PzKfw IV Ausf. J

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
Morgan
Veteran
Veteran

PzKfw IV Ausf. J

Post by Morgan »

Tittar man på utvecklingen från Pz IV F2 (som HL-vagnen egentligen ska föreställa) fram till Pz IV J så händer följande.

F2 till G:

-Pansartjockleken på vagnsidorna minskade och pansartjockleken framtill ökade
-Siktgluggarna på tornsidorna samt längst fram till vänster på tornet eliminerades
-Hållare för två reservlöphjul installerades på vagnens vänstra sida
-Hållare för 7 reservbandlänkar placerades upptill på frontpansaret
-Signalgluggen på tornet togs bort
-En ny lampa ersatte den gamla lampan
-En ny effektivare mynningsbroms till KwK 40/L43

G till H

-Vagnen täcktes av Zimmerit (ända fram till slutet av 1944)
-Torn- och sidoplattor infördes
-Ett hål i taket täpptes igen pga. brist på kulsprutor

H till J
-Elmotorn togs bort från tornet och ersattes av en bränsletank
-Siktes- och pistolgluggar i tornet togs bort
-Motorns vinklade kylare ersattes av raka
-Den cylindriska ljuddämparen ersattes av två flammdämpande ljuddämpare
-En stödrulle togs bort för att skynda på produktionen (måste ha skett EFTER hösten 1944, eftersom de finska Pz IV J har fyra stödrullar på varje sida, de hade också Zimmerit när de levererades)
-Sidoplattorna ersattes av ett enda stort stålnät

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/PzKpfw_IV# ... to_Ausf._J

Är det något som Wikipedia har missat eller fått fel?

Är det någon som har en BRA bild på de nya flammdämpande ljuddämparna?

Det verkar som om jag har lite jobb framför mig! ;-)

Morgan

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

De "nya" flamdämpande ljuddämparna fanns inte på de Finska vagnarna om man kikar på foton av de vagnar som finns kvar i Finland idag.

Image

/Kent

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Jag har bestämt mig för att göra en vagn tillhörande 4. Pz.Div. istället. Siktar på att köpa ett Matorro T-34/85-skal och göra om den till en faktisk finsk bytesvagn istället. Jag vill ju kunna visa upp min Pz IV i Tyskland, och då får man inte ens ha finska hakkors på vagnen. Där är de HELT OCH HÅLLET förbjudna. Visar man trots allt upp dem riskerar man fängelse enligt tysk lag.

Då är det bättre att satsa på en gerdigen tysk vagn. :-)

När jag var i Ullared nyligen köpte jag boken "Königsberg I - Slaget om Ostpreussen", och i den finns det flera fina färgprofiler på både Pz IV H och Pz IV J. Till min stora förvåning hade man kvar, både enligt bilder och enligt färgprofiler i boken, kvar siktgluggen jämte föraren bl.a. Jag ska titta genom boken lite till efter fler bra bilder på Pz IV H eller J, kanske man inte behöver göra så hemskt mycket trots allt.

Vilken version det slutgiltigt blir beror helt på om det visar sig vara en L43- eller en L48-kanon som sitter där F2-kanonen satt. Visar det sig vara en L43-kanon så blir det en Pz IV G som jag gör om vagnen till, är det en L48 så blir det troligtvis en Pz IV H, kanske en J.

Morgan

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Jag var en av de personer som fick förmånen att sitta i tornet på den T-34/85 som fanns i Mölleröd och till min förvåning, något som jag inte visste tidigare, så gick tornluckeransen till kommendörskuponen att rotera.

Var det samma sak med tornluckekransen till kommendörskuponen i Pz IV J?

Tittar man noga på de här två bilderna så ser man att kommendörsluckan är öppnad åt två olika håll:

Image

Image

Morgan

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Eftersom mätningar av pipan visar att det är en Pz IVG jag har framför mig, så är den tidigare frågan omotiverad. G-modellen hade ju samma tornluckor som F2- och F1-modellerna.

Jag har dock en till fråga angående G-versionen:

G-versionen tillverkades enligt mina källor mellan juli och oktober 1942 och så vitt jag vet så stred den så sent som i Kursk och Kharkov 1943. Men därefter vet jag ingenting, förutom att den 1945 verkar ha varit helt och hållet ersatt av H- och J-verskonerna vid frontlinjen.

Är det realistiskt att t.ex. gestalta en PzKpwf IV Ausf. G med Turmschürzen och Zimmerit tidigt 1944? Vilket kamouflage kan ha använts på de sena G-vagnarna?

Morgan

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Hej,

jag hittade den här krigstida bilden...

Image

...och den verkar vara en i stort sett exakt likadan vagn som den som står i Aberdeen Ordinance Museum...

http://www.flickr.com/photos/38714066@N00/3215630023

...kan någon säga mig när denna vagn erövrades av amerikanska styrkor? När kan denna version tänkas ha stridit i Ryssland?

Jag behöver den här informationen, någon måste väl veta?

Morgan

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Morgan wrote:...kan någon säga mig när denna vagn erövrades av amerikanska styrkor?

Jag behöver den här informationen, någon måste väl veta?
Never heard about Google?
Nä Morgan lite får du allt ta reda på själv, det går inte bara att fråga andra... :wink:

Tunisien 1942 erövrade jänkarna den.
http://www.armorfortheages.com/Voluntee ... ctPage.htm

Visst fanns det "överlevande" Ausf G 1944 men inte var de vanliga.
Vill du ha den med Schurtzen och plåtarna runt tornet är det helt ok
Duger den här?

Image

Troligtvis östfronten 1943 men hade den överlevt till 1944 har den i fält appliceras zimmerit.
Inte en susning om vilket förband den tillhör.

/Kent

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Vill minnas att sista gången Pz 4:orna användes i krig var av Syrien 1973 vid Golanhöjderna.
(misstänker att de inte bjöd så mycket motstånd) :D :D
/Johan

Morgan
Veteran
Veteran

Post by Morgan »

Jag har googlat och sökt massor med information själv, men oftast så har jag bara hitta en massa strunt.

Alltså, Turmschürzen ska jag ha på vagnen. Skar ut dem ur Sheet Styrene ikväll, senare i veckan ska jag också tillverka hållarna av ståltråd. Det blir lite grann att göra, men det är roligt så.

Jag läste att alla G fick sina L43-kanoner utbytta mot L48-kanoner under april 1943 och framåt, så det begränsar urvalet av tidsperiod ganska kraftigt.

Får se hur jag väljer att göra.

Morgan

Return to “Pansarhistoria”