Färdigmodeller och byggsatser skala 1:48

Rubriken talar för sig själv: ingen radiostyrning!
Post Reply
User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Färdigmodeller och byggsatser skala 1:48

Post by Morgan »

Efter en lång plastmodellbyggeväg till och från under ca 20 års tid, med först flygplan i 1:72 och sedan 1:48, därefter pansar 1:35 och nu 1:16, så kommer jag att återgå till den mindre skalan 1:72, först i form av färdigmodeller, då dessa inte kräver så mycket plats och är ganska billiga att köpa. Därefter är det tänkbart att jag fortsätter med figurer m.m. i samma skala.

http://www.modellbau-koenig.de så har jag hittat massor med dessa, och inte bara tyska och ryska vagnar. Utan även moderna italienska stridsvagnar och franska B2-stridsvagnar i 1:72. Dessutom går de att, om man vill, använda i figurspel, något jag har sysslat med tidigare och fann ganska roligt.

Morgan

Edit 27/9: Ändrade om i trådtiteln så att den motsvarar rätt byggskala.

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Re: Färdigmodeller och byggsatser skala 1:72

Post by Morgan »

Det blev skala 1:48, och valet föll på en M10 Wolverine och en KV-1, båda från Tamiya, då detta är ett kvalitetsmärke.

Image Image

Helst skulle jag väl vilja bygga i skala 1:35, men dessa modeller tar så mycket plats, och skala 1:72 är väl bäst ur platssynpunkt, så mellantinget 1:48 är väl att föredra i det fallet.

Just de här modellerna har helgjutna underchassien i metall för att ge extra tyngd och realism åt modellerna. Ska bli kul att äntligen, efter ett par år, återgå till att bygga pansarvagnar i plastbyggsatser igen.

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Färdigmodeller och byggsatser skala 1:72

Post by johan1 »

"underchassien i metall"

De var inte illa för att vara en så pass liten modellskala
/Johan

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Re: Färdigmodeller och byggsatser skala 1:48

Post by Gabriel »

Vad trevligt! 1:48 är verkligen en bra skala och den passar ypperligt till figurspel. Jag och ett gäng kamrater använder väldigt mycket 1:48 modleler när vi spelar "Rules of Engagement" (från great escape games). Just nu fokuserar vi på västfronten, invasionen i normandie.
En tråkig sak med 1:48 skalan är att den är svåruppskattad och säljer dåligt (förutom fordon som kan passa in på flygfält och flygrelaterade dioraman så som tex lastbilar och luvtvärnspjäser). Detta medför att mycket har slutat att tillverkas, bla. en hel del stridsvagnar från tamiya. Plus att det är mycket fordon som fortfarande saknas och som med störata sannorlikhet aldrig kommer tillverkas pga bristande intresse hos köparna. Inte särsklit märkligt eftersom det är 1:35 som är den stora fordon- och figurskalan.

Johan: Jag vill inte vara surgubbe men att skorvet är diecast metall behöver inte vara något positivt, av erfarenhet så försvinner tyvärr en hel del detaljer när det blir diecast i gämförelse med motsvarande del i plast. Största fördelen är att metallskrovet gör modellen härligt tung! :mrgreen:
Mvh
Gabriel