strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Bra idé jag lägger upp en trådstart under allmänt.

Plasten som jag fräser är vanlig plolystyren (samma som i plastmodeller) köper den i skivor från conrad eller AFV om jag behöver större och tjockare bitar. Bra plast för den kan ju både limmas och målas till skillnad från Delrin (kan ju också limmas och målas men mycket krångligare)

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Fixade till lite av det sista på underskrovet i helgen, stötdämpare och spänhjulshållare är på plats. Nu saknas bara skruvarna till baken och en kant till flytringen innan det är dags för grundmålning. :D så fort det är målat ska det "ut" och köras igen. Lite detaljer kommer senare som tex stödrullarna, lite detaljer vid drivhjulet kommer att hoppas över då de krockar med skruvhålen till motorfästet.

Image

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Ser bra ut Affe

När börjar du serieproducera vagnen så jag kan köpa en ? :geek:
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ja egentligen borde jag ju passa på och göra gjutformar av alla detaljer som jag tillverkar, skulle underlätta fler byggen. Är redan sugen på att bygga en B-vagn och en prototypvagn.

Funderar lite på vad jag ska grundmåla med. Funkar den vanliga gråa primer-sprayen på både plast och metall? och i så fall kommer den fylla igen detaljer?

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Posten hade omtanke nog att vänta vid dörren tillräckligt länge för att jag skulle hinna öppna :D , ett litet paket från AFV-modell var det som levererades. Bland annat var det en mycket efterlängtad påse med skruv till bakpansaret. Påsen innehöll 50st små mässingskruvar och behovet var 47st så det gällde att hålla tungan rätt i mun. Hade inga svårigheter att hålla mig för skratt när jag slog ut koppen där jag lagt skruvarna på golvet :( . Det blev lite pillgöra någon timme för att få dit alla och efteråt kunde jag konstatera att jag lyckats hitta alla skruvar som hamnade på golvet. :D

Image

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Verkligen mycket, mycket stiligt! :D

/Christoffer

HarryHaffa
Medlem
Medlem

Post by HarryHaffa »

Det är inspirerande att se ditt projekt
jag har funderat länge på att göra en 103a på mitt sätt med friggolit och plywood i skala 1:8, det är fina vagnar.

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

:D det tycker jag låter som en utmärkt ide' , alltid kul med fler som bygger så man kan dela info och referensmaterial.

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tillverkade en liten prototyp i dag, tog sin lilla tid men bra vart det. Tror inte att jag gör armarna till markhjulen mer detaljerade än så här då de nästan helt kommer vara skymda.

Image

Björn Johansson
Veteran
Veteran

STRV 103

Post by Björn Johansson »

Godis grejor hela tiden :D :thumright:
Höres Mvh Björn

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

CNC-fräst? :shock:

/Christoffer

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Jo så är det. Jag skulle dock behöva en med lite mer effekt så man kunde göra allt i metall nu blir det bara delarna som är belastade på nått sätt.

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Riktigt snyggt! Hur mycket är bortfräst från ursprungsbiten? Hur gjorde du axelhålen? Borrat efteråt? Fräst? ..eller borrar du med fräsen också?
// Falcon

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Den är urfräst ur en bit 20x10mm aluminiumplattstång, cylindrarna har en diameter på 10mm så det blev en del att fräsa bort. Hålen borrades i samma veva som den frästes, fast med borr.

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Vansinnesprojektet fortsätter :D

Jag fick hem en låda med kameror och sändare till vagnen för nån vecka sedan, då jag "råkat" beställa två stycken kameror så bestämde jag mig för att de båda ska in i vagnen. Den ena under förarens prisma och den andra i vagnchefens "torn". Kamerorna gar mycket bra bild och var löjligt mycket bättre vid svagt ljus än min tidigare kamera. De ska kopplas via en liten switch så att de använder samma videosändare. Valet av kamera sker direkt på RC-sändaren.

Stommen som håller kameran och den syniga delen av tornet frästes i efftermiddags, stadigt blev det. :D

Image

En liten modifiering av tornvridningen blev det också. Kuggrem i stället för kugghjul för att minimera vinkelglappet (kan det heta så?) i tornet. Eventuellt byts servot mot en motor i stället då tornet inte behöver kunna centreras lika snabbt efftersom förarens kamera redan är riktaf framåt.

En fundering som jag inte riktigt kommit fram till den bästa lösningen på, är om jag ska ha olika brännvidd på objektiven. Förarkameran bör ju ha vidvinkel för att man ska kunna köra vagnen med den påslagen, och tornkameran kan ju då ha lite mer "tele" för att kunna spana på och identifiera andra vagnar. Eller är tvärt om bättre? eller kanske samma brännvidd på båda?