ang Lödtenn
ang Lödtenn
Vilken sorts lödtenn använder du/ni när ni löder, jag skall snart införskaffa mig en egen lödkolv jag har då upptäckt att det finns med eller utan bly, allt som är lött i HLs vagnar är ju bara kallödningar så man bör har en egen kolv i beredskap, men vilken sorts tenn används, vilket är bäst, ang miljöfråga så bryr jag mig inte ang lite lödtenn så jag är ute efter det bästa för ändamålet.
Mvh:MatsF.
Re: ang Lödtenn
hej Mats, ang HL´s lödningar har du helt rätt om, katastrof.MatsF wrote:Vilken sorts lödtenn använder du/ni när ni löder, jag skall snart införskaffa mig en egen lödkolv jag har då upptäckt att det finns med eller utan bly, allt som är lött i HLs vagnar är ju bara kallödningar så man bör har en egen kolv i beredskap, men vilken sorts tenn används, vilket är bäst, ang miljöfråga så bryr jag mig inte ang lite lödtenn så jag är ute efter det bästa för ändamålet.
när de gäller valet mellan blyad och oblyad, så för min del är det självklart blyad, det är lättare att abeta med det och har lägre smälltpunkt, men nu har man kommit på att den är miljöovänlig med blyad och därför får man inte sälja det längre (rätta mig om jag har fel).
satsa på blyad tenn istället, lättare att jobba med samt att man får finare lödningar.