Kranvagn, 1/35

För er som tycker att det är mer sport med mindre vagnar!
Post Reply
Patjo
Medlem
Medlem

Kranvagn, 1/35

Post by Patjo »

Nu har det hänt! Någonstans har någon scratch-byggt en Kranvagn för att den ska släppas som modell.

Det börjar med en ganska anonym kartong...
01.jpg
Annorlunda packat mot vad man är van vid.
02.jpg
03.jpg
Skrovet är ihåligt och utskrivet i ett stycke, stående på nosen...
04.jpg
Undrar om inte avgasrören besviker lite?
05.jpg
Bärarmarna verkar sitta åt rätt håll ändå!
06.jpg
07.jpg
Undre/främre halvan av tornet...
08.jpg
09.jpg
Undertill finns hål för en av två magneter som ska hålla tornet på plats.
10.jpg
11.jpg
12.jpg
Eldrör och förstärkningsrör i kolfiber till detsamma. Stålstav för leden mellan tornhalvorna och magneter för att hålla tornet på plats.
13.jpg
Jag kommer inte nära nog med mobilkameran för att göra rättvisa åt näten över avgasrören. Vem behöver fotoets?? Några bitar har brutits loss i transporten, de låg lösa i kartongen.
14.jpg
Hjul och band...
15.jpg
16.jpg
Bakre tornhalva, den oscillerande biten. Här saknar jag några detaljer om jag ska tillåta mig jämföra med hur det ser ut i onlinevideospelet World of Tanks, luckorna i bakkant för ammunitionspåfyllning (min gissning).
17.jpg
18.jpg
Delar som låg lösa i kartonen.
19.jpg
Alla delar ser raka och välskapta ut vid en snabb besiktning. Bara bakdelen av tornet uppvisar en antydan till att inte vara ordentligt härdat. Lite ojämn detaljeringsgrad, några detaljer som lyftöglor är väldigt enkla. Nog kunde avgasrör och kanske periskop varit ihåliga? Samtidigt de otroliga avgasrörsskydden och fjädrarna till motorluckorna...

Att förebilden bara fanns som prototypvagn utan torn öppnar för egen fantasi. Strv 151B någon?

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Re: Kranvagn, 1/35

Post by mrTyko »

Trevligt, mycket trevligt med dessa lite udda modeller.
Samt att det finns folk som tillverkar dem.

Robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Re: Kranvagn, 1/35

Post by Erik »

Åh, så häftigt!

Martin och jag satt och drömde om just en Kranvagn, eller EMIL, som i en alternativ verklighet hade blivit byggd och därmed funnits i armén istället för Centurion. Tänk en modifierad Kranvagn med ERA-pansar och IR-sikte runt slutet av 1980-talet. :D