HL Tiger modefiering

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
zikke
Medlem
Medlem

HL Tiger modefiering

Post by zikke »

Nu har jag kommit igång med insidan av Tigern. Tyckte det var rörigt och trångt så jag började med att dra nya kablar från huvudströmbrytaren. Eftersom jag har 2 överdelar så vill jag ha så mycket som möjligt monterat i chassit. Har börjat använda lipo-batteri och har då lite bättre strömkapacitet så monterade jag en u-Bec som onvandlar strömmen till 5 volt och kan driva förstärkare och fläkt mm. Det få bli lite testande av ljud osv. då jag tycker att el-mod är lite för dyrt just nu. men Det är i en klass för sig och kommer säkert bli aktuellt i framtiden. Kommer att flytta volymkontroll, då den sitter riktigt illa nu och dessutom behövs skruvmejsel för att justera ljud. Så detta har hänt en så länge, men med att par dagar ledigt så ska det nog bli klart snart. Över delen är målad o klar och återkommer med bilder osv vart efter . Ikväll blev det en del gjort och allt fungerade vilket är ett steg framåt så dagens tips få bli "Löd alltid nykter".
Ha en god fortsättning på det nya året.

Zikke

Image

Image

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Tiger ombyggnad

Post by Björn Johansson »

Ser ut som om du är på god väg
mot en perfekt Tiger I.
Höres Mvh Björn

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Ser bra ut, Tigern är tacksam med sina bandhyllor...mera plats för extra utrustning.

"Löd alltid nykter" :D :D :D
Mvh

"Jake"

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Har pillat lite med kablaget på tigern och allt funkar bra (nästan) , men det blev en hel del att hålla reda på. Som synes flyttades antennen in enligt nån instruktion jag läst på nåt forum. Har dock problem med räckvidden, nån som har en bra lösning på detta? Glömde också att jag har ett tjutande jlud vid låg gas, även om jag försökt att justera på radion. Måste även sätta något skydd vid kuggkransen på tornet då en kabel klämdes fast där vid provkörning!

Image

Image

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Jag förutsätter att du har rätt längd på kabeln. Att prova olika placeringar av antennen är ett tips jag har läst.

Mera: http://www.rcuniverse.com/forum/m_7195692/tm.htm
Mvh

"Jake"

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Tyvärr så hinner man inte med sin vagn just nu. Håller fortfarande på med 4 st speedwaycyklar. Planerar att ha alla grejor jag behöver tills jag kommer hem i mitten av mars. Överdelen av tigern är så gott som färdig, men chassit är inte lackat. Har fått tag i tamiyas hjul i plast men gummi till tigern som måste modifieras en del. Lite småtrassel med elektroniken med, vid sakta körning eller start så tjuter det. Har testat att ändrat trimmportarna utan resultat. Har inte fulladdat batteri vilket tydligen kan inverka. Köpte i alla fall en mini kamera med tillbehör på ebay. I paketet ingick kamera, 3st fästen, kabel och ett 4gb miniSD minne. Kameran har inbyggt batteri som laddas via usb porten på datorn eller laddare. Kameran ska bli kul att testa till sommaren när man är ute mera. Just nu får man hålls inne. Slänger upp länk till 2 tester av kameran. Obs ena filmen stämmer inte datumet som syns i nedre högra hörnet. Har förresten sparat säljaren adress på ebay om nån vill köpa, priset va ca 300:- och motsvarande på kjell & co kostar 999:-

Image

Skratta inte ihjäl er när ni ser några vita ben med tofflor skymta förbi :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=bGls30szn5Y

1:a utomhustesten i 17 minusgrader

http://www.youtube.com/watch?v=jJrI5JMS-f8

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Fräckt

Hej Stefan
Mycket mek förtillfället förstår jag.

Jäkla fräckt med kamera på vagnen
blir spännande att se lite vår /sommar filmer
med den. 8)
Höres Mvh Björn

prettygreen
Medlem
Medlem

Post by prettygreen »

Schysst med kamera på vagnen. Du har lyckats få det riktigt snyggt inne i chassit måste jag säga - var sak på sin plats (till skillnad från min JP där det mesta ligger lite överallt).

Jag känner helt igen problemet med tjutande ljud från motorerna och har provat olika inställningar på kontrollen men utan att få bukt med det. Tips hur man får bort det skulle uppskattas!
Hals und Beinbruch!

MJ
Medlem
Medlem

Post by MJ »

Det tjuter lite på min tamiya king tiger osså precis när man startar eller kör sakta ljudet kommer ifrån högtalaren
störigt men vet ej vad man skall göra åt det.
------------------------
Mvh Mikael J

prettygreen
Medlem
Medlem

Post by prettygreen »

OK, ljudet från min HL JP kommer inte via högtalarna utan direkt från elmotorerna.
Hals und Beinbruch!

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Nu har det kommit lite grejor så då kan man försöka få lite tid över och fixa vagnen innan sommaren. Metallchassi och nya växellådor. Tittade på växellådorna speciellt för min Panther G, men upptäckte att dom borde passa Tigern med. I metallchassit verkar dom passa perfekt efter en snabb koll, 2 hål stämmer direkt. Behöver kanske fixa ett eller ett par till. Mycket bra lösning på att låsa överdelen vilket har varit ett problem tidigare. Så nu blir det mycket jobb innan allt är klart, men roligt.

Image

Image

Image

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Tiger I

Hallå Stefan
Ser ju riktigt kul ut det där, :D
mycket lullull. Blir kul att följa ditt
bygge här. Håll oss uppdaterade.
Höres Mvh Björn

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Japp, metallchassit är minst 10ggr bättre än originalet :thumright:
Efter du bytat till detta så slipper du oroa dig för sprickor och lösa skruvar.
/Johan

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Hej Zikke! fick du rekylen att funka bra?
Panzar e Kul

zikke
Medlem
Medlem

Post by zikke »

Har inte testat den än, men det ska bli. :D