strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
Post Reply
Affe
Medlem
Medlem

strv103C i 1/16

Post by Affe »

Började med detta projekt för ca 2-3 år sedan, och har arbetat med det till och från sedan dess. Jag har byggt ett par skrov som blivit mindre bra och som sedan hamnat på skräphögen. Så för ett par månader sedan betämde jag mig för att satsa helhjärtat på detta projekt.
Har gjort en modell i Solid Works (CAD-program) och testat olika lösningar för att spara tid och pengar, jag har nu kommit fram till en konstruktion som fungerar mycket bra (i alla fall i datorsimuleringen :) )
Själva grundkonceptet med mitt bygge var att bygga en strv103C som både fungerade och såg ut som orginet, men samtidigt ville jag inte investera i nya maskiner och derför är vissa lösningar aningen "grova".
Häromdan bestämde jag mig för att skjuta till lite extra pengar till projektet och beställde band och drivhjul från AFV-modell i tyskland. Band och drivhjul är samma som till Tamiyas leopard 2. När de beställda delarna anlänt och blivit inritade i CAD ska jag sakta men säkert börja tillverka det som förhppningsvis blir en modell som inte delar samma öde som tidigare försök.

här är en bild från CAD:en

Image

Mycket av delarna kommer att vara i plast, "Styren" för skrov och "Delrin" för lite lister och balkar, diverse armar och länkdelar görs i mässing.

Mitt tidsmål för tillfället är att ha ett rullande chassi åtminstånne innan hösten, men jag är den typen som bara bygger när jag verkligen vill och inte bara för att få något undanstökat så när det verkligen är klart återstår att se.:D

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

ojdå det va meningen att denna tråd skulle vara under "pågående projekt" :wink:

Om nån moderator orkar får ni gärna flytta tråden

/Affe

Mankan
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Mankan »

Ser ju bra ut. Jag är med i ett annat forum med o där va det visst nån till som höll på med en likadan.

Den blir nog cool när den väl blir klar.

Hur ska du lösa riktningen av kanonen upp o ner?

Kan kanske bli aningen detaljerat med ett hydrauliskt system som på dom "riktiga", men det kanske går att lösa på nåt vis.
1 st HengLong King Tiger
2 st HengLong Tiger I
1 st HengLong M26 Pershing
1 st E-Sky HoneyBee King 2
1 st Ferrari F1 2002
1 st McLaren F1 2002
1 st Renault F1 2002

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

tackar!

Om det är RCU du sett nån liknande på så kan det va min.

Höjning och sänkning av kanonen görs genom att en växad motor spänner fjädringen på de bakre och de främmre hjulparen. Ingen hydraulik här inte.

/Affe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Affe wrote:Höjning och sänkning av kanonen görs genom att en växad motor spänner fjädringen på de bakre och de främmre hjulparen. Ingen hydraulik här inte.
/Affe
Borde varit så på orginalet också :D Fick "äran" att länspumpa ett antal motorrum på hydraulolja när jag gjorde lumpen....
Följer ditt och Peters bygge med stort intresse, spenderade 10 månadera av min ungdom med att banka på Strv103B & Pbv 302....så det är lite nostalgi tripp för min del.
Mvh

"Jake"

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Wow! Ser riktigt avancerat och bra ut Affe :) Ser ut och bli något utöver det vanliga, riktigt vasst!

Gabriel
Mvh
Gabriel

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Ser bra utt Affe, har du tänkt ha ett liknande höj/sänk system som på de riktiga vagnarna ?
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ja liknande kommer det att bli i och med att det bara är de främre och bakersta hjulparen som höjs/sänks, de i mitten "följer" bara med. Men som sagt ingen hydraulik.

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Sitter och hoppas att min paket från tyskland skall anlända innan helgen. Kastar upp en bild på lite av hårdvaran som skall driva tanken.

Image

På bilden syns motor med 50:1 växel, köpt på Conrad för en inte allt för stor summa. Växel-lådan innehåller endast kugghjul i stål. Motor och växel går mycket tyst och kommer knappast att störa ljudeffeterna från El-mod enheten. Tycker att tamiyas öppna lådor låter en hel del. Hållaren för motorerna och växel kommer att byggas så att växellådor med högre eller lägre utväxling kan monteras utan att vagnen måste byggas om. (i fall att 50:1 skulle ge för hög/låg utväxling)

Den lilla motorn med växel kommer att vrida den gängade stången som i sin tur kommer att ändra hårdheten på fjädringen vilket får vagnen att luta. Varvtalet på axeln ur växeln bör enligt mina beräkningar göra så att elevering kan ske i samma hastighet som på de filmer jag sett.

Det hela kommer att få ström från en 11,1V lipo acc som spar mycket plats i en redan trång konstruktion.

/Affe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Jag har sagt det förut men måste bara säga det igen:

Är uppriktigt imponerad av er som bygger scratch :!:
Att av metallplåtar, skruvar och en massa jävlaranamma sätta ihop en vagn är i sanning en prestation.

Tack för att du visar upp ditt bygge Affe.
Alltid kul att se vad som pågår ute i stugorna.

Mvh
Kent

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tackar!

Tyvärr är det inte mycket metallplåtar i mitt bygge utan plastskivor, inget problem i den här skalan dock då plast duger gott och väl om det byggs på rätt sätt. Hade gärna byggt i större skala och helt i metall, men det hänger ju en hel del på vilka verktyg man har tillgång till.

fick en aviseringa om ett paket från tyskland i lådan nu undrar vad det kan vara :D :D

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Efter en kort visit hos det lokala postkontoret är nu de avgörande bitarna till bygget hemkomna, band och drivhjul.

Image

Både band och drivhjul är Tamiya:s egna, banden höll mycket bättre kvalitet än jag väntat mig trots att de var gjorda i plast :shock: . Drivhjulen fanns det absolut inget att klaga på, själva navet liknar väl inte det hos 103:an men det går nog att fixxa till effter lite tankejobb och en vända i svarven.

Så nu ska jag lägga in drivhjulen i CAD:en sen kan det börja byggas på allvar :D

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Så där ja, nu har jag kommit igång lite med bygget, fräste ut de två sidorna i dag det tog väl hela förmiddagen ungefär så inget mer bygge i dag. I morgon skall jag nog ta och borra lite hål i dom.

Image

Image

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Passade på att borra hålen i sidorna när grejjerna ändå var framme. Sidorna är gjorda i 8mm styrenplast, 4mm hade räckt gott och väl :D

Image

/Affe

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Det går framåt! Kul projekt... :D
// Falcon