna ordentligt nu och kände och klämde en hel del på fjädringen, de armar som fjädrar medurs är betydligt hårdare i fjädringen än de som moturs så det blir att kasta i väg en femhundring till Wecohe nån gång i framtiden. Trist men man vill ju ha det perfekt.

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Har nu svarvat spår i hjulen så att det går att rulla på ett band. Sågade till axlarna som fjädingen ska sitta på och borrade 3mm centrumhål i hjulen. Mer behövdes inte för att kunna börja testa eleveringen på allvar. Fjädringen tål dock en hel del finjustering, om det ska fungera som önskat måste de fyra hjulen som sitter i mitten ha en något mjukare fjädring än det främre och bakre paret. Men det ser nu ut som konstruktionen kommer att kunna fungera bra. Nu är det bara spännhjul med fästen som måste dit innan jag kan provköra den.
Lite nya problem som jag har identifierat är att jag måste införskaffa en liten blocknyckel för att kunna justera fjädringen på de främre två hjulparen eftersom motorerna sitter i vägen för justerskruvarna.

Image

Image

/Affe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Kan bara hålla med de övriga... cooooolt

Om du börjar tillverka fler så kan du ju begära en del som förskottsbetalning vid beställning.
Då behöver du inte ligga ute med materialkostnader. (blir kanske ett par kronor över till öl oxå) :D
/Johan

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

:lol: imponerande. Jag skulle inte tacka nej till en sån där vagn om den fanns på marknaden. Kort svar pga inloggning via mobil. :)
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tackar!

Tomten kom lagom till hjulen moahahahaha :D :D :D :D .

Satt och svarvade prototyp/testhjul som ska fungera som spännhjul (i alla fall tillfälligt). Då damp det ner en avi i lådan med lite godsaker från Conrad. Kom på att om man letade reda på det man ville ha via deras tyska sida så kunde man få saker som inte fanns med i det Svenska sortimentet bland annat spårryttare. Så nu kan eleveringskonstruktionen göras smalare då jag inte behöver använda stoppringar.

Image

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

En till bild.

Rullade på ena bandet för att se hur det såg ut. Kommer att bli riktig bra det här :D. Får se vad jag hinner med att göra i helgen men en liten provkörning är nog inte så långt borta nu.

Image

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Hade egentligen tänkt bränna några mil på cykeln i dag men p.g.a. en del snöande och fånigt smala däck blev det en dag inne i bygghörnan. Nu är spännhjulsfästena klara så det var bara att sätta på band instalera de sista kugghjulen i till vinkelväxeln, tuta och köra. Elektroniken är lånad från en Tamiya-vagn så den går än så länge på 7,2V det går ju inte jättesnabbt men tillräckligt för att jag ska kunna se att allt fungerar som det ska. Elevering fungerar fint även med band på.

Givetvis bör förbättringar göras på en rad punkter, bl.a. tillverka om några delar till eleveringsmekanismen för att kunna använda spårringar i stället för stoppringar sammtidigt kommer jag nog se till att höja toleranserna på de delarna för att minska ner lite glapp. Innan jag börjar köra vagnen på riktigt måste hjulen svarvas ur mer och förses med kullager. Lite skruvar skall bytas ut mot försänkta dito så att bandet inte tar i någonstans. Ja en massa kul småfix framöver alltså. :D Det är lockande att börja limma på plattorna på undersidan och "stänkskärmarna" men det är nog säkrast att låta bli tills allt det mekaniska är perfekt.

Image

Image

/Affe

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Affe wrote:Hade egentligen tänkt bränna några mil på cykeln i dag men p.g.a. en del snöande och fånigt smala däck blev det en dag inne i bygghörnan.
Det är ju alltid irriterande när ens planer spricker, men vi som följer det här bygget tycker förstås att det här var mycket bättre! :D

Heja!

/Christoffer

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

ha ha ja, man kan alltid cykla nån annan dag.

Ribban höjs hela tiden detta projekt pågår, har redan lagt ner sjukt mycket tid på detta så varför inte göra det så bra som möjligt. Funderar på rekylen nu, såg att man kan änvända ett servo tillsamans med el-mod-enheten är det någon som provat detta? Sen undrar jag om någon har koll på ungefär hur mycket pipan "gick in" när kanonen avfyredes?

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Rekyllängd normal: 240 mm
Rekyllängd Max: 250 mm

Lite oviktigt vetande om man inte är slav under detaljerna: :lol:
Kanonens vinkel i förhållande till vagnens kvadrantplan: + 1 grad
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tusen tack Peter!

Ja felmarginalen vid tillverkningen är nog lite större än 1 grad tror jag. Men allt vetande oviktigt som viktigt är högintressant tycker jag.
Det blir nog fint med ca 15mm rekyl i pipan på min vagn. Ju kortare desto lättare att tillverka mekansimen.

När vi ändå är inne på frågor, vilka ljudfiler från elmod är liknar mest 103:an på avseende motorljud mm.
http://www.el-mod.de/blaster.php?osCsid ... 232f456599
Gjorde lumpen i Amfbat och jag har nog i ärlightens namn inte hört eller sett en stridsvagn köra på riktigt vad jag kan komma ihåg, Möjligtvis kan jag ha sett en Centurion och en strv103 köra på gärdet i Stockholm men då var jag ganska liten. Däremot har jag klättrat lite på 103:an utanför armémuseum ett par ggr, tänkte att skyltarna som förbjuder klättring inte gäller för oss scratchbyggare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Vill du att den ska köra på GT:n 8) eller kolvmotorn?
Den enda turbinen där var ju M1:an.

Om din vagn kan göra en s.k. flame-out* så blir jag MYCKET imponerad. Jag tänker butan-gas och en piezo-tändare... :twisted: :twisted: :twisted:

* en HÖG eldkvast från GT:ns avgasrör, sker då GT:n slocknar men när bränslet tänds av det heta avgasröret då det blivit en stor pöl i avgasröret . Typ.

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Det går att plocka ihopa olika ljudfiler från olika vagnar för att få det så likt som möjligt. Det är även möjligt att justera när och hur ofta vissa ljud skall spelas upp.

Det går även att göra det den hårda vägen, d.v.s spela in ljud från en riktig 103a och komponera egna ljud filer
Mvh

"Jake"

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Funderade på om turbinen och dieseln går samtidigt. I så fall skulle man ju kunna sampla ihop turbinljudet från abrams och dieselljudet från leopard och få något lite mer unikt.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Ja, man kan ha båda motorerna i gång samtidigt.