Gemensam bataljon i Sverige - s.Pz.Abt 509 (dec 44 - maj 45)

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
Gabriel
Veteran
Veteran

Gemensam bataljon i Sverige - s.Pz.Abt 509 (dec 44 - maj 45)

Post by Gabriel »

Jag fick just en idé om att vi som har Königstigrar i Sverige skulle besluta oss för ett kompani, kanske till och med samma pluton, och sedan måla och bygga dom efter det kompaniet. Det blir en fröjd för ögat om vi arrangerar en träff någon gång i framtiden :wink:

Det kan man också göra med andra vagnar, men det kräver troligen lite ändringar på dom om man vill ha det rätt, just därför jag tänkte på Königstiger. Den behöver man inte ändra speciellt mycket på. Tänk på saken.

I alla fall så kan jag tänka mig vara med, har dock endast tyskt pansar hittils. Det som är klart och rullar är:
Königstiger (henschel torn)
Tiger 1 (feb 1944 och frammåt)
Tiger 1 (tidig, osäker på exakt datering)

Men hur som hälst, ni förstår konceptet hoppas jag.

Som sagt, bara en idé.[/i]
Last edited by Gabriel on July 21st, 2009, 9:45 pm, edited 2 times in total.

pilgrimsfalk
Medlem
Medlem

Bra idé

Post by pilgrimsfalk »

Bra idé, självklart hänger jag på med min Kungs Tiger. Har läst lite om de tunga, självständiga, bataljonerma med Tigrar man använde främst i Rysslan. Fördelen med dem, för oss, är ju att antalet varierade kraftigt. Allt från enstaka vagnar till ca 40-50 beroende på förluster och nytillkomna vagnar. Bataljonerna bestod även av Panzer III i början, enstaka gånger av Hetzer. Passar ju också bra med tanke på HL Panzer III.

Martin

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Kul att du nappar! Jonas (en kille i Gävle som har en Königstiger, dock obyggd, är också på när han väl byggt den säger han).

Du verkar ha betydligt bättre koll än mig Martin, har du något förslag på kompani eller bataljon så här på rak arm? Kanske lika bra och satsa på kompani direkt, flertalet rc-pansar intresserade kommer säkerligen öka med tiden hoppas jag. Bara göra reklam för forumet så hittar nog folk hit på egen hand.

När vi väl har det klart är det bara att börja sammla information och referensbilder på vagnarna som fanns med. Vagnsnummer och liknande.

pilgrimsfalk
Medlem
Medlem

tunga bataljoner

Post by pilgrimsfalk »

De tunga bataljonerna var numrerade från 501 -510. Sedan fanns 301 och 316 som jag tror är samma bataljon, någon experimentvariant. Sedan fanns det ett antal bataljoner och regementen, jag vet knappt skillnaden, som låg under Grosdeutschland, Hummel, Meyer och SS-Panzer regiment. Det fanns tunga bataljoner under SS, 101-104. Även mer normala pansardivisioner hade ibland ett kompani, eller liknande, med Tigrar. Ex. var det meningen att Panzer-Lehr skulle ha ett kompani med 14 st. Det är en himla röra i och med att allt hela tiden ändrade sig. Inte minst pga ständiga haverier! Sedan vet man ju inte om just den info jag har alltid stämmer ;-)

Jag tror man kanske skulle bestämma sig vilken tid och plats man skulle vilja utgå ifrån. Sedan kan man välja vagnar efter detta. Ex. Normandie -44 eller Ryssland -43. Alternativt så väljer man någon kändis, ex Wittman. Hans tiger finns väl som modell i 1000-tal redan...

Ett förslag är 503 i Normandie. I juli och augusti fanns det nog både Tiger I och Tiger II. Tiger II med både Heschel och Porsche-torn. Då behöver ju inte Tiger I-ägare känna sig utanför... Finns ganska mkt bilder. Den 31 Juli fick de 14 Tiger II, varav 2 st hade det som felaktigt kallas Porschetorn. De skulle då ha förlorat nästan alla Tigrar vilket borde betyda att någon Tiger I fanns kvar? Två av de nya II-orna gick sönder under propagandafilmning!!! Man får väl kolla upp nogrannare när vi har flera förslag för att se vad som passar bäst.

Det känns som jag spårat ut - förlåt!

Martin

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jo man har hört om haverier hit och dit. Och jag förstår att dom ändrade sig mycket när det gäller kompanier och liknande, men jäklar vilken röra det är! Hehe nä någon storkändis som Wittman är lite halvtrist, det är som du säger så många som har återskapat hans vagn redan :) Någon mera b-kändis låter bättre tycker jag, om man ska uttrycka sig så hehe.

