Presentationstråden

Ny i Forumet? Skriv några rader och presentera dig här!

Moderator: Erik

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Post by shadow »

Jag tackar

Deadbringer
Medlem
Medlem
Posts: 235
Joined: March 19th, 2013, 9:38 pm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by Deadbringer »

Hej alla


Ola heter jag och kommer från Landskrona.
Har precis köpt en German Tiger 1 från nitrotek.


när jag körde 3 gången med den trillade ena larvbandet av :x

får klura ut hur man får på det igen utan att använda släggan. :D

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by johan1 »

Välkommen Deadbringer

Det är säkert skruven till drivhjulet som lossnat
/Johan

Deadbringer
Medlem
Medlem
Posts: 235
Joined: March 19th, 2013, 9:38 pm
Location: Landskrona
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by Deadbringer »

Tack för svaret

hittade felet.
Det är hjulet längst som bak är skevt och går inte att rätta till så bandet hoppar av hela tiden
får beställa ett nytt och sätta på, och se om det funkar.

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: Presentationstråden

Post by Patjo »

Hej, jag heter Patrik!

Kul med ett svenskt forum för en så smal hobby. För mig började det tidigt 80-tal, jag var 5-6 år och en släktings modellstridsvagnar, speciellt en 1/16 Gepard, gjorde intryck. Vi kan väl säga att jag blev märkt för livet. Utmed vägen har det blivit en hemsk massa 1/35-vagnar och några 1/25:or men det var först 1998 som jag gav mig ut i 1/16 världen. Det började med en Tiger 2, tätt följd av en Gepard. Den senare lyckades jag få hem med flygfrakt från Singapore med hjälp an en privatperson som sett den i butik där. Helt galet med tanke på att detta var långt före Ebay, Paypal och liknande tjänster och kundskydd. Inom ett par år blev det dessutom en Sherman och en Tiger 2 till, nu med tidiga tornet.

Vid den här tiden hade jag planer på att bygga en STRV 103 i större skala, minns inte nu om jag siktade på 1/10 eller 1/8. Jag hade lite kontakt med Per Sonnervik och vi pratade differentialer till styrväxlar. Jag åkte på mässa enkom för att titta på hans Tiger 2 men förstod nog inte riktigt att uppskatta vad jag såg.

Hösten 2000 återupptar jag mina studier och det som inte gallras ut försvinner ner i flyttlådor. Intressen skiftar och de senaste fem åren har jag i huvudsak skruvat och kört Alfa Romeo. Jag har ett långtidsprojekt med bilbygge runt en Ferrari-V8.

Men! Förra våren slutar en arbetskamrat och som avskedshälsning tar han med sig och visar upp sin 1/10 STRV 122 som han byggt på en tid. Jag anar lite av en nytändning och börjar rota igenom gömmorna för att se vad som finns kvar. 103-planerna börjar göra sig påminda igen och sedan i höstas har jag spelat World of Tanks för att lindra begäret. Är du här, Fransson? Detta är DITT fel! :D

Vi får se vad som händer, 1999 kändes det som man var ensam i landet om att köra stridsvagn. Nu med detta forum kanske grupptrycket gör skillnaden och något till och med blir byggt!

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Re: Presentationstråden

Post by Morgan »

Jo, jag har oxå spelat WoT - var med under Beta-stadiet hösten 2010, men har nu tröttnat på alla lagidioter som inte kan stava till orden taktik och lagsamarbete och bara kör sitt eget race.

För min del började det med att jag tröttnade på att bygga statiska modeller som enbart samlade damm och nu sitter jag på en Tamiya Panther hemma.

Välkommen till forumet! Hoppas du kommer att trivas här.

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by johan1 »

Välkommen Patjo !
/Johan

David_Smith
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 1
Joined: July 31st, 2013, 11:47 am
Location: Jönköping

Re: Presentationstråden

Post by David_Smith »

Hej! Mitt namn är André och jag är lite nyfiken på detta med 1:16 modeller och tänkte försöka bilda mig en uppfattning om vad det är man skall ha till att börja med. Tanken är att ursäkten blir att det är "roligt för grabben också" att köpa en sådan. :)

Tips på vad man skall börja med tas gladeligen emot - skall självklart surfa runt här och suga åt mig information.

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Presentationstråden

Post by mrTyko »

Hej
Jag får nog säga att det är en plånboks fråga :D
eller stora pojkar stora leksaker.
Jag kan varmt rekommendera rctank.de har köpt flera vagnar av rctank.de
mycket bra service och mycket hjälpsam.

Ha det roligt
Robert

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Re: Presentationstråden

Post by Morgan »

En till från Jkpg - vad skojigt!

Jo, det är delvis en plånboksfråga, men det är egentligen bara "startkostnaden" som är riktigt dyr. Vårdar man sedan vagnarna och sköter om dem väl, så blir det billigt i längden.

Andra hobbys, t.ex. tennis, är enligt en bekant betydligt dyrare - där kan enbart ett tennisracket kosta ca 3.000:- och då det kan gå åt flera under ett år så är det kostsammare än rctanks.

Tittar du under Mässor och hobbyträffar så borde du se mitt försök att organisera en återkommande träff just i Jönköping - Vättergnissel har jag valt att kalla den.

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by johan1 »

Välkommen André :thumbup:

Som Morgan informerade så blir det träff en i Jönköping
http://minipansar.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=1441
/Johan

PansarJohan
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 2
Joined: December 14th, 2013, 3:39 pm

Re: Presentationstråden

Post by PansarJohan »

Hejsan alles :)

Jag heter Johan, är 37 och gillar att pyssla med plastmodeller i skala 1/35 och 1/16.
Säkert vore det nice med rc oxå då jag gillar rc-bilar ;)

Reggade mig här för att jag tyvärr vill bli av med min Trumpeter 1/16 King Tiger Porsche turret.
Lägger annons i säljes..

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Re: Presentationstråden

Post by johan1 »

Välkommen PansarJohan

Vilket enastående vackert namn du har :mrgreen:
/Johan

PansarJohan
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 2
Joined: December 14th, 2013, 3:39 pm

Re: Presentationstråden

Post by PansarJohan »

Hahaha,visst är det, vi kan skatta oss lyckliga :) ;)

Waaarmachine
Ny Medlem
Ny Medlem
Posts: 6
Joined: October 6th, 2014, 9:20 am

Re: Presentationstråden

Post by Waaarmachine »

Ännu en Johan nu då!

Som gammal KB-stridsvagn (103C) känner jag mig verkligen hemma här. Lite köra och en massa mek. Är 44 och som varannan veckas förälder måste ju tiden fyllas med grejer när man är "ledig". Har alltid velat ha en RC-tank och efter sommarens besök på Pansarmuseet i Munster så köptes en Kungstiger och en Panther. Jag är rätt så ny på det här, men hjälp vad kul det är...

Nicket Waaarmachine använder jag även på World of tanks och lite andra krigsspel...

Frågor på det? :thumbup: