Ersättningseldrör för Tiger II

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Ersättningseldrör för Tiger II

Post by Morgan »

När en tysk stridsvagn fick ett ersättningseldrör så vet jag att detta var målat i en speciell grå grundfärg, som var mer värmetålig än den oxidröda. Nu är det så att jag tänker måla om eldröret på min Tiger II till just den här gråa färgen, eftersom jag tänkte applicera lite dekaler på det, och min öppna idiotfråga är:

Ska jag bara måla den del av eldröret som rekulerar (ändå bort till dit där rekylfjädringen sitter) eller denna del samt mynningsbromsen?

Morgan

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Jag har en färg hemma som ganska exakt motsvarar den gråa färg som användes som grundfärg på tyska eldrör.

Image

Och på den här bilden av en Tiger I, så tycks det som om hela eldröret, dvs. inklusive mynningsbromsen, är målade i samma gråa färg.

Image

Samma sak på de här två bilderna på en nyproducerad Tiger II med Porsche-torn.

Image Image

Eller vad tycker ni andra? Är det jag som ser dåligt utan glasögon?

Morgan

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej Morgan,

Som på alla tyska vagnar var hela eldröret inkl mynningsdämparen målad med den gråaktiga värmebeständiga grundfärgen.
(allt som rekylerade)
Här är en colorerad bild som stämmer bra:

Image

Observera att den sista delen (gun shield) tillhör tornet och var målad lika vagnen i övrigt.

Vagnarna (i alla fall under den Dunkelgelbe zimmerit perioden) levererades med grått eldrör från fabrik.
Sen var det upp till resp förband att med för varje vagn medlevererade färgburkar (gul, grön, brun)...

Image

...måla brunt / grönt beroende på hur omgivningen var.
En del som hade tid öppnade även den Dunkelgelbe burken och målade eldröret men många gånger fick den bara grön / brun färg och inte sällan ingen färg alls.
Tittar man noga på en sv-foto av ett eldrör som ser endast grå ut ser man grå nyanser som är den gröna alt. bruna färgen.

Mvh
Kent

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Tackar Kent!

Då var det så som jag misstänkte. Ska måla om eldröret ikväll, är det tänkt.

Morgan

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Jag valde att måla eldröret helt i den värmetåliga grundfärgen och applicerade sedan ett par dekaler.

Image

Segermarkeringarna är ett försök till ett diskret sätt att markera upp 22 utskjutna fiendevagnar, utan att dra för mycket uppmärksamhet till sig (jag vet, under verkliga förhållanden skyltade man inte gärna med segerringar på eldröret, då detta kunde göra att man blev till ett huvudmål för fiendens stridsvagnar...ju fler, desto viktare blev man som måltavla).

Ska bara mattlackera eldröret, sedan är det klart.

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Porslinstallrikarna ser ut att ligga risigt till......... :geek:
/Johan

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Skitdekaler... Inte nog med att de revs sönder lätt när de applicerades, när jag skulle måla över med matt klarlack - något som normalt sett INTE orsakar problem - så gick de sönder ännu mer.

Image

Lika bra att ta till den traditionella metoden med färg och pensel, både för att måla om eldröret på nytt och för att måla på nya segerringar. Det är i alla fall en metod som garanterat fungerar...

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Har haft liknande problem med dekaler som inte tåler klarlack :evil:
/Johan

Return to “Pansarhistoria”