Gjuta Däck

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Post Reply
User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2505
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Gjuta Däck

Post by mrTyko »

Nu är det dax o prova gjuta egna däck.

Har äntligen fått ur den berömda tummen för att göra formar.
Underbara 3d printrar som jobbar utan tillsyn och svett. HaHa

Robert
Test däck.png

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1664
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Gjuta Däck

Post by cahlfors »

Fantastiskt spännande! Det är bra fart i din verkstad - jag borde skaffa en likadan!

Har du hittat någon gummisort som verkar bra?

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2505
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Gjuta Däck

Post by mrTyko »

cahlfors wrote:
September 27th, 2020, 8:02 pm
Fantastiskt spännande! Det är bra fart i din verkstad - jag borde skaffa en likadan!

Har du hittat någon gummisort som verkar bra?
Nej inte provat eller hittat något ännu.
Men det ska bli spännande att testa.

Så tipps om gummi / silicon och släppmedel mottages tacksamt. :D

Robert

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: Gjuta Däck

Post by Patjo »

Jag har inga materialtips men kolla hur duktiga dina 3D-printrar är. Jag har två av olika tillverkare som båda skriver 1-2% för stort i y- och z-led.

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2505
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Gjuta Däck

Post by mrTyko »

Strax en ny form klar.

Vad gjorde man innan 3d skrivarna??

Robert
b.JPG

User avatar
Erik
Global Moderators
Global Moderators
Posts: 738
Joined: February 15th, 2018, 5:12 pm
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Gjuta Däck

Post by Erik »

Hans och jag pratade om vanligt halvhårt byggsilikon, sånt man köper i tub. Finns i svart. Även om det inte blir ett uppblåsbart däck är det nog bättre än ett hårt 3D-printat. Finns ju olika sorters silikon också med olika hårdheter. Går dessutom att blanda i svart pigment om man skulle köpa silikon och blanda själv.

//E

Rocka
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: December 10th, 2016, 5:06 pm

Re: Gjuta Däck

Post by Rocka »

Hej
Snyggt jobb. :thumbup:
Några funderingar:
Kolla på om det kan vara idé med en kärndel i formen så att däcket inte blir massivt. På modellbilar lägger man i skumgummiringar i detta utrymmet för att ge olika styvhet på däcket.
För gjutning av sådant här används tvåkomponents silikon. Den på tub härdar när den utsätts för luftfuktighet och härdar från ytan och inåt så det kommer att ta lång tid innan den är genomhärdad.
Ett alternativ till silikon är polyuretan, PUR. Det är en tvåkomponents variant som skall användas och de finns i svart. Det luriga är att hitta rätt hårdhet och, inte minst, en variant som har tillräckligt lång öppettid så att man hinner med att lufta och hälla i formen. Oftast är PUR gjord för industriell hantering och då skall det gå fort med härdtider i sekunder. Vi behöver sådär 20minuter för att hinna med. En annan sak med PUR jämfört med silikon är att det är ett alldeles utmärkt lim så man behöver släppmedel i formen, vax är vanligast.
Här kan man titta närmare på ett antal produkter: https://www.gleitmo.se/produkter/protot ... assor-pur/

Christer 2a6
Veteran
Veteran
Posts: 1100
Joined: July 31st, 2016, 6:13 pm
Location: Umeå

Re: Gjuta Däck

Post by Christer 2a6 »

Luftficker blir ett h-veta att bli av med vakumgutning med massor av små luftspalter typ eller?
Christer2a6 umeå

Rocka
Medlem
Medlem
Posts: 103
Joined: December 10th, 2016, 5:06 pm

Re: Gjuta Däck

Post by Rocka »

Du har rätt i att något av det svåraste med att gjuta sådant här att slippa luftblåsor i den färdiga prylen. Först måste man avlufta det blandade materialet, t.ex. silikon eller PUR. I princip skulle man kunna låta det stå tills bubblorna stigit upp till ytan men det tar för lång tid i så här trögflytande material.
Man använder då en vakuumavluftare som är en lufttät behållare som man placerar blandningskärlet i och sedan pumpar ut luften ur med en vakuumpump. Då kommer luftblåsorna att utvidga sig rejält och då stiger de snabbt till ytan. Det ser ut som när en deg jäser och sedan faller ihop. Blandningen ökar i volym upp till 5 gånger så blandningskärlet måste rymma detta annars pöser det över.

Exempel på vakuumkärl: https://www.vidaxl.se/e/8718475714217/v ... 3IEALw_wcB

Exempel på vakuumpump: https://fylldinac.nu/sv/vakuumpumpar/54 ... -steg.html

Pumpen får inte vara för liten och kärlet för stort för då tar det för lång tid att komma ner i tryck.

När nu materialet är färdigt att hälla i formen så är det en del att tänka på här också. Om man har en form med ganska litet hål att fylla i så riskerar man att luft hindras att komma ut och då blir det blåsor. Så stort hål som möjligt alltså och luftkanaler där luft riskerar att stängas in.
När man häller så skall man sträva efter att hälla med en liten stråle som börjar fylla formen från botten och sedan låter man materialet stiga i formen så att luften kan passera ut allt eftersom man fyller.

Det här känns kanske krångligt men efter ett par försök brukar det fungera riktigt bra.

Man kan gjuta med hård PUR också men då använder man en mjuk silikonform.

GJUTA ÄR KUL

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1664
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Gjuta Däck

Post by cahlfors »

Det här är ju extremt spännande! Tack för att du delar med dig av din kunskap Rocka!

Jag blir ju jättesugen att sätta igång. Ska bara fixa lite tid och ett lämpligt projekt först... :angel:

User avatar
mrTyko
Site Admin
Site Admin
Posts: 2505
Joined: April 20th, 2012, 8:24 pm
Location: Oskarström

Re: Gjuta Däck

Post by mrTyko »

cahlfors wrote:
September 30th, 2020, 7:45 pm
Det här är ju extremt spännande! Tack för att du delar med dig av din kunskap Rocka!

Jag blir ju jättesugen att sätta igång. Ska bara fixa lite tid och ett lämpligt projekt först... :angel:
Håller med föregående till 110%

Robert

cahlfors
Veteran
Veteran
Posts: 1664
Joined: December 5th, 2008, 5:52 pm
Location: Stockholm/Vallentuna

Re: Gjuta Däck

Post by cahlfors »

Ska bli spännande att se om det är genomförbart eller om det fastnar på saker som typ:
  • Amenduvet, tjuge kilo e de minsta vi säljer, vettu
  • Vaharu för ackrediteringsnummer hos länsstyrelsen då?