Ah 503 i Normandie, var kul att du för det på tal. Faktiskt så är det (var det) min plan efter som jag har en Tiger 1 som jag byggt efter just Normandie 1944 och två Königstigrar. Jag tänkte att det skulle vara häftigt att dom från samma enhet, ser enhetligt. På nåpgot vis tycker jag det är mera intressant än att ha en mängd olika fordon från olika tidsperioder och enheter.

Men som du säger, 503 förlorade nästan allt innan dom ens kom fram till striden tack vare allierat flyg eller mekaniskt haveri. Men trots det tycker jag att 503 är ett bra förslag. Jonas här i Gävle verkar dock vara meda på sPzAbt 511 1945 på Östfronten.

Nej nej, du har inte spårat ut, fortsätt sådär :D

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Hur ser det ut med zimmerit på de vagnar ni diskuterar? Kan tänka mig att vara med med en Tiger II men vill helst slippa lägga på zimmerit.

pilgrimsfalk
Medlem
Medlem

Zimmerit

Post by pilgrimsfalk »

Håller med om zimmerit. Slipper helst också!
Man slutade kleta på lera på vagnarna (Tiger II) i November -44.
Så man får väl leta där efter. Bla SS-101 (501) hade flera vagnar utan zimmerit med bra bilder att följa.
Skall man ha endast Tiger II eller skall man leta kompanier/bataljoner som även hade Tiger I? Det borde finnas, tycker jag, även efter Nov 44!

Martin

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

503:e låter fint :twisted: Om jag inte misstager mig var det den sista bataljonen med Königstiger som utplånades
Så det skulle vara fint att återuppliva den :D

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Kul att ni är positiva till 503! Det är jag och Jonas också, det blir finfint! :D Ska vi sammla lite mera förslag och rösta om det eller skall vi säga 503 prelimenärt?
Jag har inget imot zimmerit, men det är enkelt att inte gegga på det. Dock så är min Tiger 1 som jag också tänkte ha till 503 klädd med zimmerit redan. Ska den få vara så eller skall jag radera det?

Har sedan en tid försökt sammla på information och referensbilder om just 503, skall försöka skrammla ihop mera. Har någon information om camoflagemönster och färger? Svårt och hitta verkar det som. Här är en målning, frågan är hur bra den stämmer? Tigerhuvudet syns också, det var deras symbol.

Image

Hittade en bok som handlar om 503s historia, men den kostade över 1000kr! :cry: Inget man bara impulsköper hur som.

Edit:
Här är en lista för 503s uppbyggnad i Normandie 1944 (osäker hur bra den stämmer):

* Abteilung Stab Zug (3x Tiger I ausf E, 6x SdKfz 250)
* 1./sPzAbt 503 (12x Tiger II ausf B, 2x Tiger I ausf E)
* 2./sPzAbt 503 (14x Tiger I ausf E)
* 3./sPzAbt 503 (14x Tiger I ausf E)

Gabriel
Last edited by Gabriel on August 20th, 2008, 8:49 pm, edited 1 time in total.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Här är 503s vagnnummerna enligt Tankzone:

( Detta gäller dock sept -44 dvs efter Normandie )

Image
/Johan

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tycker det ser ut som om alla siluetter av Tiger II har Porshe-torn.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Fint Johan! Mycket bra mall! Kanske är lättare att hitta information om 503 efter normandie?

Tycker det ser ut som porschetorn jag också. Men huvudsaken att man ser att det är en Tiger II.

Gabbe

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag är sugen och börja måla och någon gång få klart min Tiger I och II, hade varit fint om vi kom fram till någon s.Pz.Abt att återskapa.

Lista på intresserade hittils:
Jag - Tiger I och II
Pilgrimsfalk - Tiger II
Affe - Tiger II
Johan - Tiger II
Håkan - Tiger II (ej registrerad på forumet ännu)

Rätt så bra antal tycker jag för att vara en så färsk idé :wink:

Enligt en herre på RCuniverse stridsvagnsdel säger han så här om siluettbilden av 503:
"Actually, that is the unit organization during the Normandy campaign...at least before August 1944. You can tell by the 3rd Kop. still have Tiger Is. They were reconstituted with Tiger IIs in August after Goodwood. And by September, the entire battalion received Tiger IIs, and was promptly dispatched to Hungary."

Om vi utgår från att informationen jag har här stämmer så underlättar det mycket.

Gabbe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Kul att ni väljer 503, tyvärr är det fel tidsintervall för min Tiger... :(

Image

Mvh Per

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Stilig Tiger du har Per! Ja lite trist är det faktiskt, du får bygga om den hehe.. närå, skämtar lite.

Är det intressant med flera gemensamma projekt, varför inte dra igång ett till? :D

Gabbe