Tamiya KT

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
Affe
Medlem
Medlem

Tamiya KT

Post by Affe »

Har haft en Tamiya KT liggandes i bitar ett bra tag, för ett par veckor sedan fick jag ändan ur vagnen och började färdigställa den till körbart skick. Målet var först och främst att få en vagn som man kan köra med (alla andra projekt är halvfärdiga). Det har ju varit lite trist att behöva säga till folk som vill provköra att man inte har nån vagn som rullar.

Vagnen är stort sett orginal förutom hemmagjorda bandkrokar och stänkskärmsfästen samt lite svetsfogar, inga köpta extradetaljer blev det denna gång, kanske lika bra då jag avser köra denna vagn ganska hårt och inte vill ägna timmar åt att leta efter små bitar som lossnar i terrängen. I framtiden blir det kanske 3:1 reduktion och metallband.
Målningen är en fri tolkning av en sen vagn, vet inte hur historiskt korrekt den är men jag är i alla fall skitnöjd med resultatet :D. Lite rost, färgavflagnig och en hel del wash har aplicerats för att den inte ska se fabriksny ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vagnen är inte blanklackerad, det bara ser så ut på foto. Alla åsikter välkomna, om nån vet något om vagnar målade på detta sett så upplys mig gärna då jag inte lagt speciellt mycket tid på research.
/Affe

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Skitgrymt målad, jag gillar det verkligen :) Minimalistiskt och snyggt!

Jahap, blir det battle system på den då? :wink:

Gabriel
Mvh
Gabriel

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tackar!

Det kommer bli battle-system på den, men jag väntar nog med att skaffa det tills jag åker på nån träff. Håller nu på och funderar över ett fäste för en liten kamera på tornet, lutar åt att den kommer sticka upp ur nån lucka. Hade vart fint om det fanns så små kameror att de fick plats inuti en sån där mörkerkikare som jag sett på en del tyska vagnar.

/Affe

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Affe mitt tips är att plocka i sär en gamal mobiltelefon med kamera i.
Mvh:MatsF.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

MatsF har rätt, jag hade nog också försökt använda en mobilkamera.
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Låter som en utmärkt idé det där med mobilkamera, man får hoppas att den ej är integrerad på krestkortet som sitter i mobilen.
/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Mekade isär en mobil och fick fatt i en liten kamera, men som jag hade misstänkt var det inte bara ström in och analog video ut som var de ända anslutningarna. Jag är inte tillräckligt slipad på elektronik för att klura ut hur jag ska ansluta den :(. Det hade annars säkert gått att maskera den till en "nachtsichtsgerät"
Image
/Affe

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Jag skulle nog försöka med en trådlös liten kamera som man lätt kan demontera. Kanske med ett magnetfäste i någon lucka.

Typ en sådan här: http://www.shopmania.se/shopping~online ... 96737.html

Koppla en skärm till kamera-mottagaren så kan du skicka ut stridsvagnen på spaningsuppdrag. Med battlesystem så lär det bli extra lurigt att slå ut fiendevagnarna om man som förare tvingas förlita sej på bilden från kameran. Det får nog bli nästa uppgradering för min del..!
// Falcon

Pidde
Medlem
Medlem

Post by Pidde »

Skulle ju kunna gå med en gammal webkamera också den skulle nog vara lättare att koppla in jag menar med kablar och så..
Kjell.com har ju också en liten kamera http://www.kjell.com/content/templates/ ... 0692&path=
Pidde

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ja man får leta vidare. Den på K&Co. verkar liten och smidig.

Tror jag har tagit upp det i en annan äldre tråd? Tar det igen, själv har jag funderat på att vagnen och tornet har varsin radiostyrning. Med en eller flera kameror i vagnen och i tornet. Skulle vara skitkul med strid om man var två gubbar på varje vagn och endast fick använda sig av informationen från kamerorna. Kanske tillåta lasersikten, IR-belysning mm mm. Vill man ha en översiktsbild över slagfältet får man väl sända upp en zeppelinare eller nått.
Alternativt sköter man allt själv men då är nog nått jagdpanzer-liknande mer lämpligt.

Har i alla fall planer på att bygga en sån vagn. Men jag letar fortfarande efter en lämplig kandidat, man vill ju inte att kamerorna ska vara speciellt synliga. KV-1 har ju en fin lucka för föraren som man kan öppna och "filma" genom, svårare att hitta nått naturligt ställe på tornet dock. Har Provat att "filma" med en minikamera genom en springa motsvarande den som föraren tittar igenom på Panzer IV och Tiger I, det fungerar hur bra som helst. Problemet på nästan alla vagnar är ju att få in en kamera på ett naturligt sätt i tornet.

/Affe

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Jag har också varit inne på samma spår Affe.... Två sändare -en för styrning och en för torn/kanon + kamera. Då kan man ju även låta en 3e person vara vagnschef, och ev ha radiokommunikation med ytterligare en vagn. Får väl stänga in hela besättningen i ett litet bås med högt motorljud också :D

Skall man koppla in en kamera så behöver man ha någon form av trådlös kommunikation för att det skall vara möjligt att se bilden i realtid. Kan tänka mej att den enklaste lösningen är en färdig trådlös kamera, eller är det någon som har hittat en bra sändare/mottagare som man kan koppla en webkamera till??? Kan tänka mej att det blir klumpigt om man skall trycka ner en laptop med 3G modem i stridsvagnen också... :roll:

Kör man med duellsimulator så har man ju redan en stor klump på vagnen som stör utseendet. En trådlös videokamera ovanpå duellsimulatorn gör väl inte saken mycket sämre, även om det bästa hade varit att få den under skalet på tornet. Om man fixar någon form av magnetiskt fäste på manteln till kanonen så kanske det blir lättare att sikta ? (det blir i alla fall lättare att se sej omrking när man skickar ut stridsvagnen på patrullrunda runt huset :D )
// Falcon

Return to “Pågående projekt”