Ardenneroffensiven
Ardenneroffensiven
Vad säger ni om ovanstående fråga ?
Last edited by johan1 on August 25th, 2008, 8:50 pm, edited 1 time in total.
-
pilgrimsfalk
- Medlem

fler faktorer...
I det läge som tyskarna befann sig i hade det ingen betydelse vad man gjorde. Tror dock att den psykologiska effekten av en ny ännu större Tiger var enorm. Speciellt ibörjan på anfallet, då de körde över de allierade. Alla körde väl inte fast? Många blev stående pga av lite eller inget bränsle. Även de som hade bränsle fick hela tiden röra sig med bränslebrist i tankarna och mindre efter strategi och taktik. Jag skulle nog svara nej på frågan.
Mvh Martin
Mvh Martin
-
panzerbrecker
- Ny Medlem

För att svara på den frågan måste man gå lite djupare. Jag tycker att det var helt absurt att utveckla och tillverka nya stridsvagnar hela tiden. tyskarna skulle enbart ha satsat på panzer 4 och uppgradera den efter behov. har för mig att man kunde tillverka 10 st panzer 4 emot en tiger 1 eller panther. Om de hade kört med den taktiken hade nog kriget sett annorlunda ut eller i alla fall förlängt det.
-
panzerbrecker
- Ny Medlem

varför tyskarna fick fram så få stridsvagnar var dels de gjorde stridsvagnarna för avanserade och tunga. Många av deras stridsvagnar var det inte många som kom fram till fronten pga bränslebrist eller havererade. Tysklands försök till att konstruera en stridsvagn som både hade eldkraft och pansar som skulle klara av direkt träffar utan att skadas. Idén till att kungstigern skapades var att de kombinerade en stridsvagn med Tiger 1 med dess kraftiga 88 mm kanon och panterns lutande pansar, vilket resulterade kungstigern´s tillkomst i tyska pansarkåren.
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/
http://scaledtanksworld.com/
-
pilgrimsfalk
- Medlem

appropå priser
När det gäller vad det kostar att bygga en stridsvagn så är det intressanta vad det kostar att hålla en vagn i fält en viss tid. Då tror jag faktiskt att det är mer lönsamt med exempelvis en Panther jfr en Panzer IV. Det konstiga med Tyskland var att de ställde om till total krigsproduktion så sent i kriget. Man tillverkade (mycket) mer stridsvagnar -44 än -40 och då var det ju redan kört. När man precis tagit Polen hade man inte mkt resurser kvar egentligen, dock duktiga soldater. Hade de ställt om industrin tidigare, de ville inte låta kriget drabba den tyska civilbefolkningen, så hade utgången av kriget kunnat bli ännu mer utdraget och obehaglig. Att man i slutändan skulle kunna slå USA och Sovjet är ju helt uteslutet, eller hur?
-
panzerbrecker
- Ny Medlem

Det var något nytt för mig. hade ingen aning att de inte hade fullskalig krigsproduktion inann så sent. nice fakta
För övrigt är det billigare att ha en Panther i fält en en Panzer IV. Undrar det jag , Pantern var ju lite mer avancerad altså jobbigare att få fram reservdelar mm. Men det är ett intressant ämne måste förjupa mig mer i det.
För övrigt är det billigare att ha en Panther i fält en en Panzer IV. Undrar det jag , Pantern var ju lite mer avancerad altså jobbigare att få fram reservdelar mm. Men det är ett intressant ämne måste förjupa mig mer i det.
-
pilgrimsfalk
- Medlem

