Som svensk köpa från Armotek.

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem

Som svensk köpa från Armotek.

Post by PansarBassen »

Tjena. Är ny i det här forumet och skriver då jag är sugen att spara ihop till ett projekt i skala 1/6.
Nu när det då gäller Armortek så är ju såklart själva kitet inte speciellt "billigt" (beror lite på hur man ser det men tycker att det är prisvärt mot vad man får).
Dock att som svensk där kronan är svag mot andra valutor, speciellt mot brittiskt pund. Samt att det sedan tillkommer frakt och än värre svensk moms.

I skrivande stund stund ligger och där de flesta vagnar ligger på 4295 pund så är det ca 55 000 sek. Med frakt och tull är det då att räkna med en totalkostnad på ca 75 000 sek?

Dessutom vill jag i övrigt vilja veta hur ni som handlat därifrån har upplevt hela grejen? Hur lång tid tar det tills man får grejerna? Är frakten smidig? Får man lätt hjälp med reservdelar och annat?
Tar gärna emot lite tips.

Uppskattar svar. Tack. <>+

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Re: Som svensk köpa från Armotek.

Post by mrTyko »

Hej trevligt att du hittat hit.
Ska se till att två som jag vet har handlat vagnar av Armortek, o kan svara på dina frågor.
Robert

PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by PansarBassen »

Tack så mycket. Ja jag har kollat runt bland olika sidor och facebook-grupper men de tar dock upp grejer som inte är relevanta för mig och de som är relevanta är baserade I usa eller uk och tar inte ens in folk utanför. Armorteks egna forum tar ju inte ens in folk som inte handlat av dom så blir lite svårt att få info som ingen annan redan lagt ut.

Men uppskattar att du skickar det vidare.
Tackar.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Ja, dålig valutatajming kan jag svara för! :thumbup: Det brukar vara illa när man beställer (10% handpenning) och ännu värre när det är dags för resterande betalning (90%....). Men det blir inte bättre med segelbåtar, motorcyklar och bilar: Samma sak där.... :crazy: Glöm bara inte bort att du behöver motorer också! Resten är småkrafs i sammanhanget. Kolla att priserna du refererar till är exportpriser och inte inklusive 19% brittisk moms! Fraktpriserna till olika regioner har du på webbsidan.

Hur länge man får vänta beror alldeles på när i beställningscykeln man lägger sin order. Om man är snabb på en nyannonsering och vill ha #1, tar det nästan ett år innan leverans. Andra modeller finns på lager. Det framgår på webbsidan. Armortek har varit i branschen länge och är lönsamma samt solida. De överlever en produkt som inte säljer så bra. Det tar bara lite längre tid att sälja ut den. Då ska man tänka två saker: 1 Är produkten intressant för mig? 2 Den lär inte produceras igen...

Eftersom företaget går bra, har man inte behövt sälja av något i panik. Reservdelsförsörjningen är god, även om inte allt finns på lager. Problematiskt är specialdelar från externa levernatörer till äldre modeller. Enkelt är sådant som bara är att CNC-tillverka i deras egna maskiner. De styr alltmer åt det hållet.

De nuvarande ägarna är mycket sympatiska, tål kritik och är pålitliga. Glömmer en del, men står vid sitt ord. Jag vågar garantera en bra köpupplevelse. Tyvärr envisas de med UPS för frakten. UPS känns igen som de som säger att de "försökt" leverera, trots att det finns kamerabevis på att de inte varit där, ber om ursäkt och frågar om man insisterar på att rapportera händelsen. Sedan, passar de på med lite utpressning i stil med att grejerna skickas tillbaka i övermorgon. Om du vill, kan vi göra ett nytt försök om en vecka, annars kan du hämta på utlämningsstället i Rosersberg (långt bortom h-e, för er ute i landet....). Ganska effektivt, eftersom du redan betalat momsen och den lär du inte få tillbaka.... Tvärtom, lär du få betala den en gång till om du tjurar och låter försändelsen gå tillbaka och bli "Armorteks problem". :evil: Men två gånger av fem funkar det faktiskt. :clap:

Men det finns få saker som är lika skoj som att packa upp en armortek-byggsats - tro mig! Då är det värt allt strul med UPS och kostnaden är glömd! :D Och har du köpt den när det finansiella läget var som mörkast, kommer dina kvarvarande besparingar att växa så att hålet kanske är tilltäppt redan efter något år.

