Segermarkeringar på våra svenska pansarvagnar m.m. ...?

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1047
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Segermarkeringar på våra svenska pansarvagnar m.m. ...?

Post by Morgan »

Den här kuriosa-frågan är väl mest riktad till Peter, vår livslevande reallife pansarexpert, men om även någon annan vet svaret så går även dem svaren bra.

Med tanke på att Sverige är ett land som inte har varit aktivt delaktiga i så många krig med sina pansarvagnar och har en mer fredsbevarande attityd till sina utlandsmissioner än t.ex. amerikanarna och britterna, så undrar jag om följande:

1) Traditionellt brukar ju pansarbesättningar markera en stridsseger med att t.ex. måla på en ring på eldröret eller en siluett av en pansarvagn. Har Sverige någon officiell policy som förbjuder eller tillåter / uppmuntrar detta på de svenska stridsvagnarna eller för den delen de svenska stridsflygplanen? Skulle t.ex. de svenska JAS-planen i Italien under ett jakt-/patrulluppdrag skjuta ner ett flygplan och sedan måla på en segermarkering vid cockpit, så som många andra nationer gör?

2) Hur skulle dessa stridsmarkeringar se ut i pansarvapnet fall? Vita och svarta ringar? Stridsvagnssiluetter?

Dum kuriosa-fråga, jag vet, men jag är intresserad av att veta svaret.

Morgan

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Re: Segermarkeringar på våra svenska pansarvagnar m.m. ...?

Post by Peter »

Tack för komplimangen, jag tolkar det som en sådan iaf. :D

Mig veterligen så finns det ingen instruktion eller reglemente som reglerar detta i Försvarsmakten. Jag skulle bli mycket förvånad om det fanns det.
De Strf 9040-besättningar som hamnat i strid i Afghanistan (förvisso då mot skyttetrupp eller "motorcykel-infanteri") har inte "bokfört" några kills på det här sättet. Det skulle vara kontra-produktivt under den här formen av operationer och jag tror inte att det skulle falla i så god jord här hemma när det väl uppdagades. Även om man hade nedkämpat en BMP i en duellsituation...

Skulle vi, gud förbjude, hamna i det yttersta läget, där vi försvarar vårt territorium med Robot 15 och 120 mm pilprojektil, så skulle jag inte utesluta att enskilda besättningar eller enheter skulle "bokföra" kills så som tyska, brittiska, israeliska och amerikanska enheter historiskt har gjort. På vilket sätt och hur det skulle se ut kan vi bara spekulera i, om det överhuvudtaget skulle ske. Någon materiel för detta i form av stenciler, tejp och färg finns inte organisatoriskt utan skulle behöva tillverkas resp. beställas enkom för detta.

Det är det tråkiga svaret från verkligheten :D :angel:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1047
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Re: Segermarkeringar på våra svenska pansarvagnar m.m. ...?

Post by Morgan »

Historiskt sett så förekom väl inte "bokföring" av utslagna stridsvagnar så ofta som "bokföringar" av nedskjutna flygplan, sänkta ubåter m.m., åtminstone mig veterligen. Orsakerna till detta borde väl ha varit att man gör sig till en måltavla om man har många segermarkeringar på eldröret...

Om man nu tänker sig in i situationen att man själv sitter i en stridsvagn och ser en stor grupp med fientliga stridsvagnar...man vet att man hinner slå ut ett par stycken och sedan försvinna innan de hinner slå tillbaka. Om några av dem har många segerringar på eldrören och de flesta av dem inga alls så skulle åtminstone jag slå ut de med många segerringar i första hand, då dessa säkerligen är veteranbesättningar, som ju är farligare än de oerfarna besättningarna. För förlorar fienden en handful veteranbesättningar med säg 50 bekräftade stridssegrar emellan sig så har de ju förlorat mycket i slagkraft också. För det tar ju tid för stridsvagnsbesättningar att hinna bli erfarna och mer farliga.

Jag förutsätter väl också att det inte handlar om ett anfall mot en stridsvagnskolonn i det här fallet, för där antar jag som lekman att det smartaste hade varit att först slå ut det första och sista fordonet och därefter slå ut de andra en i taget. Men detta vet du betydligt bättre än mig, Peter, särskilt som du också sysslar med detta varje dag.

Tack i alla fall för att du tog dig tid att svara, det uppskattas.

Morgan

Return to “Pansarhistoria”