Den svenska Stridsvagn 122 är ju som bekant en Leopard 2A5 med diverse uppgraderingar. Och den Leopard 2 som Tamiya har är ju en Leopard 2A6.
Jag vet att de svenska Leopard 2-vagnarna (Leopard 2A5S) har förbättrat front- och torntakspansar samt andra rökkastare med 4 rör på varje sida, men vad skiljer mer de svenska katterna från de tyska?
Morgan
Stridsvagn 122 - skillnader gentemot Leopard 2A5?
Re: Stridsvagn 122 - skillnader gentemot Leopard 2A5?
Rent kosmetiskt mellan en svensk 122 och en tysk A5 så är det frontpansarmodulen, skyddet av vagnchefens sikte, vagnchef och laddarluckans utformning, förvaringslådorna bak på tornet samt rökkastarbatterierna.
A6 har väl dessutom längre eldrör (L/55) än Strv 122 (L/44) = 11*120mm skillnad.
Den spanska versionen av A6, Leo 2E, har många likheter med Strv 122 avseende skyddspaketet
A6 har väl dessutom längre eldrör (L/55) än Strv 122 (L/44) = 11*120mm skillnad.
Den spanska versionen av A6, Leo 2E, har många likheter med Strv 122 avseende skyddspaketet
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“
"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:
"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:
Tack Peter, närbilder etc. finns säkert att hitta på internet.
Funderar på en tredje om något år och jag vet ännu inte om det blir en riktig Strv 121 eller Strv 122 eller om det blir en fiktiv Strv 121 (M1A1 Abrams), så som den kunde ha blivit.
Morgan
Funderar på en tredje om något år och jag vet ännu inte om det blir en riktig Strv 121 eller Strv 122 eller om det blir en fiktiv Strv 121 (M1A1 Abrams), så som den kunde ha blivit.
Morgan
En Strv 121 byggdes om till Strv 122-konfiguration. Dvs med el-drivet torn istället för hydraulik. Möjligen att det även monterad Galix rökkastare också. Jag har själv aldrig sett den utan bara fått höra det. Kanske finns det någon bild online?
Nu gick det som det gick med Armén under 2000-talet så någon ombyggnation för hela flottan av 121:or blev aldrig aktuell.
Nu gick det som det gick med Armén under 2000-talet så någon ombyggnation för hela flottan av 121:or blev aldrig aktuell.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“