WWII uniformer

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Här är en länk till en firma i England som säljer nytillverkade uniformsprylar och annat användbart. Det bör gå att läsa sej till lite info om dom olika uniformerna. Gå in på "Third reich / clothing / jackets / panzer....

http://www.sofmilitary.co.uk/reenactors/index.asp
// Falcon

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

:idea: Ah du har nog rätt MickeW
Det kan mycket väl vara någon form av förstäkningsplagg, bilden är nog tagen
under vinterhalvåret, där finns ju inga löv på trädet i bakgrunden.
( Ser allmänt ut som en typisk skit vinter här i södra Sverige dvs ingen snö bara vatten & lera :wink: )
/Johan

MatsF
Medlem
Medlem

Post by MatsF »

Jag ringde å frågade en gammal godvänn till mig som jag vet kan mycket om WW2 han sa: ang vapen för besättningen i de olika vagnarna, han sa att senare under kriget fyllde man de utrymen med mer skott till MG 34 el 42an, eller Granater till kanonen om plats fanns.
Vapnen som vagnspersonal var utrustad med var: pistol till befäl, MP40 till övrig personal, oklart var det ang Panserfust så var det att välja bort en HE granat i stället och det fick varje vagnsbefäl bestäma själva, de trälådor som sitter utanpå vagnen kunnde innehålla: 1, magnetmina el handgranater, MG 34 el 42 ammo, ammo till handeldvapnen, och en radio till att rapportera till kompaniet.
Fanns det möjlighet att förvara vapen utanpå vagnen gjorde man det först å främst för att inte hindra eventullt om man skulle behöva lämna vagnen.
SS vagnsbefälen hade stränga order om att skriva en avvikelserapport om varför/hur de fick lämna vagnen och vagnen skulle om möjligt finnas under uppsikt också, detta blev senare avhandlat på staben, avvikelserapporten var tvungen att överlämnas direkt vid ankommst till kompaniet.
Mvh:MatsF.