Strv 122 vem är det?

Ny i Forumet? Skriv några rader och presentera dig här!

Moderator: Erik

Post Reply
User avatar
Strv 122
Medlem
Medlem
Posts: 20
Joined: November 30th, 2010, 9:18 pm
Location: Stockholm

Strv 122 vem är det?

Post by Strv 122 »

Jo det är en filur som har hållit på med radiostyrt i 25 år.

Nu har jag börjat intresserat mig för Tamiya tanks och då just Leopard 2 A6. Denna vill jag bygga om till en Svensk strv 122 / Leopard 2S. För att lyckas med det kommer jag att skaffa mig 3 plast modeller av Leopard 2 A5, A6 och Hobbyboss Strv 122. Hittar jag någon etsplåt med detaljer för att bygga om 1/35 modeller kommer jag skaffa det med. Detta är bara för jag vill ha så bra underlag / referenser som möjligt att utgå ifrån. Har även boken Kampfpanzer Leopard 2: International Service - Frank Lobitz som jag köpte av Stenvalls i Malmö mycket bra information och bilder i den. För märkningen för min strv 122 kommer jag att utgå från dekaler jag har i skala 1/35 som jag sedan gör om i CorelDraw till 1/16. Dekalerna kommer att vara från I19 Boden och modellen kommer att vara i vinter kamouflage. Tidsramen för detta går inte att säga, men jag har målet klart för mig.

8)
Vill bygga en Strv 122 av en Tamiya Leopard 2 A6, samt söker gamla radiostyrda Kyosho Optima bilar.
Niklas :o)

User avatar
Trail Jero
Medlem
Medlem
Posts: 26
Joined: June 21st, 2010, 8:06 pm
Location: Ingarö (Stockholm)
Contact:

Post by Trail Jero »

Hej Niklas och velkommen till forumet! Det låter som ett kul prosjekt. Kan du lägga up lite bilder på förebilden för oss som inte har koll på Svenska stridsvagnar?
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Välkommen !

Ser fram emot att få se lite intressanta bilder från ditt projekt :D
/Johan

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Post by Gabriel »

Hej och välkommen!

Jag har för mig jag såg på ett tyskt forum en som hade precis samma tanke som du, att konvertera en tamiya leopard till en 122a. Kommer med största sannolikhet inte hitta rätt på länken igen, men jag har bilderna sparade om du är intresserad :wink:
Mvh
Gabriel

User avatar
falcon
Medlem
Medlem
Posts: 662
Joined: August 24th, 2008, 9:41 am
Location: Nol

Post by falcon »

Spännande projekt! Ser fram mot en intressant följetong...!

Välkommen hit!
// Falcon

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Post by Peter »

Tjena
Om du behöver någon bild eller har någon fråga så PM:a mig. Jag är nämligen teknisk chef (och för stunden även tjänsteförrättande ställföreträdande kompanichef*) för stridsvagnskompaniet i Boden. Har ett par vagnar i skala 1:1 i garaget :mrgreen:

Lycka till med projektet


*: lång titel :wink:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
shadow
Medlem
Medlem
Posts: 304
Joined: August 5th, 2010, 9:10 am
Location: Skåne

Post by shadow »

Hej och välkommen!

Peter
Peter

User avatar
Jakeand
Medlem
Medlem
Posts: 566
Joined: August 18th, 2008, 6:14 pm
Location: Staffanstorp

Post by Jakeand »

Hej och välkommen till forumet!
Mvh

"Jake"

Björn Johansson
Veteran
Veteran
Posts: 1208
Joined: September 19th, 2009, 5:50 pm
Location: Skanör
Contact:

välkommen

Post by Björn Johansson »

Välkommen till forumet.

Ska bli kul att följa ditt bygge
Höres Mvh Björn

User avatar
Strv 122
Medlem
Medlem
Posts: 20
Joined: November 30th, 2010, 9:18 pm
Location: Stockholm

Post by Strv 122 »

Nu har jag läst på ännu mer om vad som skiljer A6 mot strv 122 och det är mycket. Så det ska bli kul detta, nu ska man bara skaffa plastmodellerna till att börja med. Men fram till jag börjar med 122:an kanske man ska försöka få tag på en begagnad Tiger 1:a.
En av mina favorit filmer är Kellys hjältar och där körs ju både en Sherman och en Tiger 1. Och eftersom jag har Odd ball i skala 1/16 kan det ju vara en smart sak att ha en Tiger. För på slutet i filmen när hans Sherman går sönder, så köper han en Tiger av Tyskarna för en del av guldet, så då har jag ett fordon till min Odd ball.

Image

Köpte den från denna firma: http://tankzone.co.uk/index.htm

8)
Vill bygga en Strv 122 av en Tamiya Leopard 2 A6, samt söker gamla radiostyrda Kyosho Optima bilar.
Niklas :o)

User avatar
Kent W
Medlem
Medlem
Posts: 719
Joined: August 27th, 2008, 9:31 am
Location: Luleå

Post by Kent W »

Hej och välkommen.

En strv 122 i 1:16 finns beskriven här:

http://www.rcpanzer.de/apboard/thread.php?id=12747

Vet ej om byggaren är Svensk men bra blev den.

Image

Lite inspiration kanske...

Mvh
Kent

User avatar
Gabriel
Veteran
Veteran
Posts: 952
Joined: August 9th, 2008, 10:30 pm
Location: Sandviken

Post by Gabriel »

Där har vi forumet och bygget som jag nämnde tidigare. Kent har stenkoll! :wink:
Mvh
Gabriel

User avatar
Strv 122
Medlem
Medlem
Posts: 20
Joined: November 30th, 2010, 9:18 pm
Location: Stockholm

Post by Strv 122 »

Fick länken på det forumet och har kollat på tråden. Det ska bli ett intressant projekt att pyssla med när det blir dax.

8)
Vill bygga en Strv 122 av en Tamiya Leopard 2 A6, samt söker gamla radiostyrda Kyosho Optima bilar.
Niklas :o)

User avatar
Strv 122
Medlem
Medlem
Posts: 20
Joined: November 30th, 2010, 9:18 pm
Location: Stockholm

Post by Strv 122 »

Ja då har jag kommit så långt så det är dax att börja mäta och kapa. När jag verkligen kommer igång blir det en projekt tråd om denna strv 122 / Leopard 2S. Fick idag som reservdel övre skrov, torn och två ark med lite andra plast delar för övre skrov.

Image

8)
Vill bygga en Strv 122 av en Tamiya Leopard 2 A6, samt söker gamla radiostyrda Kyosho Optima bilar.
Niklas :o)

Return to “Presentation”