3D-skrivare Flashforge Finder (2.0)

Här är det fritt fram att diskutera allt mellan
himmel och jord som inte rör radiostyrda stridsvagnar.
Post Reply
User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 748
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

3D-skrivare Flashforge Finder (2.0)

Post by Erik »

Hejsan, tänkte bara kort slänga ihop några rader om min 3D-skrivare som snart fyller 5000 timmar! Grattis den!

finder.JPG
För några år sedan skaffade jag min första 3D-skrivare, en Flashforge Finder från Claes Ohlson. Den kostade 4990 kr den gången och tack vare den blev flera roliga modeller byggda, bland annat min BT-7 och min AMX-13.

Efter nästan 2 år fick jag lämna tillbaka, då värmaren lade av och fick, efter två misslyckade reparationsförsök, en ny skrivare i utbyte. Den nya visade sig ha uppgraderade komponenter och programvara och hade tillägget "2.0" i namnet. Den har sedan dess jobbat på i 4600 timmar utan krångel! Halvvägs fick jag byta det lilla plaströret inne i munstycket, men det är också enda gången jag behövs ta isär något.
Finder 2.JPG
Findern är en typisk nybörjarskrivare och har därför sina begränsningar. Den saknar värme i byggplattan och klarar inte riktigt av andra material än PLA och PETG, men utskrifterna blir jättefina och gränssnittet är lättanvänt med stor tydlig touch-display. En stadig konstruktion med vänligt utseende som tuffat och gått under såväl dagar som (ibland) nätter!

Findern har vid det här laget utgått, men om någon i regionen är sugen på att skaffa en, eller ge bort som present åt någon intresserad nybörjare, så hittade jag faktiskt en förra veckan på Claes Ohlson på Nordby köpcenter norr om Strömstad.

//E