Nu har det hänt! Någonstans har någon scratch-byggt en Kranvagn för att den ska släppas som modell.
Det börjar med en ganska anonym kartong...
Annorlunda packat mot vad man är van vid.
Skrovet är ihåligt och utskrivet i ett stycke, stående på nosen...
Undrar om inte avgasrören besviker lite?
Bärarmarna verkar sitta åt rätt håll ändå!
Undre/främre halvan av tornet...
Undertill finns hål för en av två magneter som ska hålla tornet på plats.
Eldrör och förstärkningsrör i kolfiber till detsamma. Stålstav för leden mellan tornhalvorna och magneter för att hålla tornet på plats.
Jag kommer inte nära nog med mobilkameran för att göra rättvisa åt näten över avgasrören. Vem behöver fotoets?? Några bitar har brutits loss i transporten, de låg lösa i kartongen.
Hjul och band...
Bakre tornhalva, den oscillerande biten. Här saknar jag några detaljer om jag ska tillåta mig jämföra med hur det ser ut i onlinevideospelet World of Tanks, luckorna i bakkant för ammunitionspåfyllning (min gissning).
Delar som låg lösa i kartonen.
Alla delar ser raka och välskapta ut vid en snabb besiktning. Bara bakdelen av tornet uppvisar en antydan till att inte vara ordentligt härdat. Lite ojämn detaljeringsgrad, några detaljer som lyftöglor är väldigt enkla. Nog kunde avgasrör och kanske periskop varit ihåliga? Samtidigt de otroliga avgasrörsskydden och fjädrarna till motorluckorna...
Att förebilden bara fanns som prototypvagn utan torn öppnar för egen fantasi. Strv 151B någon?
Kranvagn, 1/35
Re: Kranvagn, 1/35
Trevligt, mycket trevligt med dessa lite udda modeller.
Samt att det finns folk som tillverkar dem.
Robert
Samt att det finns folk som tillverkar dem.
Robert
- Erik
- Global Moderators
Re: Kranvagn, 1/35
Åh, så häftigt!
Martin och jag satt och drömde om just en Kranvagn, eller EMIL, som i en alternativ verklighet hade blivit byggd och därmed funnits i armén istället för Centurion. Tänk en modifierad Kranvagn med ERA-pansar och IR-sikte runt slutet av 1980-talet.
Martin och jag satt och drömde om just en Kranvagn, eller EMIL, som i en alternativ verklighet hade blivit byggd och därmed funnits i armén istället för Centurion. Tänk en modifierad Kranvagn med ERA-pansar och IR-sikte runt slutet av 1980-talet.