Presentationstråden

Ny i Forumet? Skriv några rader och presentera dig här!

Moderator: Erik

Post Reply
User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Presentationstråden

Post by Gabriel »

Hej,

Otroligt underbart och roligt att se att forumet kom igång, STORT tack! :D
Lika bra att det finns en presentationstråd, misstycker ni så plocka bort den.

Gabriel heter jag och bor i Sandviken, jobbar som säljare och studerar lite på sidan om. RC-pansar är ett stort intresse, lika så är att måla skalamodeller ett annat intresse. Jag gillar också musik och mat mycket.
De rc tanks jag har är:
Tiger 1 (tidig version)
Tiger 1 (sen version)
M41A3
Königstiger med hencshel torn

Önskelista:
Strf 9040
Strv 103

Håller på och arbetar på dom samtliga, men prio ligger på min sena Tiger. Den är närmast att bli färdigställd.
En sak som är aktuellt är att jag försöker sammla ihop ett gäng i Gästrikland-krokarna som håller på med rc-pansar, än så länge är det en till och jag som jag vet på rak arm. Men intresset verkar öka hos andra också.

Mvh
Gabriel
Last edited by Gabriel on September 19th, 2008, 11:40 am, edited 3 times in total.

User avatar
Affe
Medlem
Medlem
Posts: 382
Joined: August 9th, 2008, 11:33 pm
Location: Umeå

Post by Affe »

HEJ

Superkul att någon drar igång ett svenskt forum för RC-pansar. Har rc-pansar som en av många hobbies där jag ser byggandet som det roligaste av det hela, håller för tillfället på och bygger en strv103 men det går mycket låååångsamt blir nog inte klar i år heller :D . Ska börja plugga igen så vi får se hur mycket tid som jag kan ge åt pansarvagna.

i mitt "garage" står för tillfället:

Tiger II (tamiya, gamla modellen med en motor och kopplingar)
Tiger II (lite nyare)
Gepard (mycket risigt skick)
Sherman (gamla modellen, saknas mycket småbitar)
strv103 (existerar mest i form av prototypbitar och ett antal solid egde-filer)

Jag är mest intresserad av "halvmodernt" pansar så jag lär nog sätta kniven i min sherman och modernisera den till en israelisk M50 så fort jag kan komma över en plastbyggsats att ta måtten från.

Mvh
Anders

Per
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 8
Joined: August 9th, 2008, 2:21 pm
Location: Göteborg

Post by Per »

Hej!

Pansar entusiast från göteborg. Äger en tamiya sherman och ska ärva en Heng Long Tiger. Dröm projektet är en King Tiger med bensinmotor och skalvikt. Borde var drygt 17 kg. Det blir tuftt :D

pilgrimsfalk
Medlem
Medlem
Posts: 27
Joined: August 8th, 2008, 11:38 am

Hej

Post by pilgrimsfalk »

Hej

Jag heter Martin. Bor i Göteborg.
Jag har en Tiger 1 som jag gjort själv, helt i metall (förutom pipan och delar av tornet). En av få vagnar med asymestriskt torn faktiskt. Av någon anledning vägrar ju hobbyfabrikanterna att göra detta. Väger ca 7 kg så den borde gå att få upp i skalavikt... Fjädringen pallar men frågan är om elektronik och banden gör det?
Jag har även en Tiger II från Tamiya, den gamla modellen med en motor. Har servostyrning av torn och pipa. Tyvärr plastband än så länge... Två Sherman från Tamiya har jag också, en orginal från -74 (den första) med metallband som funkar kanon. Denna andra är under uppbyggnad och skall bli en amerikansk Firefly. Det lär ha funnits några som bygger på HVSS-chassit. Tveksamt om de kom till användning men ett foto finns från uppställningsplatsen i England. Fotot kan man hitta på nätet men orginalet är tydligen förvunnit. Att det blir den varianten är bara för att det är lättast! Funderar på att testa ElMod-elektronik i denna.

Bygger mkt 1/72 vagnar också och har precis köpt en startsats med Axis & Allies Miniatures. Verkar skitkul men svårt att hitta någon att spela med. Frun är måttligt intresserad... Kanske kan man göra som en del spelade schack förr i tiden. Varsin bräda och så skickade man brev där dragen angavs. Internet går ju dessutom snabbare...

