Kalla kriget: Strv 105, skala 1/6
-
Björn Johansson
- Veteran

- Erik
- Global Moderators

Re: Kalla kriget: Strv 105, skala 1/6
Här komer en liten uppdatering på 105'an för de som kanske inte frekventerar YouTube eller Instagram så ofta.
Tornet håller på att ta form, jag använder tät cellplast från Byggmax och skulpterar fram formen. Därpå spacklar jag med tvåkomponents plastspackel, sånt man har när man lagar bilar. Det blir hårt och bra, men inte särskilt tungt, vilket är en bra sak med tanke på att vagnen nog väger över 35 kg nu.
Bilderna är inte lågupplösta, plockade dem från Instagram. Vill ni följa mig där hittar ni mig under BuiltbyWikander: https://www.instagram.com/builtbywikander/
En film på när besten är ute och rullar med fara för husdjur och små barn hittar ni här på YouTube: https://youtube.com/shorts/fnKmAzxOMH0?feature=share
Tornet håller på att ta form, jag använder tät cellplast från Byggmax och skulpterar fram formen. Därpå spacklar jag med tvåkomponents plastspackel, sånt man har när man lagar bilar. Det blir hårt och bra, men inte särskilt tungt, vilket är en bra sak med tanke på att vagnen nog väger över 35 kg nu.
Bilderna är inte lågupplösta, plockade dem från Instagram. Vill ni följa mig där hittar ni mig under BuiltbyWikander: https://www.instagram.com/builtbywikander/
En film på när besten är ute och rullar med fara för husdjur och små barn hittar ni här på YouTube: https://youtube.com/shorts/fnKmAzxOMH0?feature=share
Riktigt smart Erik.
Du är verkligen innovativ i dina bygganden.
Robert
Du är verkligen innovativ i dina bygganden.
Robert
- Erik
- Global Moderators

Thänx, man!
Kul med lite olika ideer på byggandet av tanks.
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
Ja, hatten är redan av, här åker resten av också... 
-
Björn Johansson
- Veteran

Ja, jag tror också det. 
- Erik
- Global Moderators

Halloj, här kommer en av alla glesa uppdateringar (om man inte hänger på Insta!) om 105'an! En del av er såg den såklart på Aeroseum tidigare i år också.
ERA-pansar är printat och test-placerat på fronten och framsidan av vagnen och den börjar få lite riktigt utseende nu.
Innan de monteras ska plattorna sprutspacklas för att få bort en del print-ränder och sedan ska vagnen grundmålas. Puh, ett steg i taget!
ERA-pansar är printat och test-placerat på fronten och framsidan av vagnen och den börjar få lite riktigt utseende nu.
Den kommer att bli riktigt fin ute i terrängen. fina detaljer på bygget
Hans K
Hans K
Panzar e Kul
Skoj o se lite update, för jag har inte insta..
Extra stil poäng för ditt plåt jobb med skärmarna.
Robert
Extra stil poäng för ditt plåt jobb med skärmarna.
Robert
Fantastiskt coolt!
Å det bästa av allt är ju att den redan bevisat att den håller - resten är detaljer!
Fantastiskt kul att följa!
//
Å det bästa av allt är ju att den redan bevisat att den håller - resten är detaljer!
Fantastiskt kul att följa!
//
- Erik
- Global Moderators

Tack, Hans!
Tack, Robert! Ska ta och sätta mig in i mässing lite mer framöver, också.
Christoffer: Ja, den får nog anses vara fält-testad vid det här laget och so far so good! Vi fick ju köra med våra stora vagnar på 1/16-banan i Danmark så vagnen fick jobba med både tvära svängar och branta stigningar och det gick ju bra.
Tack, Robert! Ska ta och sätta mig in i mässing lite mer framöver, också.
Christoffer: Ja, den får nog anses vara fält-testad vid det här laget och so far so good! Vi fick ju köra med våra stora vagnar på 1/16-banan i Danmark så vagnen fick jobba med både tvära svängar och branta stigningar och det gick ju bra.
Asså! Så jävla underbart!!
Blir bara LITE avis! haha Bra jobbat! 

Tanks and tracked vehicles! 
- Erik
- Global Moderators

Haha, tack! Ta det med ro - snart är du också där!