kollar mer
Hej
Man skall ju aldrig vara för säker, det var längesedan jag läste detta. Men, om jag minns rätt, så har det nog mkt med att göra med att Panthern höll sig vid liv länge. Om den skadades så gick de oftast att laga medan en "ömtåligare" Panzer gick till skrot. Panthern var faktiskt ganska väl lämpad för serieproduktion vilket exempelvis Tigern INTE var. Tigern som ju bygger på förkrigsvagnar. Skall också kolla lite info. Att Panther var krångligare att laga stämmer. Berätta gärna vad du hittar! Alltid intressant :-)
Lite prisuppgifter. Kostnad för att bygga en vagn utan vapen och radio:
PzKpfw III kostade RM 96,200
PzKpfw IV kostade RM 103,500
PzKpfw V Panther kostade RM 117,000
Tiger I kostade 250,000 Reichsmarks !!!
Mvh Martin
Man skall ju aldrig vara för säker, det var längesedan jag läste detta. Men, om jag minns rätt, så har det nog mkt med att göra med att Panthern höll sig vid liv länge. Om den skadades så gick de oftast att laga medan en "ömtåligare" Panzer gick till skrot. Panthern var faktiskt ganska väl lämpad för serieproduktion vilket exempelvis Tigern INTE var. Tigern som ju bygger på förkrigsvagnar. Skall också kolla lite info. Att Panther var krångligare att laga stämmer. Berätta gärna vad du hittar! Alltid intressant :-)
Lite prisuppgifter. Kostnad för att bygga en vagn utan vapen och radio:
PzKpfw III kostade RM 96,200
PzKpfw IV kostade RM 103,500
PzKpfw V Panther kostade RM 117,000
Tiger I kostade 250,000 Reichsmarks !!!
Mvh Martin
Jisses! Då hade man ju kunnat bygga mer än två Panther för samma kostnad som en Tiger I!
Maybach-motorn på 700 hk, exakt samma som i Tiger I, fungerande optimalt i en Panther på 45 ton, men hade svårare att driva en Tiger I på 56 ton. Att man sedan använde samma motor i Tiger II (70 ton) och Jagdtiger (75 ton) fattar jag inte, det säger sig självt att motorn inte räcker till.
Panther var för övrigt en mycket bättre stridsvagn. Det var för det första ett mycket smart drag att förlänga 75 mm-kanonen, för detta ökade för det första kraften i projektilen samtidigt som vikten av ammunitionen som skulle hanteras inte ökade markant. Sedan kan jag även tänka mig att det både var billigare och gick snabbare att tillverka de något längre 75 mm-granterna till Panther än 88 mm-granaterna till Tiger I. Panther-vagnens pansarskydd var också bättre än det hos Tiger I, med enda undantag på tornsidorna, där var Tiger I-pansaret tjockare. Den enda stora nackdelen som jag kan tänka mig med Panther-vagnen måste ha varit löphjulkonstruktionen! Det gick ju an hos Tiger I - för att byta ut ett av de inre löphjulen var man bara tvungen att ta bort två av de yttre - men det måste ha varit ett sjuhelvetes lirkande för att byta ut ett av de inre löphjulen.
Morgan
Maybach-motorn på 700 hk, exakt samma som i Tiger I, fungerande optimalt i en Panther på 45 ton, men hade svårare att driva en Tiger I på 56 ton. Att man sedan använde samma motor i Tiger II (70 ton) och Jagdtiger (75 ton) fattar jag inte, det säger sig självt att motorn inte räcker till.
Panther var för övrigt en mycket bättre stridsvagn. Det var för det första ett mycket smart drag att förlänga 75 mm-kanonen, för detta ökade för det första kraften i projektilen samtidigt som vikten av ammunitionen som skulle hanteras inte ökade markant. Sedan kan jag även tänka mig att det både var billigare och gick snabbare att tillverka de något längre 75 mm-granterna till Panther än 88 mm-granaterna till Tiger I. Panther-vagnens pansarskydd var också bättre än det hos Tiger I, med enda undantag på tornsidorna, där var Tiger I-pansaret tjockare. Den enda stora nackdelen som jag kan tänka mig med Panther-vagnen måste ha varit löphjulkonstruktionen! Det gick ju an hos Tiger I - för att byta ut ett av de inre löphjulen var man bara tvungen att ta bort två av de yttre - men det måste ha varit ett sjuhelvetes lirkande för att byta ut ett av de inre löphjulen.
Morgan
-
hjultomten
- Medlem

