Svarv

Här är det fritt fram att diskutera allt mellan
himmel och jord som inte rör radiostyrda stridsvagnar.
Post Reply
cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1655
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Svarv

Post by cahlfors »

Det är ju ett visst steg att gå upp från en Unimat 3 till Pers jättesvarv. Det hade jag väl klart för mig från början, men det står klarare nu när jag försökt sätta mig in i hur den funkar. :shock:

Det är en otrolig massa spakar, men mest fascineras jag av alla dessa smörjpunkter som ska oljas dagligen. Några ser ut som fettnipplar, men ska ha olja ändå, andra ser ut som "oljeportar", men det är svårt att få in någon olja där utan att det läcker vid sidan om. Det kanske finns specialverktyg för sådant? Det finns också några oljereservoarer. Det står inte hur fulla de ska vara, men eftersom de var helt torra, fyllde jag i "tills det hände något". Här är resultatet:
20210429_170710_RESIZE.jpg
20210429_171021_RESIZE.jpg
Jag har frågat tillverkarens support om det är någon packning som kan ha torkat ut, så att oljan rinner ut, eller vad det kan vara för fel. Det är fortfarande tomt i reservoarerna när man tittar ner i påfyllningshålen. De visste inte. Maskinen är "obsolete" (tillverkad 2004...), men misstänkte överfyllning. Manualen ger ingen guidning i detta. Det verkar förutsättas att man har sett en svarv förut.

På KTH hade vi någon ramsa om maskinsektionen. "Oljig maskinist", nånting. De svarade med "kattskinn och ebonitstav" till oss elektriker. :angel: Jag hade väl aldrig trott att en svarv kunde innebära ett så slabbigt arbete! :wtf: Olja överallt, och torkar man upp det (jag vill ha rent och fint), blir man oljig själv. Det läcker snart ut mer också. Och inte är gejderoljan jag använder parfymerad heller - luktar som motorolja i hela garaget och om mig också - urk! :sick:

Inte heller spakarna beskrivs i manualen. Ja, det vill säga, om en spak står det att man väljer spindelriktning med den. Men de skriver inte att det är den som används för att starta maskinen! På den nivån är det. Nu har jag hållit på i två dagar att bekanta mig med den. Har inte hittat någon tutorial på tuben heller, så det var bara att prova sig fram. Lite läskigt, eftersom det är rätt mycket kraft i maskinen. Här klämmer man sig ju inte, svär lite och går vidare, om man missat något. Här riskerar det ju att hända farliga saker!

Nåja, efter att ha provat mig fram lite, var det dags för jobbet jag egentligen dammade av svarven för: Att rätta till spännhjulsaxlarna till tigern. Med Liams fina hjul, kan man ju inte låta dem spåra 3mm fel.

Det tog en halv dag var att spänna upp axlarna i en fyrbackschuck och mäta in den excentriska axeln. Den som kan sådant här, har säkert något trick, som får det att gå på några minuter! :lol:
Men det var faktiskt det som var det svåra. Själva svarvningen gick rätt fort och blev kanonbra - skönt!
20210430_235544_RESIZE.jpg
Nu kan jag göra nya axlar, om jag skulle ha sönder en! :thumbup:

Återstår att montera dem och spännhjulen. Jag är förstås spänd på hur det kommer att bli, men jag tror att jag ska ta och förbättra bandspännaren nu när allting är demonterat. Jag har ju råkat få justerskruven att ramla in i chassit, vid justering i fält. Det finns några lösningar på problemet, som jag ska kika på nu. :)

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2499
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Svarv

Post by mrTyko »

Spännande saker, du håller på med.
Jag hade precis samma bekymmer själv med alla smörj ställen.
Men som de säger i ett visst program, vill du använda en hjälplina?
O det ville jag, jag valde att ringa en vän. :thumbup:
Sten tippsade mig om en oljekanna med litet munstycke.
Fungerar för mig när jag håller munstycket tätt på påfyllningen.

Robert
a.jpg
b.jpg
c.jpg

Hans K
Veteran
Veteran
Posts: 1890
Joined: May 25th, 2009, 9:37 pm
Location: Härryda

Re: Svarv

Post by Hans K »

Stor o bra svarv är alltid bra.

Hans K
Panzar e Kul

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1655
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Svarv

Post by cahlfors »

mrTyko wrote:
May 1st, 2021, 6:49 pm

Sten tippsade mig om en oljekanna med litet munstycke.
Tack Robert! Ska se om jag hittar något bättre! Flexibel slang verkar fiffigt! :thumbup:

"Stor o bra svarv är alltid bra."

Så tänkte jag också, men det här känns lite som att ha köpt en begagnat finlandsbåt för att åka till Sandhamn med. :crazy: Nåja, med rätt Kapitän, kan de fickparkera sådana i minimala hamnbassänger och jag borde också kunna lära mig att bli fena på att hantera min maskin, men det var läskigt i början! :thumbup:

Det finns två siktglas på maskinen. Det står att man ska fylla på olja så att det minst når upp till markeringen. Så då fyllde jag en bit ovanför och det sjönk raskt ner till markeringen. Nu har jag gjort det två gånger och samma sak hände. Överskottet har förstås läckt ut någonstans inne i maskinen och återfinns som kladd i tråget eller någon annanstans. Jag köpte en liter gejderolja, eftersom det var det minsta, och tänkte att det räcker livet ut. Förmodligen förbrukas den första litern när man lär sig smörja maskinen och att andra litern räcker li... öh... läng... eh... ett tag i alla fall. :crazy:

Om jag inte kan lära mig att sköta detta utan kladd, får jag helt enkelt skaffa mig skyddskläder! :angel: