Stridsvagnars framkomlighet (film)
Stridsvagnars framkomlighet (film)
Gamla klenoder i fälttest. Kanske inte helt givet utfall?
Re: Stridsvagnars framkomlighet (film)
Tack för en bra film som jag inte sett förut, och en fin Panther också.
Robert
Robert
Jag tyckte mig känna igen den gamla trotjänaren Kpist Modell 45B där
det vapen jag har grundutbildats på under min värnplikt en gång i tiden.
Mycket intressant film...
Min spontana åsikt är vilken skitvagn Sherman var jämfört med Panther, de två gick inte ens att jämföra i terrängtagningsförmåga. Den enda som höll jämna steg var den långsammare Churchill. Sherman-vagnens ENDA fördel jämfört med Panther var att den var lättare att massproducera och Panther-vagnens ENDA nackdel var att den var för komplicerad att tillverka.
Hade jag varit svensk försvarsminister under andra världskriget och erbjudits både Sherman och Panther så hade jag utan tvekan valt Panther, som enligt min åsikt var den ultimata stridsvagnen under kriget i alla hänseenden förutom just produktionskomplexiteten.
Morgan
Mycket intressant film...
Min spontana åsikt är vilken skitvagn Sherman var jämfört med Panther, de två gick inte ens att jämföra i terrängtagningsförmåga. Den enda som höll jämna steg var den långsammare Churchill. Sherman-vagnens ENDA fördel jämfört med Panther var att den var lättare att massproducera och Panther-vagnens ENDA nackdel var att den var för komplicerad att tillverka.
Hade jag varit svensk försvarsminister under andra världskriget och erbjudits både Sherman och Panther så hade jag utan tvekan valt Panther, som enligt min åsikt var den ultimata stridsvagnen under kriget i alla hänseenden förutom just produktionskomplexiteten.
Morgan
Jag vidarebefordrar bara, uppladdaren ser ut att vara samma person som lagt upp filmen med vapenprov på strv 103. Jag undrar vad mer han har tillgång till...?
Där jag hittade filmen påpekades att en M4 med HVSS kanske hade gett ett annat resultat (med sina bredare band). För övrigt bör väl Panthern vara den som är i Munster nu?
Kalenderbitare! Notera Pantherns belysning och saknade bärhjul på vänstersidan!
Annan film ur brittiskt perspektiv. Här fastnar Churchill-vagnen på ett till synes mycket beskedligare hinder.
Där jag hittade filmen påpekades att en M4 med HVSS kanske hade gett ett annat resultat (med sina bredare band). För övrigt bör väl Panthern vara den som är i Munster nu?
Kalenderbitare! Notera Pantherns belysning och saknade bärhjul på vänstersidan!
Annan film ur brittiskt perspektiv. Här fastnar Churchill-vagnen på ett till synes mycket beskedligare hinder.
Tackar tackar för filmen.
Meh... Skrev ett längre inlägg men blev utloggad under tiden...
Ännu en fin film
Robert
Robert
Det är väl lika bra att fortsätta på en befintlig tråd?
Saumars Tiger 2 på utflykt till Paris! Precisionsmanövrering inomhus, jag noterar vilket väsen bandaggregatet för bara genom att rulla sakta framåt.
Saumars Tiger 2 på utflykt till Paris! Precisionsmanövrering inomhus, jag noterar vilket väsen bandaggregatet för bara genom att rulla sakta framåt.
Mer framkomlighet! Verkar finnas mycket i arkiven som bara väntar på att få komma ut, lite modernare grejer nu:
Nån som har koll på vem som döljer sig bakom uppladdarprofilen?
Nån som har koll på vem som döljer sig bakom uppladdarprofilen?