Har funderat lite på det här med radiostyrda stridsvagnars vikt. Vill minnas att min KT som jag sålde vägde 4-5kg och personligen har jag inget emot riktigt tunga vagnar även i liten skala. Räknade derför ut den skalenliga vikten för en KT i 1/16 och fick den till ca 16,6kg, tungt och fint men inte helt o-uppnåligt, givet att man fixar fjädingen så att den klarar den vikten sen ska ju band och växelådor hänga med också. Hmm undrar vad som kommer hända med KT-vraket som jag har i garderoben i framtiden
aja ovanstående kan tolkas som drömsvammel, men ändå rätt intressant tycker jag, vad tycker ni? och vad väger era vagnar?
Min Strv 103 i skala 1/6 väger just nu in på ca 50 kg. Men den är å andra sidan inte färdigbyggd. Räknar nog på en slutvikt kring 75 - 85 kg.
Skalenlig vikt skulle ha varit 196 kg
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“
"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:
196kg låter lite tycker jag, borde inte vikten vara en sjättedel av originalet ?
Kanske tänker jag fel men 1/6 är väl en sjättedels storlek av originalet och då borde väl vikten vara samma eller.....
Vikt är viktigt för mig. Min 1:16 tiger II väger lite mer än 10kg men jag törs inte peta i mera vikt pga. fartreglage, motorer och växellådor är hårt pressade som det är. Visserligen har jag stoppat i extra fina växellådor men dom är långt ifrån odödliga. Men jag skulle gärna ha "rätt vikt" på vagnen