Mvh Martin

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Hej

Jag heter Johan och bor i Trelleborg
Jag har pysslat med rc modeller sedan 1984 och har alltid varit imponerad av Tamiyas´s stridsvagnsmodeller, men som grabb hade man ju inte pengar till sådan lyx utan fick nöja sig med offroadbilar typ "the Grasshopper" och "Wild Willy".
Inte förrän för 6 år sedan kom jag till skott och började med stridsvagnar, ungefär samtidigt som Tamiya introducerade DMD enheter.

Jag har för tillfälligt följande i garaget:

1st King tiger (under ombyggnad)
1st Tiger
1st T34
1st Panther

Spanar just nu på en Gepard


Mvh
Johan
Last edited by johan1 on December 31st, 2008, 3:40 pm, edited 1 time in total.

User avatar
Mats
Medlem
Medlem
Posts: 621
Joined: August 20th, 2008, 11:12 pm
Location: Sennan/Milano
Contact:

Post by Mats »

Hejsan

Mitt namn är Mats och är från Halmstad trakten. Jag har haft intresset för RC stridsvagnar många år.
Stösta stridsvagn intresset ligger på ryska delen.
Alltid många järn i elden och har framtida planer på att få ihop lite vagnar som jag tillverkar själv.

Min största kunskap av stridsvagnar ligger på T34 vagnen.


I samlingen har jag

2st Tiger 1
1st T34-85
1 st M41A3 Bulldog " första svensk målade Bulldogen "
1 st Snö leopard

Under pågående bygge har jag jag en svensk CV9040 1:4 under konstruktion med tillstånd från Hägglunds
samt en BVS10 även den från Hägglunds på ritbordet.
Last edited by Mats on October 15th, 2008, 4:05 am, edited 1 time in total.

User avatar
Jakeand
Medlem
Medlem
Posts: 566
Joined: August 18th, 2008, 6:14 pm
Location: Staffanstorp

Post by Jakeand »

Hej,

Per heter jag, och finns i Staffanstorp. Var stridsfordons mek. när jag gjorde lumpen, så pansar intresset har ju legat latent sedan dess. RC hobbyn började jag ganska sent med, då ju min son förstås behövde en RC båt när han fyllde fyra… på den vägen är det.

RC stridsvagnar började jag med för ganska precis ett år sen, då jag snubblade över en 1/16 Tiger på Blocket , kollade upp ”Heng Long” på nätet och sen var det i rullning.

För närvarande finns följande vagnar i ”garaget” Tiger1, Pz III och T-34, alla i olika stadier av ombyggnad.

Mvh Per

panzerbrecker
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 5
Joined: August 23rd, 2008, 12:30 pm
Location: Uppsala

Post by panzerbrecker »

Hej jag heter Martin och bor i Uppsala. Blev såld på denna hobby för ett år sedan när jag skaffade en tamiya leopard 2a6 eftersom jag saknade leopardstridsvagnarna från lumpen. sen har det flytit på och har skaffat mig pershing och en sherman. och har funderingar på att skaffa en tamiya tiger1. Ha det bra

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Post by falcon »

Tjena,
Trevligt ställe jag hittade här...! Får väl presentera mej lite kort...

Kenny heter jag, bor strax norr om Göteborg. Har haft Tamiyas Kungstiger i många år (gamla modellen, 1 motor...)
Har även Tamiyas Tiger 1 och Panthern, samt Kubelwagen (ombyggd till "riktig RC"), samt en liten HL Panzer III.

Ingenting är riktigt färdigbyggt, men allt går att köra med. Det blir battle-system också så småning om. Vore kul att träffa några andra entusiaster och köra lite stridsvagnsbataljer.

Skall ner till Möllerödsträffen nästa vecka (30 Aug). Funderar på att ta med några stridsvagnar dit. Det är ju en militärfordonsträff! Skulle egentligen tagit min (riktiga) Dodge weapon carrier, men jag har lite problem med motorn (skuren oljepump...). Om man snackar med arrangören, så kanske man kan få till en avdelning med radiostyrda stridsfordon till nästa år!
// Falcon

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej alla!

Heter Kent och är ifrån Luleå.

Vill först bara säga hur glad jag är att äntligen hitta ett "riktigt" (Svenskt) forum för rc stridsvagnar - tack Mats för tipset!
Har själv hållit på i snart 10år och mycket har hänt under den tiden.

