Gemensam bataljon i Sverige - s.Pz.Abt 509 (dec 44 - maj 45)

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Absolut, omröstning kan vi ha. Blir en bra intressekoll också!

Det var mig ett bra pris på den måste jag säga.

Gabbe

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag måste kolla lite, är det någon som fortfarande är intresserade av detta?

Gabbe

Mats
Medlem
Medlem

The King Tiger as an Adversary of the JS-2

Post by Mats »

Håll tillgodo Gabbe

Här har jag hittat lite info där 503rd PzAbt nämns.

The King Tiger as an Adversary of the JS-2

King Tigers before a battle. Hungary.
Image

American soldier inspecting a knocked out JS-2 (the hole of penetration is marked in white). Later, the turret of this tank was sent to Aberdeen (USA) for tests. 1945.
Image

In August 1944, new German tanks appeared on the Eastern Front: King (Koenig) Tigers. Weighing 68 tons, this tank was larger and much heavier than the JS-2.

The first engagement of Soviet tanks with King Tigers did not favor the Germans; on August 13 of 1944 a company of JS-2 tanks (the 3rd Battalion of the 71st Guards Heavy Tank Regiment) commanded 1st Lieutenant Klimenkov engaged in close combat with German tanks, knocked out one King Tiger and burnt another King Tiger. About at the same time, a single JS-2 of the 1st Lieutenant Udalov ambushed 7 King Tigers, knocked out one of them and burnt another one. Survived five German tanks attempted to retreat but Udalov made a maneuver and destroyed third King Tiger. Four other tanks flee in panic. Details of that battle are here.

Anyway, engagements between JS-2's and King Tigers were rare because the Germans seldom used them on the Eastern Front. On 12 November 1944, not far from Budapest, a skirmish occurred between JS-2's and King Tigers of the 503rd PzAbt. Both sides lost several tanks. On January 12, 1945, a column of King Tigers of the 524th PzAbt engaged in close combat with JS-2's (near Lisuv). In the fierce battle both sides had heavy losses.

It is not fair to compare the JS-2 and King Tiger because of the large disparity in weight - more than 20 tons! It would be better to classify the King Tiger as a super-heavy tank. It had thicker armor and its 88 KwK gun was slightly superior in AP ability, though inferior in HE ability.

Many times I noticed some individuals tried to compare armor penetration values of the 8,8-cm KwK 43 and the 122-mm D-25T. Unfortunately, these individuals paid no attention on different nature of those values: they were calculated by different methods. In short, the difference of calculation was about 25%. Therefore, it would be better to either increase Soviet figures on 25% or decrease German figures. Of course, the result would be very approximate, but it is much better then direct comparison.

The reliability of the King Tiger was poor, especially of first series, this is clearly stated in the follow report. The rate of fire of the King Tiger was definitely higher, ammo load was also larger. From the other side, the mobility of the JS-2 was much better. Further, the JS-2 was much cheaper than the King Tiger, which is also a very important consideration.

Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tackar Mats!

Men den första bilden är faktiskt inte från Ungern, det är strax innan Normandie där dom skjuter in/övningskjuter med de nya kanonerna enligt min bok jag har :)

Tack igen, Gabbe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Håller med Gabbe, översta bilden är inskjutning på övnings fält (sorry Mats)

Jaha för övrigt verkar det som det blir jag & Gabbe som får stå för 503:e ???
Övriga intresserade ??
/Johan

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

johan1 wrote:Håller med Gabbe, översta bilden är inskjutning på övnings fält (sorry Mats)

Jaha för övrigt verkar det som det blir jag & Gabbe som får stå för 503:e ???
Övriga intresserade ??
King Tigers before a battle. Hungary.

texten kommer från en amerikansk sida. bilden verkar bara vara den bästa de hade inan flytten österut innan slag

mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Inte du som tabbat dig Mats, det är sidan du hittade bilden på så ta inte illa upp nu :) Mycket som skrivs på internet är osäkert tyvärr, inte gott och veta vad som är och inte är. Men jag tror det är som du säger, det var väl den bästa bilden dom hade kanske. Eller så tänkte dom att "en bild är bättre än ingen bild, smart!"

Japp Johan, du och jag verkar det vara som är intresserade. Vilken kompani och pluton tycker du vi ska spika?
Nästan alla bilder jag hittat är på 3e kompaniet så där har vi bäst referensmaterial.

Men en sak som förbryllar mig är att det verkade vara "ambush" kamoflage på vagnar i 1a kompaniet och ingen zimmerit. Ta en titt på dessa bilder tex:
Image Image
Det är åter igen från propaganda filmen och bilderna innan resan till Budapest. På bilder ser vi fler vagnar än vad som vanligtvis ingår i en pluton, av den anledningen att fotografen ville ha "en mer dramatisk effekt". Ett par vagnar (fortfarande utan vagnsnummer) lånades in från 1:a kompaniet. Resten talar för sig själv tycker jag, eller vad säger ni?

Gabbe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Det stämmer, dessutom är det Porsche torn.
Vad jag läst så såg vagnarna ut som 3 komp. i Ungern, både vad det gäller målning och Zimmerit.
De andra vagnarna med porsche torn verkar mer passa in på utseendet under Normandie. :?:
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Fast faktiskt så hade 503 2st porsche varianter efter Normandie, det var två vagnar som fick tas in för reparationer tidigt när dom var i Normandie. Dom reparerades och återgick till regementet efter Normandie. Ena vagnen var Annelise och ingick i 2:a kompaniet och den andra vagnen vet jag tyvärr inget om. Målningen på dom vet jag inget om när det gäller dom två.

Japp, de bilder jag har sett så är det gul, rödbrun och grön målningen och zimmerit som var aktuellt i Ungern. Men återigen så är det bara bilder på vagnar ur främst 3:e och enstaka på någon ur 2:a kompaniet man ser bilder på.

Lättast blir väl att sikta på 2:a eller 3:e kompaniet, eller vad tror du Johan?

Gabbe

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Eftersom det finns flest bilder på 3:e så blir väl det bäst eller ?

Vagn nummren från 3:e börjar väl på 300 om jag inte misstar mig ?
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Absolut, det låter bra. Vi spikar 3:e helt enkelt :)

Helt riktigt, det var kompanichefs vagnen som hade nummer 300. Hauptmann Scherf var chef över 3:e enligt boken.
Känner du dig manad att börja med 300? :wink:

Gabriel

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Japp 8)

Jag tänkte använda Tamiya´s färgschema som medföljer KT
Där finns ju exempelvis vagn 300 från just Ungern.
Vilket vagnnummer har du tänkt använda ?

Hoppas att fler som har King Tiger 1:16 är sugna att ansluta till kompaniet
så vi får ihop ett par till.
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ett stort steg för oss! :)

Jag tänkte använda den mallen jag också, jag har gjämfört det färgschemat med de bilder som finns och jag tycker den stämmer riktigt bra! :D
Om du tar 300 så tar jag 301 helt enkelt.

Hela första plutonen i 3:e kompaniet skulle vara fantastiskt! Klart det är flera som hakar på.. hoppas jag.

Gabriel

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Fast sPzAbt 501 med ambush camoflage lockar lite också :shock:
Då kan ju 501 möta eventuella Shermans & Pershings (från Pattons 3:e arme) på pansarträffen.
Det skulle kunna bli ett stort slag :mrgreen: he he boom boom boom
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Japp, absolut! Jag håller onekligen med dig :wink:

Gabriel