Fel på min airbrush?

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Post Reply
Gabriel
Veteran
Veteran

Fel på min airbrush?

Post by Gabriel »

Hej kamrater!

Här går det undan, det första jag gjorde var att tvätta och sedan grundmåla min PAK 40 kanon. Därefter började jag måla den med tamiyas XF-60 färg, jag använde mig av en airbrush. Färgen var lite tjock så jag spädde ut den med vatten.

När målningen var klar upptäcker jag att färgen inte är färg, utan mera som ett tunt tunt lager pulver över kanonen. Det går att gnugga bort den rätt så lätt så att grundfärgen syns!! Vad har hänt, vad har gått fel? hur tusan skall jag få bort "färgen"?

Hjälp uppskattas,
Gabriel
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ja kompis det kanske går lite väl fort...

Vatten???, vad är det för fel med det som står på XF-burken?
"Tamiya Acrylic thinner (X-20A)"

http://www.hobbylinc.com/htm/tam/tam81030.htm

Vattnet är nog problemet här skulle jag tro.

Mvh
Kent

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Jag har ingen erfarenhet över huvud taget när det gäller airbrush. Jag har testat spruta lite på kartong bitar och någon plastgrej.

Tack Kent för att du upplyste mig om förtunning. Får läsa på färgburken nästa gång. Man lär sig bäst av misstagen, får väl glädja mig åt att det inte var något annat jag målade på. Hehe.. man känner sig måttligt korkad just nu, men det jag bjuder på det ;)

Kent, du som vet saker.. kan jag grundmåla om direkt på eller måste jag ta bort gamla "färgen"?

Tack,
Gabriel
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Ingen fara missar har vi alla gjort... :oops:
Gabriel wrote:kan jag grundmåla om direkt på eller måste jag ta bort gamla "färgen"
Du måste få bort den med vatten förtunnade men det verkar ju som om den går att blåsa bort... :wink:
Grundfärgen (Dunkelgelbe) kan sitta kvar men se till att tvätta rent/avfetta före målning (Yes+tandbortse och vatten)

/Kent

Pidde
Medlem
Medlem

Post by Pidde »

ja det är ju av misstagen man lär sig eller??..det dröjer ju ett tag till innan jag är där och det ska bli spännande..Någon som vet om biltemas airbrush är något att ha
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=84895
Pidde

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Fått bort det värsta nu, ser riktigt sliten ut. Men nu är det ingen mer färg som släpper.. bara låta den nytvättade kanonen torka och börja om igen. Ett steg frammåt, tre tillbaka :)

Hm, den där sprutan ser exakt ut som den jag har! Jag mins dock inte om det var biltema eller jula jag köpte min. Som sagt, ingen erfarenhet med airbrush men den verkar rätt bra. Går och ställa bredden på strålen och bestämma färgmängd och luftmängd.

Tack för hjälpen! :D
Gabriel
Mvh
Gabriel

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Har sett fantastiska jobb med sprutor betydligt enklare än den där så visst är den prisvärd.
Det enda jag reagerade på var att det inte fanns reservdelar till salu.
Hips vips har man en böjd nål eller någonting annat som krånglar, vad göra? Köpa en helt ny eller...

Även Clas Olsons spruta för samma pengar kommer man långt med och till den finns reservdelar:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134361557

Och en kompressor för ca 700:- är ett bra pris.
Tryckluft på burk som är alternativet stökat till det när flaskan vill på att vara tom så ett jämt luftflöde med kompressor är bra mycket bättre.

Men som med allt annat - man får det man betalar för!
Men som en 1:a spruta för att testa på tekniken är bägge helt ok.
När man lärt sig tekniken och anser sig behöva mera avancerade eprutor kan man köpa sig en dyrare.

/Kent

Pidde
Medlem
Medlem

Post by Pidde »

Hur gick det med målningen fick du ordning på det Gabriel..
Var och köpte en Clas Ohlson spruta efter att först varit på Biltema och tittat så kändes Clas Ohlsons bättre på något vis och det kändes mer tryggt att ha köpt sprutan på Clas Ohlson för där finns ju reservdelar till den..ska bli spännande att prova sen
Pidde

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Japp, nu har jag grundmålat om kanonen igen. Det blev rent ut sagt skitbra! :D Skall inte ge mig på min airbrush förrens mera färg och förtunning kommer hem i brevlådan. Skickar upp bilder när det är målat.
Kul att du köpt en färgspruta Pidde, håll tungan rätt i munnen när du målar ;)

Gabriel
Mvh
Gabriel

GWAR
Medlem
Medlem

Post by GWAR »

Hej alla!

Det här med airbrush är riktig djungel och det leder alltid till bråk haha

Nu har jag tagit upp min modellbyggande på allvar igen (fått återfall :D) och vill reflektera lite med mina tankar och åsikter.

Ang nybörjar airbrush så är Julas ett väldigt bra alternativ, nu snackar vi julas "proffspruta" (Artnr: 082004) , double action airbrush, som sägs vara en ganska sjyst Badger kopia, för dem ynka 299:- (på Jula) får du mkt airbrush för pengarna, tro mig har själv 2 st och en av dem har jag använt i ett halvår utan att den har pajjat men nu vet jag också om hur man sköter den och servar den kan bero på de lite också. Delar vet jag inte var man kan hitta till den, men med tanke på hur billig den är så kan man fanimej köpa en ny om den går sönder :D eller hur :)? eller en till att ha som en reserv och man vill plocka delar ifrån.

jag äger också en väldigt fin IWATA airbrush som jag har tagit över från min svärfar men, låt mig säga det så här istället, (airbsuhen är för bra för mig) så jag låter bli och använda den för jag känner att den här Jula sprutan räcker för mig fortfarande och det lär dröja innan jag kommer känna ( ahh nu är jag för bra för denna Jula sprutan ), jag brukar köra 50/50 färg/förtunning , när det gäller tamiyas akryllic färger så är ren isopropanol bäst att späda med enligt mig, tamiyas egna är det inget fel på heller, men det bli billigare i längden med isopropanol, isopropanol "elektroniksprit" kan man hitta lite överallt.

så ni som har funderat på Julas spruta, häng inte upp er på de med att de inte finns delar till den, jag menar den kostar 300 spänn, det är inte dyrt för en relativ sjyst nybörjar airbush. Sköter du den och visar respekt för den så kan den hålla ett tag absolut.
Last edited by GWAR on October 23rd, 2009, 8:24 pm, edited 2 times in total.

GWAR
Medlem
Medlem

Post by GWAR »

Glöm inte att luften är minst lika viktig! och glöm inte vattenavskiljare på kompressorn :D