//

PansarBassen
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by PansarBassen »

Ja man tackar för ett utförligt svar.
Ja jag har vart småsugen att köpa av dom i flera år men som alltid så prioriteras annat.
Sen finns det ju alltid en och annan som säljer en färdigbyggd och ofta väldigt fint målade som kanske ligger 1k under nypris men för mig, som är modellbyggare i grunden så är det ju byggandet som jag ser som halva nöjet.

Jag är väl främst ute efter deras nya M26 Pershing och jag tror väl inte den kommer spotta ur lager direkt. Är ju alltid tyskvagnarna som folk är galna i.
Nu småsparar jag väl lite och skatteåterbäringen gav väl en liten startpott. Sen har jag en del kapital att få loss från annat om jag nu får panik. Fördelen med långsamt sparande är att man får gott om tid att fundera och göra allt klart. :mrgreen:
Så mycket annat man kastat pengar på som bara står och dammar i nått hörn.

Och ja UPS har man ju fått känna av. Köpte nyligen en äkta bandplatta av en Challenger II av nån grabb i England. Paketet skulle levereras i fredags men fick ett meddelande att det var "försenat" och nytt datum skulle komma. Det inger ju inte direkt ett högt förtroende om det skulle vara 3-5 paket som väntas. Nåväl.

Men ja man får gärna komma med fler tips och erfarenheter. Har som sagt inte mycket erfarenhet av det här och speciellt in RC. Har en Heng Long Abrams som jag lekt runt lite med men annars noll.

Mvh PB

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Pershingserien är redan producerad och har levererats under en tid. Då blir det omedelbar leverans om det finns någon kvar! Alltid kul att inte behöva vänta när man väl bestämt sig, ju.

Du kommer upptäcka att metallbyggsatserna är något helt annat än Häng lång kalsong. Det här är gedigna grejer, även om det saknas detaljer och en del är fel. Läs på om förebilden och du kommer se fram emot att göra en bättre modell än originalbyggsatsen! :thumbup: Sedan skriver du av dig här och på A-tekforumet. Det finns massor med duktigt folk som kan hjälpa till om du fastnar.

Passa på att göra i ordning arbetsytorna du tänkt att använda, medan du väntar! Utrymme, belysning, ordning och reda uppskattar man när det är dags att sätta igång.

En lämplig projektplan är följande:
1 Skruva ihop chassi och drivning med elektronik.
2 Justera, så att modellen går bra. Bra gång är skillnaden mellan rolig hobby och gråt/tandagnisslan.
3 Plocka bort hjul och hjulupphängning, grunda och grönmåla chassit.
4 Bygg och måla resten.

En del hävdar att det blir galvanisk korrosion mellan stålvinklar och aluminium och att man bör grundmåla allt innan sammansättningen. De som provat, upptäcker att det blir för trångt och att de måste slipa ner färgen för att få ihop det.... :wtf:

Apropå målning, kan jag rekommendera klarlack. En metallblank stridsvagnsmodell fångar allas blickar och vill-ha-begär! :angel:

Det är gott om byggare som tappat sugen för att de siktat på för hög grad av perfektion från början. Mitt förslag är att du snabbt ser till att få något körbart, så att du kan vara med på träffarna. Det är skoj som rackarn och ger mycket energi tillbaka till bygget. Sedan går du tillbaka och förbättrar det som du har lust med efter hand.

//

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Hej och välkommen! Roligt att du kikar på Armortek, det är ju väldigt imponerande modeller. Är du i närheten av Göteborg eller kan komma på någon av våra träffar här eller på andra håll i landet så kan det finnas chans att studera några Armortek-vagnar lite närmare. :)
//Erik

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Erik wrote:
April 17th, 2023, 9:51 pm
Hej och välkommen! Roligt att du kikar på Armortek, det är ju väldigt imponerande modeller. Är du i närheten av Göteborg eller kan komma på någon av våra träffar här eller på andra håll i landet så kan det finnas chans att studera några Armortek-vagnar lite närmare. :)
//Erik
Eller Södra Skåne / Skara / Stockholm eller Halmstad trakten där vi också finns
Robert