För att ni ska slippa leta i gamla forumtrådar, kommer här först en recap på designen.
Den stora lådan med öppningen mot kameran är alltså själva rökkammaren, med rökaggregaten i bottnen. Fläkten blåser in från vänster och röken försvinner ut genom röret till höger. Under rökkammaren sitter tanken för rökvätska. I den finns en sump, där det sitter en pump, som pumpar upp rökvätskan till bassängen där rökaggregaten sitter. Bassängen är försedd med bräddavlopp, så att överflödig rökvätska spiller tillbaka till tanken. Den ursprungliga designen från Thomas Benedini hade fyra rökaggregat från Seuthe. När jag frågade honom hur jag skulle göra för att få mer rök, sade han att man måste in med flera rökaggregat i så fall. Så jag köpte fyra till. När inte det heller räckte, köpte jag ytterligare fyra, så nu sitter det tolv stycken där.
Thomas elektronik orkade inte driva detta, så jag har helt enkelt ersatt alltihop med en rejäl MOSFET, som styrs av en PWM-utgång på Arduinon som styr allt annat i modellen. Fläkten till rökeriet styrs på samma sätt, så nu kan jag styra allt i programmet som jag vill. Dock hänger varken fläkten eller rökaggregaten med i svängarna - de är på tok för långsamma. Därför har jag börjat experimentera med ett spjäll.
Spjället ska antingen låta huvuddelen av luften passera rakt igenom eller tvinga ner den förbi rökaggregaten. Här är spjället stängt och luften tvingas ner.
Vi får se vad detta leder till. Designen är en enkel vidareutveckling på ett tidigare, helt misslyckat, experiment, men det var lätt att göra. Huvudproblemet den gången var att installationen var asymmetrisk, vilket ledde till att jag kunde flytta röken mellan vänster och höger avgaspipa...
Det kan tänkas att man behöver ha spjäll som stänger till helt om rökaggregaten också. Vi får se när tätningsmassan torkat och jag kan koppla in aggregatet och prova!