Jag har köpt en Heng Long "fejkpanther" och tänkte måla om den. Jag har byggt plastmodeller och hållit på med wargaming i ca 30 år så jag är inte helt ny. Har dock några frågor.
Jag tänkte spreja vagnen "tyskgul". Vad är bäs, att täcka för hål och liknande och spreja eller att montera isär och spreja? Jag vill ju inte att färgdamm läcker in och stör elektroniken.
Hur gör ni med wash och drybrush? Det är ju lite annan teknik på så här stora vagnar jämfört med 1:35 och 15mm vagnar. Några bra enkla tips?
Hur får man loss banden? Bara att försiktigt driva ut en av connectorpinnarna med ett dorn eller vad?
Jag har inte tänkt superdetaljera vagnen utan bara ordna till de största "felen" (tänker dock inte ge mig på skrovet, det såg jag direkt och struntar i) Vagnen är främst till för att min treåriga dotter skall ha något att köra med.
Målningstips
Re: Målningstips
Hej
Finns lika många olika sätt att måla som det finns personer tror jag.
Jag öppnar alltid vagnen och täcker elektronik o dyligt med plast eller liknande.
Täcka hål ? Menar du tejp eller putty.
När det gäller wash och andra produkter följer jag tillverkarnas råd samt kollar youtube.
Pinnarna lossar jag utifrån och in under vagnen. Tryck med en tjock nål om du inte har extra pinnar.
Robert
Finns lika många olika sätt att måla som det finns personer tror jag.
Jag öppnar alltid vagnen och täcker elektronik o dyligt med plast eller liknande.
Täcka hål ? Menar du tejp eller putty.
När det gäller wash och andra produkter följer jag tillverkarnas råd samt kollar youtube.
Pinnarna lossar jag utifrån och in under vagnen. Tryck med en tjock nål om du inte har extra pinnar.
Robert
Jag funderar på att täcka hålen med häftmassa och sen spreja. Helst väljer jag den enklaste lösningen, det skall inte bli något konstverk, bara bättre än det erbarmligt fula och inkorrekta kamo den nu är målad i.
När det gäller wash brukar jag ymnigt måla hela vagnen när jag målar 15mm fordon. I denna skala kanske det är bättre att enbart få färg i skarvarna. Jag är dock rätt för att fordonet då ser lite "enfärgat" ut och "platt". Jag har egentligen samma problem med highlighten. På fordon i 15mm är det lätt att bara brusha hela fordonet och få färg på skarvarna i denna skala skulle det vara svårt.
När det gäller wash brukar jag ymnigt måla hela vagnen när jag målar 15mm fordon. I denna skala kanske det är bättre att enbart få färg i skarvarna. Jag är dock rätt för att fordonet då ser lite "enfärgat" ut och "platt". Jag har egentligen samma problem med highlighten. På fordon i 15mm är det lätt att bara brusha hela fordonet och få färg på skarvarna i denna skala skulle det vara svårt.
En sak som hjälper mycket, tycker jag i alla fall.
Det är att lägga på ett lager sidenmatt lack efter färg och före wash och filter etc.
Robert
Det är att lägga på ett lager sidenmatt lack efter färg och före wash och filter etc.
Robert