Gemensam bataljon i Sverige - s.Pz.Abt 509 (dec 44 - maj 45)

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Tack Gabriel :D

Med tanke på att det var första gången som jag använde en airbrush spruta, så är jag ganska nöjd.

Mvh Per

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Rc-Universe killen har rätt: 503:e skickades till Ungern efter Normandie ,men det var (vad jag vet) en ny rekonstruktion
av 503 eftersom de flesta "original" 503 vagnarna förstördes under strider i Normandieområdet.

Det foto från Budapest som jag har i en bok är konstigt nog på en Tiger II med Posche torn ?
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ja jag hade för mig det jag också, utmärkt att vi har det uppklarat Johan. Och angående vagnsnummerbilden, vad tror du om att den kan vara från just Normandie operationen?

Jäklar, det var intressant :D Men jag är inte så förvånad, det hände mycket under kriget och allt kan inte vara dokumenterat. Men finns det bilder på saker som är från då det begav sig är det inte mycket som kan tala imot det. Står det något exakt datum till bilden? Skulle vara kul och se den, kanske finns uppladdad? Ska leta lite.

Gabbe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Vet inte om ni kan ha nytta av denna länk?

http://ww2armor.jexiste.fr/Mythicpanzer ... bt-503.htm

Mvh

Per

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

JA! Där har vi det, perfekt Per!! :D :D

Jag skriver ut det där direkt så slipper man bli irriterad om man inte kommer åt informationen direkt om internet skulle strula (vilket händer ofta för mig).

Tack och tack :wink:
Gabbe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Gabriel wrote:Ja jag hade för mig det jag också, utmärkt att vi har det uppklarat Johan. Och angående vagnsnummerbilden, vad tror du om att den kan vara från just Normandie operationen?

Jäklar, det var intressant :D Men jag är inte så förvånad, det hände mycket under kriget och allt kan inte vara dokumenterat. Men finns det bilder på saker som är från då det begav sig är det inte mycket som kan tala imot det. Står det något exakt datum till bilden? Skulle vara kul och se den, kanske finns uppladdad? Ska leta lite.

Gabbe

Den bilden jag refererade till finns i en bok i serien Hitlers Krigare som gavs ut av Svenskt Militärhistoriskt Biliotek.
Dessvärre har jag inte bilden digitalt (ännu) För ovanlighetens skull är det bra skärpa på bilden och man kan tydligt se
många detaljer på vagnen, bl.a bandlänkarna som hänger på tornsidan.
Ja kan scanna in bilden om någon är intresserad.
/Johan

Per
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Per »

Men då borde det funka om jag gör en "503" av den Tiger 1 jag ska ta över från brorsan? Iaf så småningom.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Tack Johan! Ska se om biblioteket har boken. Om du har en scanner nära till hands så, men är det ett projekt att bara hitta en scanner så skippa det. Tack för erbjudandet!

Absolut Per, Tiger 1 ("sena versionen") är ytterst aktuellt om vi nu spikar 503 i Normandie. Om du tittar på siluettbilden som Johan hittade så ser du precis hur många som var med. Känn dig helt fri med att välja vilken du vill återskapa :wink:
Förresten, så bror din har lessnat på rc-pansar eller är det så att han röjjer lite bland vagnarna?

Gabbe

Per
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Per »

Tiger 1 late e det. Perfekt, halvvägs där. En annan lustig sak e att i Call of Duty 3, (TV-Spel) sent ww2, ser man en Tiger II med beteckningen 503. Den blir senare bombad har jag för mig. E det sama bataljon? Spel nuförtiden brukar ju vara rätt korrekta när det gäller utseende och sånt.

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Om det står 503 på vagnen så är det nog vagnnummret, ser man någon symbol på vagnen ?
Exempelvis en elefant, en tiger eller liknande ?

Men du har nog rätt om att spel är korrekta angående utseende mm.

Jag speler själv sällan, men mitt favoritspel är Bitzkieg som innehåller de flesta stridsvagns typer mm.
/Johan

Per
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Per »

Har inte kvar spelet så kan inte kolla. Jag tror att det är en misstolkning av designern. Den ska nog föreställa tillhöra 503'e bataljonen. Ett annat avsnitt i Call of Duty 2 heter "The Tiger" ett av mina favoriter. Där slås 3 shermans ut på kort tid av en tiger som man sedan lyckas förstöra genom att bemanna en flak 88. Det är jäkligt häftigt... fast det är ett spel.

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Call of Duty 2 har jag spanat på en tid, sedan det kom för att vara exakt haha. Det är väl dags och köpa ett ex och spela lite, det verkar sannerligen häftigt. Har testat demot som hastigast.

Ja det låter lite märkligt med 503 som vagnsnummer, femman skulle stå för plutonsnummret och vad jag vet så hade inte tyskarna så många plutoner i kompanierna. Ta 503 i Normandie, dom hade endast 3 plutoner var av två bestog av enbart Tiger 1. Men det är säkert som du säger Per, att dom menar att den tillhör 503 :) Hur som helst, jag gillar att spelskaparna lägger mycket vikt på att få saker att se rätt ut och på att det fungerar på riktigt vis.

Jag återgår till ämnet, är det någon som vet hur 503 hade målat sina vagnar i Normandie? Sitter och planerar målandet.

Gabbe

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

http://www.youtube.com/watch?v=wcm0haBxTws
Image Image

Lite insperation till er 8) Är vi många nog så kan vi göra något liknande. Detta är dock efter Normandie då 503 sattes ihop, jag tror det är alldels innan Ardennes operationen.

Gabbe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Hej Gabbe,

Den där filmen är tagen i September 1944 just före avmarchen med järnväg till Ungern.
503 var aldrig med i Ardennerna utan blev kvar i öst resten av kriget.
Observera att de har de smala transportbanden på.

#300 som syns så bra på filmen har Fredde J valt att ha som förebild till sin 1:6 Armortek Kungstiger.
Per S (P.S) underbara 1:8 KT #232 är också från det förbandet under Ungern-tiden.

Bilden nedan är däremot tagen i Normandie och är ifrån en känd grupp bilder där en KT blir målad med komplementfärgerna brun och grön ute i fält.

//Kent

Image