Peters Strv 103 - 1:6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
Post Reply
Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Inte så långt från sanningen... det var nära iaf...
Jakeand wrote:Vackert så man får tårar i ögonen :D :D :D

:thumright: :thumright: :thumright:
Ehum... jo det var ju så här att jag råkade skära upp knogen på bandspännaren utan att märka det (jag var uppfylld med adrenalin och befann mig i ett euforiskt tillstånd eftersom det funkade så bra just då). Känner att det är lite varmt om fingret, tittar ner och noterar att stridsvagnens insida är delvis täckt i blod, tittar på fingret, noterar att det också är täckt i blod.

Det hela var inte så farligt men det är rätt fantastiskt hur mycket det kan blöda ur ett litet hack i knogen... eller så är jag bara dålig på det där med att koagulera :mrgreen:
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Snacka om sammanträffande....

Samma sak hände när jag monterade bandspännaren på Tigern :D :D :D
Inget större blodvite men ändå :roll:

Image
Mvh

"Jake"

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Ser fint ut!

Angående fjädringen så tycker jag det är höjdpunkten i ett strv103-bygge. o andra sidan var det säker betydligt enklare för mig då torsionsfjädrar redan fanns av passande typ i 1/16.
Jag har funderat lite på just fjäderproblemet i större skala, det är ju möjligt att använda tryckfjädrar av spiraltyp som torsionsfjäder de finns ju i mängder av dimensioner. Om man räknar lite på det kan det ju gå att finna en passande typ ändå. Går ju också att tillverka egna spiralfjädrar dock kräver nog din viktklass så pass grov tråd att det blir ett tungt jobb.

/Affe

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Jag har en uppsättning "vanliga" spiralfjädrar (tryckande kraft) som jag har arbetat med. Men jag är nog inte riktigt med på hur du menar att man skulle använda en sådan spiralfjäder som en torsionsfjäder. Och med torsionsfjäder så tänker jag då på det som även kallas vridfjäder
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Ny "milstolpe" passerad i kväll. Sammanfogade de sista bandplattorna i det andra bandet så nu räknar även det bandet in 61 plattor. Nu återstår köp av gummipadsmaterial, tillskärning & limning av detta. Blir nog ett pass i morgon kväll om frun tillåter min frånvaro där jag limmar lite (har ett par pads kvar fårn förra bandet) & åtgärdar några smågrejer.

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Hej Peter,

Bra taktik att jobba med något annat när man kör fast, brukar göra likadant. Ett tu tre så dyker lösningen upp när man är ute med jycken..... :D

"Men jag är nog inte riktigt med på hur du menar att man skulle använda en sådan spiralfjäder som en torsionsfjäder. Och med torsionsfjäder så tänker jag då på det som även kallas vridfjäder"

Jag tror att Affe tänker på vridfjäder modellen:

Image
Mvh

"Jake"

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Japp det var ungefär så jag menade, tack Jakeand. :D

/Affe

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Jag får jättegåshud! :shock:

Hm. Det där med fjädringen. Har du någon uppfattning om hur det är löst på förebilden? Något som går att planka?

mvh
/Christoffer

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

På orginalet sitter det ett gashydrauliskt system.
Lätt förklarat är sitter det en rejäl oljegasdämpare på insidan kopplad till varje pendelarm. Fjäderverkan erhålls genom oljan flyttas och den komprimerar gasen. Genom att reglera oljemängden mellan gasdämparna justeras markfrigång eller chassiets lutning. Detta skedde med hjälp av ett komplicerat system av ventiler och givare och ett rejält tilltaget hydraulsystem.

Något som jag utforskat men avfärdat pga kostnad och utrymme.

