Tamiya färg
Tamiya färg
En snabb fråga, är Tamiyas XF (burk) & TS (spray)- färger matta?
Jag tycker däremot att sprayfärgen är jättebra!
Men så är också mina delar lite större än de i 1:16...
Den täcker bra och torkar fort och den Dunkelgelbe TS-3 är helrätt jämfört med RAL 7028.
Den enda nackdelen är att en burk inte räcker så länge.
Ett knep att få ut allt som bara går är att i varmt vatten värma burken alternativt värma på element.
Lite dyra är de också och så går det åt +40st till en vagn i 1:6...
Men när jag senare kommer att lägga cammo-ränder med grön och brun blir det med airbrush och XF-färg.
/Kent
Men så är också mina delar lite större än de i 1:16...
Den täcker bra och torkar fort och den Dunkelgelbe TS-3 är helrätt jämfört med RAL 7028.
Den enda nackdelen är att en burk inte räcker så länge.
Ett knep att få ut allt som bara går är att i varmt vatten värma burken alternativt värma på element.
Lite dyra är de också och så går det åt +40st till en vagn i 1:6...
Men när jag senare kommer att lägga cammo-ränder med grön och brun blir det med airbrush och XF-färg.
/Kent
Hm, låter skumt...
Tamiya, (plastmodeller) att deras färg inte skulle fästa på HL-plast.
Använde du grundfärg/primer först? (viktigt på alla material)
Var plasten ordentligt tvättads före målning? (oerhört viktigt på alla material)
använder själv diskmedel och tandborste + ordentlig sköljing och torkning.
Rinna - låter som det kom för mycket på liten yta (lätt hänt för man försöker att täcka allt på en sprayning vilket är helt fel
)
/Kent
Tamiya, (plastmodeller) att deras färg inte skulle fästa på HL-plast.
Använde du grundfärg/primer först? (viktigt på alla material)
Var plasten ordentligt tvättads före målning? (oerhört viktigt på alla material)
använder själv diskmedel och tandborste + ordentlig sköljing och torkning.
Rinna - låter som det kom för mycket på liten yta (lätt hänt för man försöker att täcka allt på en sprayning vilket är helt fel
/Kent
Jag har bara kört med Tamiyas färg på mina vagnar, och det har funkat utan problem (annat än att man själv klantar till det med färgsprutan) . Inte provat sprayburkarna, bara dom små XF-glasburkarna. Blandat ut med lite Tamiya-förtunning och kört i airbrushen. Fäster bra på ren plast (både Tamiya & HL
)
// Falcon