Ny Resin Skrivare

Här är det fritt fram att diskutera allt mellan
himmel och jord som inte rör radiostyrda stridsvagnar.
Patjo
Medlem
Medlem

Re: Ny Resin Skrivare

Post by Patjo »

mrTyko wrote:
January 14th, 2021, 5:03 pm
Så länge du har de installerade på din dator.
Det är just det som är "mitt problem". Vi får hoppas att skrivaren är utsliten innan Molnet bestämmer att det inte ska aktiveras nåt mer på någon ny dator.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Kollade lite hos Lychee och det verkar som att man kan ladda ner och köra fritt, men om man har ett konto hos Wanhao, kan man använda det för att få tillgång till pro-funktionerna. Tror det är det som Patjo sett.
Ska försöka testa att ladda ner och se vad jag kan göra med Lychee, innan jag köper något. Bra ursäkt för att skjuta upp, va? :lol:

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Patjo wrote:
January 14th, 2021, 9:19 pm
mrTyko wrote:
Det är just det som är "mitt problem". Vi får hoppas att skrivaren är utsliten innan Molnet bestämmer att det inte ska aktiveras nåt mer på någon ny dator.
Hej
Molnet har inget med din dator och det progam du har på datorn att göra.
Installera bara programmet, när datorn frågar efter nycklen så skriver du in den. Klart.
Du behöver inte ha datorn kopplad till internet efter installationen.
Endast när du vill uppdatera programmet.
Moln tjänsten är frivillig.
Även om internet (Molnet) skulle sluta fungera, så kan du köra programmen. "Bara du har kvar licensnycklen uppskriven på en lapp"
Och programmet installerat på din dator.

Hoppas detta ger dig klarhet och inte busar till det för dig mera.
Försöker bara hjälpa till lite.

Robert

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

cahlfors wrote:
January 14th, 2021, 9:39 pm
Kollade lite hos Lychee och det verkar som att man kan ladda ner och köra fritt, men om man har ett konto hos Wanhao, kan man använda det för att få tillgång till pro-funktionerna. Tror det är det som Patjo sett.
Ska försöka testa att ladda ner och se vad jag kan göra med Lychee, innan jag köper något. Bra ursäkt för att skjuta upp, va? :lol:
Skjuta upp, hmm det är mig främmand :lol: :lol: :lol:

Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

mrTyko wrote:
January 14th, 2021, 10:24 pm
Patjo wrote:
January 14th, 2021, 9:19 pm
mrTyko wrote:
Hej
Molnet har inget med din dator och det progam du har på datorn att göra.
Installera bara programmet, när datorn frågar efter nycklen så skriver du in den. Klart.
Du behöver inte ha datorn kopplad till internet efter installationen.
Endast när du vill uppdatera programmet.
Moln tjänsten är frivillig.
Även om internet (Molnet) skulle sluta fungera, så kan du köra programmen. "Bara du har kvar licensnycklen uppskriven på en lapp"
Och programmet installerat på din dator.

Hoppas detta ger dig klarhet och inte busar till det för dig mera.
Försöker bara hjälpa till lite.

Robert
Ditt uppsåt hedrar dig, men jag tror du missförstår mig.

Jag försöker inte göra detta till en följetong men, för att kunna ange licensnyckeln var jag tvungen att först registrera mig eller logga in hos Mango. Den dagen Mango kilar vidare blir det således inga nya installationer gjorda och skrivarens dagar börjar därför räkna ner, kanske till nästa Windows Update.

Noteras bör att installation görs på användarprofilen så ny användare, ny installation. Även om det är samma dator. (Hmm, var har jag sett det tidigare? Nämen hej, Stratasys!)

En annan möjlighet är att det beslutas att programvaran inte ska leva vidare som produkt, vilket Mango i licenstexten i andra ord förbehåller sig rätten att göra. Poff, borta. Har råkat ut för det med betalda licenser så det är inget eget påhitt.

Eller så vill programvaran ändå ringa hem med jämna mellanrum, sist jag hade med Autodesk att göra så fungerade deras molnlicenser i 14 dagar utan uppkoppling. Därefter var man tvungen att logga in igen. Det var ett elände med deras licensservrar som mest inte svarade och vi kastade sedemera ut dem till förmån för en utvecklare som lät oss ha licenserna på vår egen server.

Som avslutande parentes kan nämnas att länken som manualen tycker jag ska följa för att hämta programvaran spärras av mitt virusskydd. Tack och lov så följde det med en installationsfil på ett USB-minne som med bara litet våld passar i en vanlig USB-port.

Låter jag bitter? Bra! Det jag vill är bara att varje konsument ska fråga sig, Är det OK att en produkt säljs med direkt beroende till en mjukvara som i praktiken bara lånas ut? Min Makerbot, dyr som den var, fortsätter tuffa på utan en enda aktivering, registrering, eller påtvingad uppdatering med borttagna funktioner (Jag tittar på dig nu, AceCAD).