Dock har jag arbetat lite på en idé somm jag fick av vridfjäderdiskussionen här kombinerat med en gammal idé som fallit i glömska. Vad det blir får vi se. Kommer nog inte bygga något ännu på ett tag iaf´. Har nog med arbete just nu iaf. :P

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Ja, hydraulik vore ju kanske lite overkill, men man vet ju aldrig med dig - nu när det blev vanlig elmotordrift och inte hembyggd fulltransmission. :wink:

Men man kan ju kanske tänka sig en mekanisk variant som gör motsvarande sak. Tänk dig en längsgående plåtbalk på vardera sidan, som sitter fast i chassit med en led på mitten. Den kan därmed vicka som en gungbräda. I den balken fäster man fjäderben av RC-bilstyp ner till pendelarmarna. Alltså inte torsionsfjädring, då. Eller om du föredrar dragfjädrar, så är ju faktiskt det enklare - det är ju bara att ha pendelarmen åt andra hållet. Då blir det samma typ av fjädring som Alex använder i sina modeller. Elevering och dumpning sker sedan helt enkelt genom att vicka på "gungbrädan". Vete sjutton vad man skulle ha för servo och kanal till det, men det problemet skulle du haft oavsett lösning.

Med den här lösningen når du både elevering/dumpning och fjädring på samtliga axlar, men inte lutning i sidled. Du kan välja om de två mittersta axlarna ska fjädras av i "gungbrädorna" eller fast i chassit, som jag förstår är mer likt förebilden.

Men hur går det med bandspänningen - behöver man justera den vid eleveringsrörelserna?

/Christoffer
(som håller tummarna!)

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Hej hopp, Givetvis har jag inte kunnat sluta tänka på fjädringen trots att jag sagt att jag skulle ta en paus...
Har ritat lite grann den senaste veckan. Den här bilden är baserad på ritningen men har fått lite färg och förklaringar och tillägg i Paint.

-Bild Borttagen-
Ritningen hade ett par grova fel som nu är tillrättade, därför väljer jag att ta bort bilden. Hoppas ni har överseende med det.

mvh Peter

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Vad gör man inte för sin hobby?

Frun tog bilen till jobbet och jag sitter hemma och är ledig hela dagen.
Inser att jag inte har någon mässing för att svarva bussningar.

Vad göra? Måste ha det om jag ska bygga i helgen!!!

På med skorna, tittar på termometern, minus 22 utomhus, tar på täckbyxorna och mössan.
Går 4 km till metallhandeln, handlar, går 4 km hem, äter, går 4 km till jobbet och svarvar.

Åkte dock bil hem eftersom mina ben inte längre fungerade som de skulle (körde benböj och funktionell träning i går) :twisted:

Vad gör man inte för sin hobby...? 8)

johan1
Veteran
Veteran

Post by johan1 »

Minus 22 !!!!...tur det inte är så kallt här nere i södra Sverige då hade vi dött :D
/Johan

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Hårda bud, du har rätt inställning Peter ;) Jag är lika dan själv.
Mvh
Gabriel

Peter
Medlem
Medlem

Post by Peter »

Viktig uppdatering:
Har jobbat på fjädringen som jag lovade att jag skulle strunta i... Den ser riktigt bra ut. Gjorde en prototyp och efter ett par försök inledde jag serieproduktion av 4 st fjädringselement. Det rullar på bra och jag har nog bara ett par kvällspass kvar innan den är klar. Bilder kommer när den är monterad. En liten spoiler: Det är en torsionstavsfjädring, with a twist...

Och idag beställde jag en sån här...
FUTABA 6EX 2,4G FASST
[img]http://www.hobbex.se/images/products/27 ... [zoom].jpg[/img]

Beställde den från Umeå RC för det ringa priset av 1950:-. Ett mottagarbatteri och en laddare blev det också. (Har blivit en anhängare av att handla lokalt (Norrland får duga) när jag kan det...) :P

Väntar nu på ett mail från England från firman som saluför det elektroniska fartreglage som ska driva mina två 24V 300W motorer. De kommer även få sälja kedja och drev till kraftöverföringen om de svarar rätt på mitt mail :twisted:

Faller dom bitarna på plats återstår bara batterierna...