Tullavgift Armortek

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 9
Joined: April 15th, 2023, 7:21 am

Tullavgift Armortek

Post by PansarBassen »

Tja pansarnisar här inne. Jag har ju då gått och ruinerat mig och beställt och betalat för en Leopard 2A4 från Armortek.
Jag har ju då luskat fram och tillbaka med vad totalkostnaden blir. Har inte vart helt lätt då kronan vart upp och ner som en dålig bakfylla. Det har dock vart det lätta.

Nu kommer dock den roliga sporten att räkna ut vad kostnaden när den kommer till sverige blir.
Är ju moms (vilket jag antar blir 25% av totalkostnaden, alltså varan + frakt). Men tull är det svåra här så undrar helt enkelt vad folk här inne fått betala i tullavgift så jag kan vara bättre beredd när een smockan kommer.

Uppskattar svar. Tack tack.

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Tullavgift Armortek

Post by cahlfors »

Vi är med i GATT, dvs frihandelsavtalet, liksom Storbritannien. Det är med andra ord ingen tull oss emellan.

PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 9
Joined: April 15th, 2023, 7:21 am

Re: Tullavgift Armortek

Post by PansarBassen »

Men jaha vad jag läst mig runt så ska det vara tull men när jag kollade nu så verkar det stämma att det inte är tull förutsatt att varan är från (antar tillverkad i) england och värderad till över 1700 sek.
Det hade ju vart minst sagt smutt. Bara momsen är ju en smocka i sig. Alltid gött att slippa ännu mer kostnader.

Samtidigt får man väl vara beredd att det kan komma en tullavgift ändå (händer ju ibland att det står fel i nått papper så man får klaga i efterhand) så kan ju vara bra att ta höjd för det.

Men tackar så hemskt mycket för svaret.
Ser löjligt mycket fram emot min första Armortek 😁

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Tullavgift Armortek

Post by cahlfors »

Det finns löjligt goda skäl att se fram emot paketet/-en, för det är nämligen löjligt roligt att packa upp dem! :angel:
Det är julafton som man minns de bästa från barndomen.

När blir nedkomsten - 24/12?

Grattis till ett köp som du aldrig kommer ångra!

Jag föreslår att du spenderar väntans tider med att forska lite (köp böcker!) och bestämma dig för en specifik individ som du vill bygga. Ju mer man läser, desto mer spännande blir det och det finns alltid någon/något som står ut.

//

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 746
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Tullavgift Armortek

Post by Erik »

Oj, så roligt, det här vill vi se mer av! <>+ Grattis!

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: Tullavgift Armortek

Post by Patjo »

Grattis! :thumbup:

Det är nog en bättre investering än börsen just nu. Ska det bli en strv 121?

Jag har också försökt förstå det där med tull från England men har nära nog gett upp. Modelljärnvägsprylar är undantagna från tullavgift. RC-bil av plast bestraffas med 4,7%, motordelar förbränningsmotor gnisttändning 2,7%, blixtlås med häktor av metall 6,7%. (Exempel från Tullverket) Nånstans har jag läst att "miniatyrer" ska var tullfria också. Är det där vi kommer in?

Nyligen köpte jag en plastmodell från England, den gick utan VAT på £41,66 + £9,99 i frakt. Det blev 729,87 SEK och redan där blev det dyrt för vad det var. Sedan tillkom 147 SEK importmoms och 75 SEK deklarationsavgift för en slutsumma av 951,87 SEK. Om jag betalat nån tullagvift lyckas jag inte räkna ut då jag inte vet vilken växelkurs de räknat på. Så jag sällar mig till de som är nyfikna på vad det slutar på för dig.

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Tullavgift Armortek

Post by cahlfors »

Nästa råd gäller option packs. Beställ dem i god tid innan du behöver dem, för de har rätt långa ledtider på sådant. Ja, inte som på modellerna, förstås, men kanske sex veckor eller så och det kan ju kännas långt om man tror att de ska dyka upp i början på nästa vecka... Tullen brukar behöva en vecka.

