Rökt

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
cahlfors
Veteran
Veteran

Rökt

Post by cahlfors »

Som ni alla vet vinner ju den som har mest rök, så jag har beslutat att vidareutveckla mitt "rökeri". Inte till fisk, alltså, utan bättre möjligheter och kontroll. :lol:

För att ni ska slippa leta i gamla forumtrådar, kommer här först en recap på designen.

Den stora lådan med öppningen mot kameran är alltså själva rökkammaren, med rökaggregaten i bottnen. Fläkten blåser in från vänster och röken försvinner ut genom röret till höger.
20210924_110117_RESIZE.jpg
Under rökkammaren sitter tanken för rökvätska. I den finns en sump, där det sitter en pump, som pumpar upp rökvätskan till bassängen där rökaggregaten sitter. Bassängen är försedd med bräddavlopp, så att överflödig rökvätska spiller tillbaka till tanken.
20210924_110137_RESIZE.png
Den ursprungliga designen från Thomas Benedini hade fyra rökaggregat från Seuthe. När jag frågade honom hur jag skulle göra för att få mer rök, sade han att man måste in med flera rökaggregat i så fall. Så jag köpte fyra till. När inte det heller räckte, köpte jag ytterligare fyra, så nu sitter det tolv stycken där.
20210924_110222_RESIZE.jpg

Thomas elektronik orkade inte driva detta, så jag har helt enkelt ersatt alltihop med en rejäl MOSFET, som styrs av en PWM-utgång på Arduinon som styr allt annat i modellen. Fläkten till rökeriet styrs på samma sätt, så nu kan jag styra allt i programmet som jag vill. Dock hänger varken fläkten eller rökaggregaten med i svängarna - de är på tok för långsamma. Därför har jag börjat experimentera med ett spjäll.
20210924_110241_RESIZE.jpg

Spjället ska antingen låta huvuddelen av luften passera rakt igenom eller tvinga ner den förbi rökaggregaten. Här är spjället stängt och luften tvingas ner.
20210924_144040_RESIZE.jpg

Vi får se vad detta leder till. Designen är en enkel vidareutveckling på ett tidigare, helt misslyckat, experiment, men det var lätt att göra. Huvudproblemet den gången var att installationen var asymmetrisk, vilket ledde till att jag kunde flytta röken mellan vänster och höger avgaspipa... :crazy: Men intensiteten varierade också och det är det jag vill kika närmare på nu.
Det kan tänkas att man behöver ha spjäll som stänger till helt om rökaggregaten också. Vi får se när tätningsmassan torkat och jag kan koppla in aggregatet och prova! :D

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Re: Rökt

Post by Björn Johansson »

:D :clap: Rökmästaren :thumbup: :thumbup: :thumbup: :clap:
Höres Mvh Björn

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Så coolt, mest rök vinner. Du ligger bra till måste jag säga.
Mycket intressant, följer med nyfikenhet.

Robert

hailwood
Medlem
Medlem

Post by hailwood »

Har inte riktigt tänkt på rökutvecklingen när jag sett dig köra, men minnesbilden är att det inte är tydligt att röken kommer ur avgasrören - gör den det? Går den i så fall ut med självtryck eller är det en fläkt som hjälper till?
Genererar det nya systemet tillräckligt mycket rök för att man skulle ha en styrd (följer motorpådrag) fläkt som ökar/minskar flödet?
Något sådant här vid fullfart (nja.... kanske lite överdrivet, men du förstår vad jag menar)
Attachments
avgaser.JPG
avgaser.JPG (23.68 KiB) Viewed 1881 times

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Du sätter fingret på ett av många problem - det läcker lite varstans, så delar av röken kommer ut genom motorgallren. Ett annat problem hör till designen på tiger 1, nämligen locken över avgasutblåsen. De hindrar röken att få fri fart ut, utan styr ut den åt sidan. Där sitter ju sköldarna bakåt, så röken väller fram över motordäcket i stället. I verkligheten är ju avgaserna rejält heta och stiger naturligt, men det gäller inte den här röken. En del väller till och med nedåt innanför sköldarna och kommer ut under avgasrören. Har funderat på att proppa igen med vadd bakom sköldarna för att tvinga röken uppåt åtminstone. Eller att ha en hjälpfläkt som blåser ren luft nerifrån bakom sköldarna, för att få lite bättre drag uppåt på röken? Skulle kanske kunna ge den rätta rökkvasten?

Det är inte självdrag i systemet, utan det sitter en rejäl fläkt som ska trycka ut röken med kraft i stil med dragsterbilden, var det tänkt i alla fall.
20210925_104812_RESIZE.jpg
Fläkten styrs upp vid pådrag och ner vid tomgång, men skovelhjulet är så tungt att det har svårt att hänga med. Det är därför jag lurar på det här med spjäll i stället. Det kanske kan ge lite bättre respons vid gaspådrag? Sedan är ju det här med motorvarv lite knepigt att definiera när man inte har några växlar. Ska det blåsa mer och mer med ökad fart? Det är ju inte så det funkar i verkligheten. Där är ju utblåset en funktion av motorvarv, som är som högst vid acceleration. Ska man köra med konstant varv på fläkten och försöka hitta en derivata för rökintensiteten i stället? Stänga spjället vid acceleration, öppna det vid deceleration och något mellanting vid konstant fart? Ska se om jag kan reglera rökenintensiteten överhuvud taget först... :angel:

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Följer detta med stort intresse.
Jag tror på dig, att du är något på spåret här Christeoffer.

