Någon här som har följt serien "Generals at war" på National Geographac Channel? Jag tycker det är en hyfsat bra serie, som inte bara tar upp välkända fakta, utan som också visar en del kuriosa.
När serien t.ex. tog upp Pansarslaget vid Kursk så demostrerade man den antändningsanordning som de sovjetiska soldaterna hade på sina Molotov-cocktails. Att stoppa i en bit papper och tända på var för tidsödande under strid så de tejpade fast en binda indränkt i en kemikalie som reagerade häftigt med bensinen i flaskan och antände den automatiskt bara några sekunder efter att flaskan hade gått sönder på stridsvagnens skrov.
Det enda jag har emot serien är att den (hittills) bara har tagit upp slag som de Allierade har vunnit, inte slag som Axelmakterna vann. Man skulle t.ex. kunna ta upp Operation Goodwood, de Allierade förlorade uppskattningsvis 400 stridsvagnar.
Annars är det en sevärd serie tycker jag.
Morgan
Generals at war
Ja kollade lite igår på ett avsnitt det behandlade dock Amiral Nagumo och slaget om Midway.
Jag vet inte om de visat något med Rommel men då borde det ju komma en hel del om vinster för axelmakterna.
Vet inte riktigt vad serien omfattar men det fanns ju en del kapabla tyska generaler och amiraler exeplelvis von Manstein och
von Scheer.
Jag vet inte om de visat något med Rommel men då borde det ju komma en hel del om vinster för axelmakterna.
Vet inte riktigt vad serien omfattar men det fanns ju en del kapabla tyska generaler och amiraler exeplelvis von Manstein och
von Scheer.
/Johan