Håller själv på med 1:6 men har vagnar både i 1:16 och 1:8.
Ni som surfar omkring har säkert redan sett flera av dem för jag har varit ganska aktiv där ute... :oops:

Här är i alla fall det jag har:

1:16 Tamiya Tiger I
1:8 Schratch T34-85
1:8 Ombyggd Mark-1/Alex S Panther Ausf A

Bilder finns här:
http://www.laban.nu/panzeriv/swe/kent.htm

1:6 Schratch T34-85
(den enda fullt färdiga och fungerande 1:6 rc stridsvagnen i Sverige - i alla fall ännu ett litet tag...)

http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... c.php?t=28

1:6 Spearhead Hetzer

Lite drygt ½-färdig.
http://www.armorpax.com/Armorpax/Forum/ ... c.php?t=66

1:6 Armortek Panther Ausf G

Bygget jag håller på med just nu och som säkert kommer att ta 3 år till att bli färdig.
Bilder finns på Armorteks forum

1:6 Armortek Late Tiger I

Icke påbörjagt bygge.

1:6 Spearhead Panzer IV Ausf H

Icke påbörjat bygge men dock ½-färdig vid leverans.

Hoppas att en 1:6 byggare kan vara välkommen här.

Mvh
Kent


Image

Image
Last edited by Kent W on August 30th, 2009, 7:55 pm, edited 2 times in total.

User avatar
ppc 1
Medlem
Medlem
Posts: 10
Joined: August 27th, 2008, 4:43 pm
Location: Göteborg

NY

Post by ppc 1 »

Hej på er!
Bor i Göteborg
har pysslat med div rc modeler(28år sedan) bilar ,båtar och mindre tanks 35-45 cm L
Har skytte som en stor hobby.Men skytte är ju en gren som man utövar för de mesta på den varma års tiden
barnen stora och mera tid över (och pengar) på vinter halvåret, fick en ide att ta upp den gamla hobbyn.
Plockade fram den gamla radion mm.,efter några minuter beslutade jag att köpa ny radio.
satte mig vid datorn sökte på tanks modeler ,hitta Etamiya efter som jag alltid önskat en lite större tanks Beställde jag en
1/16 U.S M26 Pershing full option kit och en Fatuba Radio 4GWD
och batteri pack mm från eTAMIYA nästan halva priset mot här inklusive skatt och tull.
Så målet är när min skytte säsong över slutet av september börja bygga.
Detta ska bli mycket roligt.
Och med detta forum så kanske man kan få kontakt med likasinande köra våra modeler
Rätt sugen på ett BATTLE SYSTEM
ha de
Thomas.

User avatar
pinussen
Medlem
Medlem
Posts: 14
Joined: August 27th, 2008, 7:20 pm
Location: Åkersberga
Contact:

Post by pinussen »

Tjena,

Björn i Åkersberga. Bygger långsamt på en Panzer IV Ausf. J i skala 1/6. Det går inte speciellt fort; familj, husrenovering, jobb och andra hobbies tar lite för mycket tid. Utgår från Armorteks ( http://www.armortek.co.uk ) manual men ändrar de flesta delar för att bli mer autentiska. Kör främst med en CNC-fräs och det tar lite tid att lära sig programmera och få allt rätt så även den sinkar arbetet lite, men kul är det :D

Eftersom jag bygger på en sen ausf. J tycker jag det är extra kul att hitta bilder/info om den då den inte är så väl dokumenterad, speciellt bilder från tidigt 1945 är faschinerande.

Framgångar och motgångar finns att läsa på http://www.laban.nu (välj Panzer IV - project) i menyn.

Mvh Björn

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Peter

Post by Peter »

...det är jag det.
Hej allesammans!

Jag är 28, bor i Boden, ett av detta avlånga lands pansarstäder. Vi kan kalla det miljöskada men redan i unga år så skapades ett intresse för det militära. Detta gick från Biggles och plastbyggsatser av jaktplan via plastbyggsatser av stridsvagnar till miltärhögskola.

Just nu jobbar jag som teknisk officer på I19 i Boden, och har förmånen att laga, fixa, dona med strv 122 och strf 9040 varje dag. Utöver utbildning på dessa två system så har jag pbv 401, bandvagn 206 + ett par andra system i bakfickan. Fast ingen av dessa är lika cool som strv 103, i min ringa mening förstås (fast pbv 401, may it rust in peace, har ju en viss charm).

Men inledningsvis tänkte jag bygga en strv 122. Vilket jag gav upp.

För att kort därefter börja bygga ett strf 9040. Vilket jag gav upp.