//

PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 9
Joined: April 15th, 2023, 7:21 am

Re: Tullavgift Armortek

Post by PansarBassen »

cahlfors wrote:
October 27th, 2023, 9:49 pm
Det finns löjligt goda skäl att se fram emot paketet/-en, för det är nämligen löjligt roligt att packa upp dem! :angel:
Det är julafton som man minns de bästa från barndomen.

När blir nedkomsten - 24/12?

Grattis till ett köp som du aldrig kommer ångra!

Jag föreslår att du spenderar väntans tider med att forska lite (köp böcker!) och bestämma dig för en specifik individ som du vill bygga. Ju mer man läser, desto mer spännande blir det och det finns alltid någon/något som står ut.

//
Tack för ditt svar (och andras) och ursäkta att jag inte svarat. Helt glömt av att kolla efter fler svar.

Men ja det är tanken att detta ska bli en strv 121. Såklart som en som jobbat på strv 122 så hade det ju såklart vart en mindre dröm att ha en modell av något jag själv tjänstgjort på. Samtidigt skulle jobbet att konvertera denna Leo 2A4 till vår Leo 2A5+ bli tämligen jobbigt och komplicerat. Och jag har varken utrustning eller kunskap att kunna göra detta rättvist.

Samtidigt har jag fortfarande kamrater kvar på P4 som kan lösa god referensmatrial (och kanske även ger mig möjlighet att själv besöka) vår strv 121 som främst används som övningspjäs under bgbv 120-utbildningen.

I övrigt angående själva releasen på Leopard 2A4 hos Armortek så har denna blivit försenad då denna modell är bra mer komplicerad än tidigare varianter dom gjort. Dessutom blev spännhjulet i fel dimension som Armortek (eller underleverantör) missat och de fick då göra om dessa, mot då att släppet försenades.
Just nu väntas att få ett besked från när frakten ska påbörjas. Detta besked skall komma från Armortek i mitten av feb. De jag diskuterat med killgissar att man kommer ha sina grejer levererat i slutet av mars/början av april om allt flyter på som det skall.

Så ja det har varit och är en lååång jobbig väntan, som jag vet kommer att vara värt det i slutändan.
Just nu förbereder jag mig lite för inköp av matriel jag behöver inför bygget.
Just nu är det svåra att hitta någon form av rengöringsmedel för att få bort rester från tillverkningen. Så om någon sitter på något bra så får man gärna tipsa mig om något.

Mvh PansarBassen

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1667
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Tullavgift Armortek

Post by cahlfors »

Alltid svårt att vänta. :lol:

Antar att du syftar på det trumlade aluminiumet? Jag har faktiskt inte rengjort på min modell innan målning, men det sägs att vanligt diskmedel och borste får bort alla rester från trumlingsprocessen. Ståldelar funkar bra med vanligt avfettningsmedel.

Bra att du använder tiden nu. Man kan aldrig ha en för trevlig verkstad att pyssla i. Skön stol, bra bord, bra belysning, bra värme.

Beställ hem: Lagerlåsning, skruvlåsning och Loctite 480 med svart gummi i. Det är nämligen bara och endast det som duger till att limma gummiringarna på hjulen. Dessutom kommer du behöva en etsande primer. Köp på dig lite böcker på förebilden om det finns några. De är alltid bra att ha när man ställs inför val. L2 är en stor kluns, så du kommer att behöva ett sätt att få upp och ner den från arbetsbordet. De flesta kör med lyftbord, men traverskran funkar givetvis också. Du kommer behöva det så fort du fått ihop chassit. Många skruvar på en större skiva till sina lyftbord, men jag tror att de minsta lyftborden är för små för en L2 ändå.

Det var nog allt... :lol:

//

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 746
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Tullavgift Armortek

Post by Erik »

Stort tack för uppdateringen! Aspirerar på en 121:a någon gång i framtiden jag också, fast då blir den nog hemmabygd. Ska bli grymt kul att se hur detta utvecklas! Kul med mera svenskt!