Ratt till Tiger I

Diskutera verkliga historiska pansarslag, personer och stridsvagnar.
Post Reply
Global war museum
Ny Medlem
Ny Medlem

Ratt till Tiger I

Post by Global war museum »

Hej,

Jag är imponerad av era byggen. Det slog mig att skall man fråga någon om fakta så bör det vara en modellbyggare.

Har just hyrt ut min Replica Tiger I till en filminspelning på Island och jag behöver bygga en halvmåneratt i skala 1:1 men behöver hjälp med mått, materialval samt hur lång rattstången är mm. Min replica Tiger är byggd på en T55 så innanmätet är i stort sett oförändrat men skall i Oktober när den kommer tillbaka börja med att även där göra det mer likt den interiör som den var i Tigern.

Jag betalar gärna någon för att tillverka ratten då jag måste ha den klar innan 26/8 då den skall vara med i en scen den 2/9.

Filmen är uppföljaren till Död snö..

Jag har köpt många fina modellbyggen till mitt museum men saknar idag en modell och det är Tirpitz då jag har saker från just detta slagskepp. Även Kronan skulle jag vilja köpa då jag äger en bordsplanka i svartek.
Det blir mycket mer visuellt när man har ett eller några föremål och kombinerar det med en modell. I skala 1:1 så har jag även en Kübelwagen typ 82 som är den sista som tillhörde Kriegsmarine, WM-83200 samt en Opel Olympia från 1939 mm.

Vänligen

Roland Jarl
Global war museum
Munkedal - Bohuslän
Attachments
tiger.jpg
tiger.jpg (99.73 KiB) Viewed 2700 times

johan1
Veteran
Veteran

Re: Ratt till Tiger I

Post by johan1 »

Välkommen till forumet

Det finns en kille här på forumet vid namn Kent W. som är lite av en mästare på detaljer, kanske han har info angående ratten.

Modeller av Tirpitz är ju inte ovanliga men ändå lite sällsyntare än Bismarck, kanske mest pga att Tirpitz hade en mindre "glamorös" historia än systerfartyget.
Vad är det för saker som du har från Tirpitz ? låter intressant :shock:
/Johan

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

ett alternativ är kontakta Igor Noskov som har scratchbyggt ryska Tiger 1 replican dom har all info och ritningar
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Global war museum
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by Global war museum »

Stort tack till Johan och Mats,

Den Ryskbyggda Tigern är ju outstanding. Från Tirpitz så har jag bla en alarmklocka i mässing som fortfarande sitter monterad på den teakbräda som ingick i innerdelen av skrovet. Jag har en bild på den på min hemsida http://www.globalwarmuseum.com samt på min Facebook Global war museum.

Jag känner en Finsk dykare som var där i början på 50-talet och han har mycket fina fotografier. Bla på en Spitfire och en livbåt med Tirpitzskylten kvar. Jag har fått en del saker från honom samt att jag är vän med en som jobbar på det Norska Kysteverket som också har försett mig med lite.

Mats byggen har jag sett live och det var förbaskat fina saker.

Jag sitter just nu och ritar upp material till den ratt som jag frågade om och jag är skyldig Mats all respekt och tack för detta. Jag är utbildad maskinritare så det är en fördel när man jobbar på "fri hand". Mina kompisar som följde med Tiger replican till Island har haft fullt upp. De bytte växellåda och koppling igår och efter en våt kväll på puben så var de igång igen. Typiskt att det rasar när man är på uppdrag men jag hade förutsett att något skulle ske så jag kom över ett parti T-55 delar innan som jag skickade med i container. Inga småsaker direkt...

Vänligen

Rolle
Attachments
999582_624175464281301_1774110904_n.jpg
999582_624175464281301_1774110904_n.jpg (82.5 KiB) Viewed 2656 times

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Välkommen Roland
Lite sent tyvärr.