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Äntligen testdags!
Jag provade att sätta pakettejp under avgasskärmarna för att få lite bättre flås uppåt på röken, men det gjorde ingen skillnad. Rök letar sig ut nedåt och åt sidorna ändå.

Själva spjället, då. Det visar sig att det faktiskt går att styra röken i viss mån - kanske tillräckligt. Jag tror att jag ska nöja mig med detta för i år. Det blir ju lite pyssel att få dit ett servo rent mekaniskt. Sedan ska det fixas lite på Arduinon också för att styra ett servo till. Börjar bli trångt där! :shock:

hailwood
Medlem
Medlem

Post by hailwood »

Nu kanske jag är korkad, men rökaggregatet har ett utblås? detta leds på något sätt till avgasrören??? om det läcker här o var så borde det gå att täta?? Så att rök genererad från aggregatet bara har en väg ut???
Att sedan styra på acceleration är säkert svårare än att styra på hastighet, men det spelar säkert mindre roll - en skalamodell körs sällan i konstanthastighet, det är accelerationer blandat med broms o svängar så det borde räcka med att koppla fläkten till "gaspådraget", eller tänker jag fel?(jag tror inte att det är lätt, då hade du fixat det redan nu, men vad är det jag förbiser?)

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jorå, att det läcker lite här och var ändrar inte principen, men det finns helt klart förbättringspotential! :thumbup:

Jag brotttas med att få konceptet att fungera bra. Att få det tätt är en senare fråga. Jag måste ändå bygga om allt. De nuvarande, sargade, elektronikboxarna är för trasiga och fulla med hål, som jag tillfälligt tätar med pakettejp. När jag lärt mig hur den perfekta rökmaskinen ska se ut, ska jag bygga nytt. :lol: Seuthes rökvätska är också krångligare att hålla på plats än ett Bose-Einstein-kondensat. Därav tätmassan, som hjälper men inte löser problemet med vätskeläckage. Det kryper ut ändå. :roll:

När det gäller avgaserna, sprids röken både uppåt och nedåt bakom avgassköldarna. Det är inte ett läckage när den kommit så långt, utan bara en fråga om att röken inte är het och stiger, utan mer neutral i temperatur och tar den lättaste vägen ut, dvs främst uppåt, men även nedåt bakom sköldarna. Det är lättare med en KT eller JT (eller panter), där det är "raka rör" så att säga. :D

Fläkten hade två hastigheter innan: Tomgång och körning. Den stora svängmassan gjorde att det tog för lång tid att varva upp (men även ner - 30s till stopp från tomgång... :shock: ). På videon provar jag med full fart på fläkten och att styra rökintensiteten med spjället i stället. Tidigare har jag alltså dragit på strömmen till aggregaten och varvat upp fläkten vid gaspådrag. Det går för långsamt - för dålig respons. Det känns som att spjälltekniken är vägen framåt - lätt att styra i programmet. :) Ska bara snygga till lite... :lol:

hailwood
Medlem
Medlem

Post by hailwood »

OK, låter som att du är på gång att fixa ett fungerande system från grunden. Något att satsa på om jag blir klar med KT-bygget någon gång - lär dröja några år innan det behovet infinner sig.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Mja, kanske inte grundforskning direkt, för den är ju en vidareutveckling av Benedinis design. Men det finns ju en gräns när den avviker så mycket att den har blivit något annat. :angel:

Ja, viktigast att se till att modellen går bra först, så kan man ta detaljerna sedan. :thumbup:

cahlfors
Veteran
Veteran

Sluttester!

Post by cahlfors »

Dåliga nyheter!
Det funkade precis som avsett redan på första försöket. Det betyder att min turkvot är slut för i år och den hade jag behövt för viktigare saker.... :crazy:

Nu är detta ett mycket enkelt spjäll med begränsad verkningsgrad, så jag har bara programmerat det för att vara antingen öppet eller stängt. Skillnaden är liksom inte total mellan de båda lägena, men ändå väl märkbar. Notera hur servot styr spjället ovanpå den blå boxen!

När jag bygger ett nytt rökaggregat, ska jag göra spjället så att det sluter helt tätt om rökkammaren och luften från fläkten kan passera förbi utan att få med sig någon rök alls. Det borde kunna ge ännu bättre kontroll och en bättre motoravstängning. Fläkten snurrar på här och fortsätter att blåsa ut rök långt efter att motorn stannat. :oops:
Men för i år får detta duga på rökfronten. :D

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Är det bara jag som har problem med att se dessa videos?
Robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Nej, samma här.

Mycket intressant läsning, i alla händelser, ska bli kul att se på riktigt!

Uppdatering:
Jag ändrar mig! Jag ser videoinläggen, tog en liten stund för dem att dyka upp, bara! Riktigt snyggt, man ser skillnaden mellan gaspådrag och tomgång. Ser ut som att du är något på spåren.

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

det ser riktigt bra ut, snygga lösningar på svåra problem.

Hans K
Panzar e Kul