Mina 5 ören
Dom skulle bara byggt PZ 3 och 4 chassin samt PZ 5 Panther och Jagdpanther och struntat i övriga utflykter.
På PZ 3 chassin bygga stormkanoner samt bandgående kanoner även lv och pv vagnar och andra typer av vagnar.
På PZ 4 chassin bygga stridsvagnar i mellan klassen runt 30 ton och jagdpanzer i mellanklassen.
På PZ 5 chassin bygga panther stridsvagnar i tunga klassen runt 45-50 ton samt jagdpanther.
All trixande mellan olika typer gjorde att man slösade bort tid och pengar, samt att hålla reservdelar och kunna reparera dom nä bättre med några få bra vagnar än flera dåliga.....HT....
Dom skulle bara byggt PZ 3 och 4 chassin samt PZ 5 Panther och Jagdpanther och struntat i övriga utflykter.
På PZ 3 chassin bygga stormkanoner samt bandgående kanoner även lv och pv vagnar och andra typer av vagnar.
På PZ 4 chassin bygga stridsvagnar i mellan klassen runt 30 ton och jagdpanzer i mellanklassen.
På PZ 5 chassin bygga panther stridsvagnar i tunga klassen runt 45-50 ton samt jagdpanther.
All trixande mellan olika typer gjorde att man slösade bort tid och pengar, samt att hålla reservdelar och kunna reparera dom nä bättre med några få bra vagnar än flera dåliga.....HT....
Det var Adolfs fixering vid "tyngre och större" som var problemet.
Han stirrade sig blind på att Untermenchen-Sovjeterna klarade av att få fram så då skall även dom.
Tigern blev bra mycket tyngre än tänkt medan någon starkare motor aldrig gick att få fram.
Pantherns största nackdel var att kugghjulen i transmissionen ut till drivhjulen var gjorda med raka kransar.
Hade man gjort den vinklade som de allierade hade de hållit för nu fick var och en av kuggkransarna ta all last i stället för att fördela lasten på flera.
En miss som aldrig rättades till och som enskilt gjorde att många vagnar havererade och tvingades bli sprängda av sin egen besättning.
/Kent
Han stirrade sig blind på att Untermenchen-Sovjeterna klarade av att få fram så då skall även dom.
Tigern blev bra mycket tyngre än tänkt medan någon starkare motor aldrig gick att få fram.
Pantherns största nackdel var att kugghjulen i transmissionen ut till drivhjulen var gjorda med raka kransar.
Hade man gjort den vinklade som de allierade hade de hållit för nu fick var och en av kuggkransarna ta all last i stället för att fördela lasten på flera.
En miss som aldrig rättades till och som enskilt gjorde att många vagnar havererade och tvingades bli sprängda av sin egen besättning.
/Kent
-
hjultomten
- Medlem

Jag hade inte satt in TigerII, jag hade avslutat den vagnen helt, mina vagnar på en mot offensiv:
Panzer Jaeger kompanier med: StuG III.IV. StuH. Hetzer. Jagdpanzer. Jagdpanther.
Panzar skvadroner med: Panzer III.IV. Tiger I. Panther.
Till detta hade jag utvecklat bättre och efektivare underhålls kompanier, med mer rörlighet, bättre utrustning.
Möjligt att jag hade tittat på utvecklingen på Jagdtigern.
Förbättrings utveckling: på de ovan nämda, förutom Jagdtigern.
Tiger II, är för: tung, stor, svår manuvrerad, slö, klumpig och slukar MASSOR mer bensin än Tiger I, det krävs dubbelt så mycket bättre utrustning för att klara underhållet, där med blir kostnaden 5x mer att sköta den.
Det är jävligare att slå ut en vagn utan torn, dessutom ju läggre proffil i terängen ju svårare att se den (upptäcka den), lättare har du att gömma dig, och har du som i Tiger I och II elektriskt styrt torn och fick en träff så kan du med säkerhet inte styra tornet.
Panzer Jaeger kompanier med: StuG III.IV. StuH. Hetzer. Jagdpanzer. Jagdpanther.
Panzar skvadroner med: Panzer III.IV. Tiger I. Panther.
Till detta hade jag utvecklat bättre och efektivare underhålls kompanier, med mer rörlighet, bättre utrustning.
Möjligt att jag hade tittat på utvecklingen på Jagdtigern.
Förbättrings utveckling: på de ovan nämda, förutom Jagdtigern.
Tiger II, är för: tung, stor, svår manuvrerad, slö, klumpig och slukar MASSOR mer bensin än Tiger I, det krävs dubbelt så mycket bättre utrustning för att klara underhållet, där med blir kostnaden 5x mer att sköta den.
Det är jävligare att slå ut en vagn utan torn, dessutom ju läggre proffil i terängen ju svårare att se den (upptäcka den), lättare har du att gömma dig, och har du som i Tiger I och II elektriskt styrt torn och fick en träff så kan du med säkerhet inte styra tornet.
Mvh:MatsF.