Få bort färg?

Här kan du dela med dig av byggtips, smarta lösningar och uppgraderingar.
Post Reply
Beffe
Medlem
Medlem

Få bort färg?

Post by Beffe »

Hur får man lättast bort Tamiyas färg?
Blev inte nöjd med målningen av min HL Tiger och tänkte nu börja om från början.
Har provat med att lägga alla smådetaljer i en burk med T-Röd, och visst går färgen bort men man får skrapa av den. Jag är ute efter något som helt löser upp färgen då det är svårt att komma åt att skrapa på många ställen.
Tips på något billigt medel som inte fräter bort plasten också? :)
HL Tiger 1

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Japp, jag har ett bra knep.

Jag målar mycket warhammer figurer och för att få bort den vattenbaserade färgen brukar jag bada figurerna i bromsolja, fungerar klockrent. Tyvärr har jag inte provat på tamiyas färger eller på någon annan plastsort heller. Men det är kanske värt ett litet försök?

Skippa aceton och liknande lösningsmedel, det löser upp plasten också.

Lycka till!
Gabriel
Mvh
Gabriel

Beffe
Medlem
Medlem

Post by Beffe »

Tack för tipset Gabriel!

Jag kör in om Biltema imorgon och köper en flaska!
HL Tiger 1

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Har inte använt Tamiya färger själv men har läst på RCU att jänkarna använder "Windex" för att ta bort akrylfäg. "Windex" är vad jag förstår någon typ av fönsterputs.
Mvh

"Jake"

Beffe
Medlem
Medlem

Post by Beffe »

Har provat med bromsolja nu och nog funkar det alltid! Men det funkar bara om man låter bitarna ligga i vätskan.
Ska jag köpa olja så att jag kan sänka ner hela vagnen så kommer jag ju bli ruinerad! ;)
Med det sagt, så skiter jag i det. Jag badar alla smådelar men själva vagnen i sig kommer jag bara måla över och hoppas på det bästa.
HL Tiger 1

Pidde
Medlem
Medlem

Post by Pidde »

Bra info om att få bort färgen. Så får jag väl doppa panthern i bromsvätska om det nu skulle bli katt skit av det :lol:
Pidde

GWAR
Medlem
Medlem

Post by GWAR »

Hej !

när jag tar bort färg på mina modeller, kör jag inte med bromsolja, alldeles för kladdigt och giftigt + att det äter på plasten.

så här gör jag.
tar en stor påse eller tät plastlåda, stoppar in ev målad plast/modell, bombar fullt med mr.muscle ungsrengöring, låter det stå en dag egentligen räcker med ngra timmar men men, ta en gammal svettig tandborste o gnugga :D (det behövs inte mkt borstande om man säger så), skulle inte färgen gå av 100%, kör samma rutin igen, jag lovar detta är en erkänd effektiv metod. Skippa bromsoljan om du kan.

skydda ögonen när du jobbar med mr.musle, fick en gång en rejäll dos i ögat och det kommer jag aldrig glömma :D

EDIT: detta har jag endast testat på Enamel färger, dvs "naftabaserade" men det borde fungera också bra, om inte bättre på akryll.