Nattlektyr (Grundläggande bandfordonsteknik)

Dela med dig av dina personliga ritningar och ta del av andras.
Post Reply
Patjo
Medlem
Medlem

Nattlektyr (Grundläggande bandfordonsteknik)

Post by Patjo »

Efter att ha snubblat in på ämnet i Hans M4A3-tråd och dessutom halkat in på det i en diskussion på jobbet (jag ser efter CAD-miljön åt ett par hundra konstruktörer) så slog det mig att jag borde ha kvar en del data jag samlade på mig när jag var ung och entusiastisk och skulle bygga stridsvagn. Sagt och gjort, senaste timmarna har spenderats på att leta igenom min förrförra dator och vad hittar jag? En mapp daterad 1998 full med godsaker. Bland annat inskannade sidor från någon form av litteratur i ämnet. Då jag avsåg bygga en STRV 103 så låg texten och skisserna till grund för denna bild som tänktes underlätta tolkningen...

Image

Vad jag vill förmedla är att det är inte så rasande svårt att bygga en styrväxellåda som uppför sig som förebilden. Många delar, hela differentialer till exempel, går att hitta i större RC-bilar eller rentav bygga själv av lösa drev. Idag får jag intrycket att tvåmotordrift med v-mixer (eller än värre, en spak per band) är närmast allenarådande och i min sinnesvärld är det nåt som går förlorat då.

Jag verkar sakna artikelns inledning men resten av sidorna kommer här... (Har inte en susning om källan men jag vill minnas jag fick dem av en kille från Andorra som byggde en T-55:a) Mycket nöje!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Patjo
Medlem
Medlem

Re: Nattlektyr (Grundläggande bandfordonsteknik)

Post by Patjo »

Har googlat lite och de skannade sidorna verkar komma från Technology of Tanks av Richard M. Ogorkiewicz. Jag tycks sakna sidan 126.

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Spännande läsning! Har alltid tyckt att det verkar konstigt och nu förstår jag varför.

Stort tack!

/Christoffer

Patjo
Medlem
Medlem

Post by Patjo »

Jag hittade en omfattande artikel i ämnet. Den behandlar i huvudsak drivlinan i Patton-serien av stridsvagnar men gör jämföranden med många andra.

https://tankautomotives.wordpress.com/2 ... rown-z51r/

Bilder tar en stund att ladda men det finns mycket text att ta in under tiden.

Hans K
Veteran
Veteran

Post by Hans K »

Där finns många bra idéer att kolla på.

Hans K
Panzar e Kul