Stridsvagnar och marktryck

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1047
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Stridsvagnar och marktryck

Post by Morgan »

Ikväll kom jag av någon underlig anledning att tänka på hur stort marktrycket hos en Tiger II var jämfört med min bil (vi har städat hela dagen, så jag behövde väl något annat att tänka på antar jag), så jag började att räkna på saken.

Man brukar säga att kontaktytan på ett modernt bildäck motsvarar en handflata, så jag mätte upp mina händer, vilket blev 10x20 cm. Detta ger en total kontaktyta på 800 kvadratcentimeter. Min bil väger 1.200 kilo, vilket ger ett marktryck på 1,5 kilo per kvadratcentimeter.

Nu mätte jag upp banden på min 1:16 Tiger II: Kontaktytan i den skalan är 5x27,5x2, vilket ger 275 kvadratcentimeter. Den tvådimensionella ytskalan i skala 1:16 ger ett tal på 256 (16x16), vilket gör att kontaktytan i skala 1:1 hamnar på 80x440x2 cm, alltså totalt 70.400 kvadratcentimeter. Med en totalvikt på ca 68 ton så hade alltså en Tiger II ett marktryck på 0,96 kilo per kvadratcentimeter.

Det är ett lägre marktryck än min bil har, och då är det en liten personbil vi talar om!

Är ca 1 kilo per kvadratcentimeter ett marktryck som man anser vara optimalt för stridsvagnar när man designar och utvecklar dem, eller har det helt enkelt blivit så? Har vi några experter här i forumet?

Morgan

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Post by Peter »

Optimalt marktryck är ju egentligen så lågt som möjligt då det ger bättre terrängframkomlighet. En modern stridsvagn ligger strax under 1 skulle jag tro (öppna källor på nätet listar Strv 122 till ca 0,94). Däremot tror jag inte att det är ett mått man tar sikte emot utan att det "bara blir".

Marktrycket är ju inte jämnt fördelat med exakt 0,96 kg / cm2 utan det varierar ju beroende på bärhjulens placering och antal. Det ska finnas en doktorsavhandling i ämnet som jag läste för många år sen.

Även om stridsvagnens marktryck är lägre än bilens så ska ju marken orka stridsvagnens vikt.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1047
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Enligt ett svar i det här forumet så vägde varje par av dubbelänkar till en Tiger II 34,8 kilo och det fanns 46 dubbellänkar per sida, vilket ger en totalvikt av 3.200 kilo enbart för de båda banden. Vidare så hade Tiger II 9 löphjul, som var tätt placerade omlott med 5 ytterst och 4 innerst, på varje sida, vilket borde ha fördelat stridsvagnens 68 ton ganska jämt över banden.

http://www.feldgrau.net/forum/viewtopic ... 53&start=0

"Tiger II

Gelände Kette altes Model GG24/800/300 = 30,4 kg
Gelände Kette neues Model KGS73/800/152 = 34,8 kg
Verlade Kette Model KGS73/660/152 = 20,7 kg

Model GG24 has 92 single links for one complete track.
Model KGS73 has 46 double links for one complete track."


Påverkar också bandens vikt, bredd och markkontaktyta i kombination med antalet löphjul och hur dessa är placerade markens förmåga att tåla stridsvagnens vikt? Är exempelvis många tätt placerade löphjul att föredra framför ett fåtal spridda löphjul, även om stridsvagnen har samma breda band, som fördelar vikten över en större yta?

Morgan

Return to “Pansarhistoria”