Bästa vagnen ?

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1655
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Post by cahlfors »

Inte för att det stärker mina argument för Kungstigern, men här är i alla fall ett intressant historiskt vittnesmål.

Dr. Franz Bäke ledde i januari 44 en specialstyrka bestående av bl a Tigrar (I) från sPzAbt 503, men också Pantrar och och PzIV, för att befria de inringade i Cerkassy (Ukr, sydost Kiev). Röda armén trodde att de hade inringat en hel armé och slogs som galna för att upprepa Stalingradsuccén och kanske, möjligen avgöra hela kriget där och då. I själva verket var det inte mer än några tiotusentals (20-50, uppgifterna går isär) man som blivit kvar under reträtten. Bäke och hans pansarvagnar fick det så hett om öronen som det någonsin kan bli och de fick verkligen visa sina styrkor och svagheter. Summeringen är att de nästan nådde fram (en mil kvar) och fick ut hälften av de inringade. Kvar blev all materiel, alla vapen och alla som inte var starka nog att själva kunna gå den kvarvarande milen under beskjutning. 10 tusen enligt vissa, 20 enligt sovjetisk historieskrivning och inga alls enligt tyska patrioter som inte var där (Franz Kurowski, alltså).

Zu diesem Einsatz und dem Anteil der Tiger daran befragt,äußerte sich Dr.Bäke im Jahre 1972 wie folgt: „ Die Tiger waren die besten Kampfwagen und bewährten sich besonders im harten Gefecht.Nachteil:ihr zu kleiner Aktionsradius.
Die Panther waren beweglicher,jedoch auch leichter verwundbar.Eingesetzt wurden beide Kampfwagentypen nach den gegebenen Möglichkeiten und Erfordernissen.“
( Das Urteil von Dr.Franz Bäke hat deshalb besonders Gewicht,weil er im Verlaufe des Zweiten Weltkrieges in fast allen deutschen Panzertypen annähernd 500 Einsätze gefahren ist und selbst dabei 13 mal abgeschossen und siebenmal verwundet wurde.Dr.Bäke ist einer der wenigen noch lebenden Panzerkommandeure,der auch noch die Tankschlacht von Cambrai,im Ersten Weltkrieg,erlebt hat.)

Här finns mer spännande att läsa:
http://forum.panzer-archiv.de/viewtopic ... sc&start=0

/Christoffer

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1655
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Post by cahlfors »

Var är alla kungstigerentusiaster? Hallå? Skulle det inte finnas sådana här? :shock:

De kanske inte har tid att vara här? Vi får kanske titta efter i garaget/verkstaden? Där skulle i alla fall jag vara om jag hade en! :D

/Christoffer

User avatar
Pressylta
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 3
Joined: May 22nd, 2012, 9:06 am

Re: Bästa vagnen ?

Post by Pressylta »

Min favorit-tank är utan tvekan König Tiger, med Pantern på andra plats, faktum är att Tiger I kommer på 3:de plats.
Det jag bedömmer är pansar-fart-beväpning.
MEN focuserar man på driftsäkerhet-producerbarhet-reparationsvänlighet, blir mitt svar T-34-85.
Min röst landar ändå på König Tiger, då jag gillar kraftfulla tanks.
Hade Ryssarna hunnit använda IS-3 (JS-3).....hade jag nog ansett att den var 2:a WW bästa tanks.
Simma där du bottnar