Men skrivaren är ganska stilig ändå. Det kanske går att göra nåt kul av den när den dagen kommer.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Hej
Det är ok Patjo.

Jag försökte bara hjälpa så bra jag kunde, lessen att jag inte kunde bättre.

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Patjos skräckscenarium är orsaken till att jag tycker att det är så trevligt med open source. För FDM-skrivare finns ju lite allt möjligt att välja på. Där är det hyfsat standardiserad g-kod som är output. Jag är inte säker på att det gör det för SLA? Finns det slicers att välja på? Behövs det andra program också?

Å andra sidan ska man väl kanske inte dissikera sönder frågan, så att man hindras från att komma till skott. Jag har dragit på mig dyrare bojstenar... :roll:

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

cahlfors wrote:
January 15th, 2021, 9:24 pm
Patjos skräckscenarium är orsaken till att jag tycker att det är så trevligt med open source. För FDM-skrivare finns ju lite allt möjligt att välja på. Där är det hyfsat standardiserad g-kod som är output. Jag är inte säker på att det gör det för SLA? Finns det slicers att välja på? Behövs det andra program också?

Å andra sidan ska man väl kanske inte dissikera sönder frågan, så att man hindras från att komma till skott. Jag har dragit på mig dyrare bojstenar... :roll:
Bara som en omtanke.
Så skrev jag in i Google sök fält: slicer to sla printers

Där fick jag upp ex antal olika slicer program både kommersiella och Free program.
Så att en skrivare ska sluta att fungera för att någon stänger ner support via molnet/internet.
Ser jag som mycket otroligt.

Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Chitubox hade stöd för GR1 men...

"Hi, in version 1.4.0 there was the machine because they changed the format and we couldn't support it, so we removed it."

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Ursäkta på riktigt Patjo.
Vad är problemet, ladda ner version 1,4,0 då och spara den som backup.
Då har du ju ett program som är fritt.

Jag är lessen på riktigt nu, jag har försökt att hjälpa och tala om vad man kan göra och hitta lösningar.
På en bra sak som jag tycker om när det gäller våran hobby. Varför ska man bara se problem, vad är det för kul med det?
Men jag kommer inte att göra om detta någon mera gång.

Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Jag vill inte köpa grejer med digital strypsnara. Jag vet inte hur jag ska kunna säga det enklare. Om det är att "bara se problem" så har vi nog inte mer att säga varann i ärendet.

Chitubox v1.4 finns inte för nedladdning. Jag har frågat om GR1 på deras forum, får se om det ger nåt.
Lychee och GR1 Workshop bygger båda på Mango3D som enligt uppgift fungerar i fyra dagar utan internet. Den som är nyfiken kan väl göra ett empiriskt test?
Mango har fått frågan vad som händer med serienumret om jag säljer skrivaren, eller skickar tillbaka den, nu när det är använt. Har fortfarande inte provskrivit nåt, så tråkigt tycker jag det här är.
Google brukar vara min vän men att hitta information om GR1-kompatibla slicers går jag bet på, är bara Mango och Chitubox som dyker upp.

Närmsta dagarna får ge svar på om den ska åka hem till Prima3D eller ej.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Jag laddade ner version Chitubox V1,4 i går till min dator, så den finns tydligen för nedladdning.
Jag hittade 6 olika slicer program som passar via googel sökning.

För övrigt håller jag med dig, jag och du har nog inte som du säger: å har vi nog inte mer att säga varann i ärendet.

Robert

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

1.6.1 är den äldsta jag får ladda ner när jag är inloggad på Chitubox.com.

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Tack o lov att min maskin är tillbaka efter lite service o reparatinon. "Garanti"

En har ju haft abstinens av det värre slaget, men nu printar den igen. <>+

Ett nämnande 3Dprima skötte detta mycket snyggt.

Robert

Ps. Tack till Sten för lånandet av kartongen, jag är ju en slarver. Typ slängt kartongen innan garantin gått ut. :roll:
140816373_1133820060391381_6612685979661482831_n.jpg

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag känner lite abstinens oxå - typ kollar här om det ska dyka upp något nytt spännande varje dag - är ju nyfiken så jag spricker! :angel:
mrTyko wrote:
January 20th, 2021, 1:34 pm
Typ slängt kartongen innan garantin gått ut. :roll:
Kartonglogistik är en konst. Tror du är inne på rätt spår: Att behålla alla kartonger under garantitiden och sedan slänga dem. Eller kanske bara de kartongerna det kan tänkas bli garantiärenden med... Eller, man måste ju kunna skicka på reparation även efter garantitiden... Jag har behållit alla, med följden att det är fullt överallt och att jag inte hittar dem när de behövs... :wtf:
Ska komma ihåg var jag ska köpa min printer när det är dags! :thumbup: Var det 3Dprima de hette, sa du? 8)