Hej. Jag ska köpa en ny hoj och be dom måla den i dunkelgelb. För at få den så likt en grundmålningen på en exempelvis Tiger, vad heter nyansen? Hur ska man förklara detta för tillverkaren. Det är givetvis en tysk cykel. Dom har en färg dom kallar sandyellow, men jag tror den e för ljus? Nån som kan hjälpa mig?
Jag vet bara att "Tamiya XF-60" färgen används av vissa som just dunkelgelb, osäker hur färgen stämmer dock. Skall leta lite och se om jag kan hjälpa till.
Jepp, jag slänger upp en bild. Den påminner lite om en tank faktiskt. Det är inge som kommer att fatta bara, "Varför valde du en sån ful färg" hahaha. Kanske skulle skriva nåt på den oxå. Typ wittmans tank nr. Eller plain and simple : Der Tiger. Dunkelgelb blir det i alla fall. tamiyafärgen du pratar om, e det en beteckning som bara tamiya använder eller e det nåt universellt?
Äh, dom som inte förstår dom förstår sig inte på riktig skönthet
Vad jag vet så är det tamiyas egna beteckning, tror inte det är något universalt språk så att säga. Men skulle nu den gula färgen vara rätt, eller nära nog. Då kan du ta med den till en färgaffär och så tar dom prover på den och blandar till en färg som har exakt samma färg, rätt så läcker att det går att göra så.
"Late-war years
On 1943-02-18, it was ordered that all vehicles were to be painted in a base coat Dunkelgelb nach Muster (except for small equipment pieces, which were to retain the former colours). Over this, a camouflage pattern of Olivgrün (an RLM colour), Rotbraun RAL 8017 and Dunkelgelb nach Muster consisting of stripes was to be applied by the maintenance sections, according to the terrain. For this purpose, the paint was delivered as a paste, which could then be thinned with most liquids, and applied. Dunkelgelb nach Muster was later re-named Dunkelgelb RAL 7028, and Olivgrü was re-named Olivgrün RAL 6003."
Tack! Där har vi nog nått tror jag. Dunkelgelb nach muster ser rätt ut. Med Sandyellow som finns som "stock" color blir den sandfärgad och det blir nog inte bra tror jag.
Ja detta eviga bekymmer - hur såg/ser Dunkelgelb Ral 7028 ut?
Har några 1:1 "riktiga" WW2 saker med rätt färg och Tamiya TS-3 är hyfsat rätt.
För ljus säger många men nymålad var RAL 7028 ljus och blev lite åt grönt med mörk smuts på.
TS-3 är perfekt till modeller men kanske inte riktigt riktig i 1:1
(modeller skall målas aningen ljusare än 1:1-färger för att se rätt ut)
Gör så här:
Köp denna spryburk som är framtagen med den riktiga RAL 7028 som förelaga
(Obs RAL 7028 WW2 är inte nuvarande RAL 7028)
Jag får mer och mer på fötterna! Tack! Tillverkaren lackar hojjen på fabriken så jag behöver skicka färg nr dit. Det e kruxet. Jag kanske kan säga til dom att dom ska lacka den i 7028(ww2). Då tror dom inte jag e klok! hahaha. Men ska försöka göra som du sa, få en färgaffär att avgöra nyansen och sen skicka det numret.
Prova annar bildelsförsäljare som Meca eller andra dom kan blanda nästan
vilken färg som helst och hälla dom på sprayburkar
Mvh---stefan---
Mvh---stefan--- Gör om gör rätt
Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?