För att kort därefter börja bygga en strv 103. Vilket jag gav upp.

För att kort därefter börja bygga en strv 103 igen. Även den "dog"...

Men nu har jag hittat ett vinnande koncept, även denna gång en strv 103, som jag kör "all in " på, bilder kan ni se på min hemsida http://hem.bredband.net/pansar
Den kommer till slut bli ett aluminium / stålmonster i skala 1:6. Banden tillverkas helt i aluminum med rostfria bandbultar. Chassiet är uppbyggt av 5 mm aluminum, vattenskuret och därefter sammanfogat med skruv inför en snar svetsning/fogning. Bärhjulen är svarvade i ett stycke i aluminium, spännhjul och drivhjul är svarvade / vattenskurna, likaså pendelarmarna. Tanken är att fjädringen vid något tillfälle ska bli justerbar likt orginalet men det ligger inte i "steg I".

Just nu är jag inne i en tung period med mycket jobb :( vilket gör att jag inte hinner bygga så mycket som jag vill men projektet är i allra högsta grad levande trots de gamla uppdateringarna på sidan.

Jävligt coolt att det här forumet har kommit till, ser fram emot teknikdiskussioner och häftiga projekt. :twisted:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
Nafets
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 29th, 2008, 11:21 pm
Location: vagnhärad
Contact:

Post by Nafets »

Hej alla panzar vänner

Jag heter stefan och bor utanför Vagnhärad 6 mil söder om Stockholm
Har som liten byggt modeller som alla andra som man sedan sköt sönder med luftgevär ( HeHe )
Köpte en 1/16 tanks för ca 15 år sedan men tyckte den var lite för liten så den blev aldrig färdig.
Efter som man jobbar med mekanik på dag tid så har man väl provat och bygga några fordon under åren
som heller aldig blev helt färdiga, men sen en dag för ca två år sedan så råkade jag hitta Armorteks hemsida.
Fick tag i calle i södertälje som har en Tiger och en Panther från dom, åkte och hälsade på hos honom en kväll,
efter det var man såld.
Beställde en Late Tiger nästa dag för en sådan måste jag bara ha och har inte ångrat en sekund hitills.
Sen var jag tvungen att boka mig en Kungs Tiger från Armortek som kommer till våren. :shock:

Hoppas fler hoppar på 1/6 skalan i metall :D
Last edited by Nafets on March 2nd, 2009, 10:50 pm, edited 1 time in total.
Mvh---stefan--- 8) Gör om gör rätt

Om du inte har tid att göra det ordentligt första gången vad får dig att tro att du har tid att göra det två gånger ?
_____________________________________
Late Tiger 1 och (King Tiger såld) 1/6 i metall från Armortek

P.S.
Medlem
Medlem
Posts: 13
Joined: September 3rd, 2008, 6:50 am

Hej

Post by P.S. »

P.S. står för Per Sonnervik och det är jag.

Jag bor i Stockholms området (Järfälla) och har varit intresserad av stridsvagnar se´n barnsben. Det hela tog fart när jag köpte Tamiyas 1/16 Tiger II 1982 och tänkte att en Tiger II i skala 1/8 skulle vara kul. Detta roliga bygge varade i 13 år och ledde till att jag kom i kontakt med många stridsvagnsbyggare och originaldels samlare i Europa och USA.

Jag gillar tyska sena stridsvagnar, speciellt Tiger I och II, är tekniskt intresserad och gillar tekniskt intressanta modeller med mycket detaljer. Många resor till diverse museér/slagfält har det blivit, senast en till Ungern där det fanns flera samlare som hade tonvis med origaldelar (PIV, Panther, Tiger II m fl).

Jag har samlat på mig en del modeller under åren:

*alla Tamiyas 1/16 utom Pershing
*alla Bandais 1/15 modeller
*Imais 1/16 Elephant
*några Trumpeter 1/16 T-34 varianter
*RC Armorys 1/8 Tiger I
*Mark -1 1/6 Tiger I
*Armorteks 1/6 Tiger I

Schratchbyggen;

*1/8 Tiger II
*1/8 SSyms Köln (6 axlig järnvägsvagn för transport av Tiger I och II)

Det är verkligen kul att intresset för rc stridsvagnsmodeller verkar ha ökat, även i Sverige. Ännu roligare är det med ett eget forum - tack för det (och tack Kent för länken).

Vi hörs och syns,

Per

Return to “Presentation”