Gjuta bandlänkar

Här diskuteras allt som har med radiostyrda stridsvagnar att göra!
Post Reply
Affe
Medlem
Medlem

Gjuta bandlänkar

Post by Affe »

Har ett svagt minne av att det varit uppe tidigare men startar en tråd ändå. Nån som har koll på var man kan hämta info om enklare gjutning? Testade nämligen att fräsa ut en bandlänk till strv 103 av äldre modell och blev riktigt sugen på att tillverka ett par band. Gjutformar har jag egentligen ganska bra koll på hur man kan göra så jag undrar mest om tex tenn mm är tillräckligt styvt för att göra band av.

Affe
Attachments
DSC00381.JPG
DSC00381.JPG (94.23 KiB) Viewed 1681 times

Peter
Medlem
Medlem

Re: Gjuta bandlänkar

Post by Peter »

Spontant skule jag säga nej, tenn är för mjukt.
Jag känner en kille som gjutit komponenter i zink vilket är hårdare (något mjukare än aluminum). Nackdelen är att zinkgaser ska vara väldigt giftigt*. Zink smälter vid 420 grader vilket är lättare att uppnå än aluminium (700ish) och stål (1200ish). Tenn smälter vid 230 för övrigt.

Att gjuta i aluminum är ingen barnlek tyvärr pga oxideringen. Jag har i sommar byggt en egen smältugn och experimenterat lite med att smälta aluminum och gjuta enklare saker. Det är definitivt en inlärningsprocess innan man får till det. Min ugn är dock inte så effektiv just nu pga olika anledningar. 1 liter flytande aluminum krävde 4 säckar briketter och ca 40 min hårt eldande. Men nästa sommar blir det nya försök.

* http://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkf%C3%B6rgiftning
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ok tackar för svaret, var ju som jag misstänkte tyvärr. Har provat att gjuta lite aluminium i sandform för ett par år sedan men upplevde att allt jag gjöt tappade detaljer och fick kraftigt avrundade hörn. Min tanke för att gjuta bandlänkarna var att göra en rund form för ett antal länkar och sedan rotationsgjuta (vet inte om det heter så). Borde ju fungera med aluminium också även om det inte är något man smälter i köket direkt. Men det förutsätter att formen klarar den högre temperaturen.
Zink hade jag tänkt strunta i av nämd anledning.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Rotationsgjutning är ju bra på det sättet att man pressar ut metallen i alla små detaljer. Men sandform är nog inte att föredra. De rotationsriggar jag sett snurrar så snabbt så sanden kommer falla sönder. Och man måste se till så att metallen inte stänker omkring när man sätter i gång rotationen. Hög göra-sig-illa-potential där. :-)

Tänk på krympfaktorn i aluminium (kan göra så att du inte får lös bandlänkarna sen utan att förstöra dom). Det kan krävas att man gör släppvinklar, dvs en del kanter är vinklade för att underlätta löstagandet. Dessa kan man sen bearbeta om det krävs.

I skala 1:16 så tror jag att det är ett stort men möjligt projekt. I skala 1:6 är det ett monumentalt projekt. Men möjligt. :-)

Vad tänkte du göra formen i för material?

Jag vet inte om det går att fräsa i vax, för annars kan man ju göra "lost-wax"-metoden. Du får ju fortfarande fräsa alla länkar i vax, kapsla in dom i vax, bränna ut vaxet, bränna gipset, och sen gjuta. Fördleen där är att man slipper allt med släppvinklar etc då man bara krossar gipset efteråt.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ja sandform är uteslutet, tyckte det var allmänt meckigt när jag höll på. Har funderat på att göra en silikonform för att sedan gjuta vaxpluggar i. För även om vax är lättfräst och får fina ytor så tar det tid. Gips är ju bra för att det kostar inte många kronor per form. Dessutom blir en förlorad-vax-form helt tät åt sidorna, men givetvis ska rotationsriggen vara väl inkappslad ändå.

Skalan är 1/16 så det bör ju funka bra som ett sommarprojekt så man kan hålla på utomhus. Skulle gärna sätta igång och bygga i 1/6 om jag hade haft mer plats.

/Affe