HL Tiger.

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Post Reply
McK
Ny Medlem
Ny Medlem

HL Tiger.

Post by McK »

Tjenare. Är det möjligt att få en mer realistisk gång på min HL Tiger I?
Som det är nu är det fort eller jätte fort, så jag tänkte hmm, är det möjligt att bygga om växellådan lite eller kanske så enkelt som att byta ut motorerna till mer lågvarvade.

Vad tror ni, har ni kanske något tips? :P
Great minds think alike

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Jo det finns uppgradering i växellådor och få tag på. det finns standard metall växellådan, och en 3:1 Reducerad växellåda till HL vagnarna.

standard metall växellådan
Image

3:1 Reducerad växellåda
Image

Mats
Ref, Master Russian Tank´s & Armor
http://scaledtanksworld.com/

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Hej McK,

Eftersom du säger att det går antingen fort eller jättefort så tror jag att du har en HL utan rök och ljud aggregat?

I så fall kan du:

1. Uppgradera till elektronik från en Rök/Ljud vagn (Sändare+2 st nya kort. Kolla asiatam.de). Då får du ett fartreglage med fler än två steg+möjlighet att ansluta högtalare och rökaggregat.

2. Montera en standard metallväxellåda, utväxling 40:1(Se Mats bild) den levereras med motorer med mera vridmoment. Eller en "Stug" växellåda (se mitt T34 bygge) utväxling 67:1 eller en "3:1" växellåda (se Mats bild) utväxling 120:1, vagnen blir långsammare men starkare och rör sej mindre "ryckigt"

Montera metall larvband och/eller vikta vagnen för att få mera tyngd i rörelserna

Rekommenderar att montera en liten PC fläkt för att kyla elektroniken bättre om du monterar metallväxellådor och metallband.

3. Komplettera din HL elektronik (Rök&Ljud) med en El-Mod "Booster" (Se: El-Mod.de). Då får du elektroniskt simulerad "tyngd" i vagnen. Du slipper även att montera extra fläkt i fall du väljer metall vxl/band alternativet, "Boostern" har till skillnad från HL inbyggd strömbegränsning som förhindrar att elektroniken skadas vid överbelastning. "Boostern" ger dej också möjlighet att använda 480 motorer.
Mvh

"Jake"

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Är standard vxl-lådan och 3:1vxl-lådan av samma mått m.a.o. går det att plocka ur standarden och sätta i 3:1 utan att behöva sätta kniven i vagnen?

/Affe

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

Båda lådorna är samma i måtten. Enda som skiljer är första drevet vid motorn om jag inte tar fel.

McK
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by McK »

jajjemen så är det HL utan rök och ljud. och jag har inga planer på att skaffa rök och ljud, eller nja inte just nu iaf ^^

Så jag tänkte dra ihop ett paket med detta i metall:
larvband, hjulupphängning, växellåda (då en med högre vridmoment), driv hjul och "bärhjul" (de övriga hjulen) :)

3:1 lådan är den enda utöver std lådan med metalldrev jag funnit just till HL tanksen. Om jag fattat saken rätt då så ger denna mer vrid moment och en långsammare gång och bör vara ännu mer lämpad för en omfattande metall uppgradering?
Great minds think alike

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Jepp, "bolt-on" men ibland är passningen mellan axel och lager bedrövlig. Dreven brukar också behöva schimsas i sidled samt "köras in"

Ett par extra stödlager är inte heller fel.
Image
Mvh

"Jake"

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

McK wrote:jajjemen så är det HL utan rök och ljud. och jag har inga planer på att skaffa rök och ljud, eller nja inte just nu iaf ^^

Så jag tänkte dra ihop ett paket med detta i metall:
larvband, hjulupphängning, växellåda (då en med högre vridmoment), driv hjul och "bärhjul" (de övriga hjulen) :)

3:1 lådan är den enda utöver std lådan med metalldrev jag funnit just till HL tanksen. Om jag fattat saken rätt då så ger denna mer vrid moment och en långsammare gång och bör vara ännu mer lämpad för en omfattande metall uppgradering?
3:1 lådan är helt ok för "Heavy metal" uppgradering, men HL elektroniken kommer förr eller senare att förvandla sig till ett "rök aggregat"

Image
Mvh

"Jake"

Mats
Medlem
Medlem

Post by Mats »

känner igen det där.

metallådorna fick rivas ner och riktas. plåten till lådan är stansad ut och visade sig vara skev, så dreven gav motstånd som gav uphov till bränt kort. Efter jag riktat plåtarna gick lådan lättare och kortet svalare.

mats

McK
Ny Medlem
Ny Medlem

Post by McK »

Jakeand wrote: 3. Komplettera din HL elektronik (Rök&Ljud) med en El-Mod "Booster" (Se: El-Mod.de). Då får du elektroniskt simulerad "tyngd" i vagnen. Du slipper även att montera extra fläkt i fall du väljer metall vxl/band alternativet, "Boostern" har till skillnad från HL inbyggd strömbegränsning som förhindrar att elektroniken skadas vid överbelastning. "Boostern" ger dej också möjlighet att använda 480 motorer.
Funkar boostern även till icke rök och ljud versionen?
Great minds think alike

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Har inte provat själv, men deras FAQ säger :

Question: After a conversion with Booster a TLS I do have a proportional drive control with the original HL-radio. Is this correct?
Answer: Yes and no. In the old HL models, there are only two speed steps ahead and two speed steps back. But with our modules, the transition between the steps are smooth and the speed is suited to the original. For a spectator the tank acts like with a full proportional electronics.
The Sound & Smoke HLs dispose at about 10 speed steps. The transitions are also smoothed and not visible for a spectator. In both cases the tanks don't act like funny toys anymore

(http://www.el-mod.de/faq.php?p_id=0&osC ... ad7c8b13ba)
Mvh

"Jake"