strv103C i 1/16

Har du inte tid för en byggtråd? Beskriv ditt pågående projekt här!
falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

intressant...! Antar att du fick bygga någonting som roterade "svarvämnet". Kanske en enkel drivning från en elmotor och manuell styrning...? En liten bild vore trevligt (kanske kan kopiera dina ideer...) :D
// Falcon

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Falcon:
Jo jag har bytt ut spindelmotorn (metabo-fräs) mot en hembyggt. Anledningen är att jag ville få ner varvtalet samt ljudnivån då jag mest tänkte fräsa i plast. den hembyggda spindeln kan fästas på Y-bordet vilket gör det möjligt att använda den som svarvspindel också.
Image

Kommer förmodligen bygga om spindeln lite så att utväxlingen blir annorlunda. Men ER-16 schucken kan den ta max 10mm, men om man gör nån liten hållare så kan ju säkert större bitar svarvas.
Om du Falcon har samma användarnamn och avatar på elektronikforumet.com , så tror jag (efter vad jag har läst) att vi har samma maskin :D

/Affe

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Intressant...! Jo, jag har väl varit inne på Elektronikforumet med sama användarnamn, men det var väl ett tag sedan... Inte allt för aktiv där.

Tycker jag känner igen fräsen. Kör du med NCCAD7 som styrprogramvara? Jag har inte riktigt blivit kompis med fräsen och mjukvaran ännu (antagligen har jag lagt för lite tid på det...). Funderade ett tag på att uppgradera till nyare mjukvara, men kostnaden avskräcker.

Det finns ju en 4e axel som tillbehör till dessa fräsarna också. Funderade lite på en sådan men insåg att jag var tvungen att begränsa utgifterna... :oops: Köpte däremot scannings-utrustningen, men jag har inte haft tid att testa den ännu. :oops: :oops:
// Falcon

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Jo det är nccad7, jag var inte direkt imponerad av CAD och CAM-delen av programmet. Hade tidigare bara kört CAM med mastercam. Priskillnaden för mjukvaran ligger ju på ca 40000kr så man får ju sänka kraven lite.
Har nött en hel del med nccad7 nu och är ändå rätt så nöjd med vad som kan åstadkommas. Importerar DXF-filer från Autocad och SolidWorks vid 2D- och 2,5D- fräsning och STL-filer från SolidWorks vid 3D-fräsning. Man får trixxa en del för mer koplicerade geometrier men när man kommit in i det så går det mesta.
Den största fördelen med nccad7 är att det inte "tänker" för mycket, det saknar bl.a varningsfunktioner som annars kan ställa till det. Man kan då lyckas med att lura programmet att genomföra saker det inte borde.
När jag svarvar har jag tex ställt in fräsen som att den har en 4:e axel, nccad7 behöver ingen bekräftelse från maskinen att en 4:e axel faktiskt är inkopplad vilket gör att hemmbygget funkar fint. Funderat på att använda spndeldelen från en UNIMAT-svarv som 4:e axel vilket blir mycket billigare än att köpa original (man kan då endast svarva med den axeln). Än så länge flyttar jag bara ner min hembyggda frässpindel och svarvar med den.

min nccad7 slutsats är:
CAD-funktionen: värdelös, nästan som en motsvarighet till paint

CAM-funktionen: Funkar fint när man lärt sig känna dess egenheter (man kan ju alltid skriva kod manuellt, eller använda sepparat CAM-program om man har rätt postprocessor)

styrfunktionen: ja den klarar ju av att styra maskinen, jag kör winXP på en iMAC och serieportsadapter, mycket som skulle kunna skita sig men har aldrig vart några problem. Har läst att andra kontrollsystem haft problem med att datorer använder vissa energisparfunktioner när man inte rört musen eller tangentbordet på ett tag, jag har kört fräsprogram på upp mot 2h och datorn har nästan "sovit" utan att det blivit några problem det heller.

Mycket utgifter kan sparas om man trixxar med nccad.

/Affe

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Nu är det första markhjulet klart, det skall användas för att göra gjutformar. Riktigt pilligt att få på M1,2-muttrar :D

Image

Image

/Affe

falcon
Medlem
Medlem

Post by falcon »

Snyggt! Ser fram mot en intressant redogörelse över gjutningen.. :D
Har du något bra ställe att köpa små fästelement? Skulle behöva lite små bultar och muttrar till Stuart bygget...!
// Falcon

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Finns en hel del på ironbill.se , de har i alla fall skruvar och muttrar.

/Affe

Kent W
Medlem
Medlem

Post by Kent W »

Snygga hjul Affe!

Skruvar och muttrar i miniformat finns också hos Tekno Bygg:

http://wb616757.bahnhofbredband.se/

Rekomenderas varmt och leverans tar inte 1 månad som från Iron Bill.
Tekno Bygg pysslar men modelljärnväg och ni anar inte vilka små saker som behövs i skala 1:87...

/Kent

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Tackar!

Såg nu att teknobygg hade skruv mm som var MYCKET billigare än ironbill :shock:
Bra att veta till när jag beställer skruv till andra delar av vagnen.

Kanske bör lite mer länkar liknande teknobygg läggas till länkarkivet.

/Affe

Björn Johansson
Veteran
Veteran

Post by Björn Johansson »

Snyggt Affe!
Fina detaljer du får fram. :thumright:
Höres Mvh Björn

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Mera hjul, denna gången gjorde jag färdigt ett av spännhjulen. Det består av 5st aluminiumdelar och kommer även att få en liten "navkapsel". La på ett lager Mr Surfacer och målade det fär att se hur ytan blev. Är det nån som har koll på vilken Tamiya-färg som bäst motsvarar den mörkgröna nyansen på svenska fordon?

Image

/Affe

Jakeand
Medlem
Medlem

Post by Jakeand »

Affe wrote:Är det nån som har koll på vilken Tamiya-färg som bäst motsvarar den mörkgröna nyansen på svenska fordon?

Image

/Affe
Kanske några tips här: http://modellbygge.ifokus.se/Forum/Read ... 90a77abe3c
Mvh

"Jake"

Affe
Medlem
Medlem

Post by Affe »

Blev lite avundsjuk av att läsa om alla gedigna aluminiumkonstruktioner i 1/6 och större. För att avhjälpa det lite tillverkade jag ett aluminumskrov till 103:an, blev riktigt bra men inser så här i efterhand att 3mm plåt var lite väl tilltaget i 1/16-skalan. :D

Image

Image

/Affe

Gabriel
Veteran
Veteran

Post by Gabriel »

Ojoj, det ser väldigt proffsigt ut Affe! Snyggt :thumright:
Mvh
Gabriel

cahlfors
Veteran
Veteran

Post by cahlfors »

Affe wrote:... inser så här i efterhand att 3mm plåt var lite väl tilltaget i 1/16-skalan. :D
...men passar desto bättre i 1/6! :D

Metallslöjd är ju faktiskt väldigt skoj, men gör du klart din 103:a först, så kan du göra en metallvagn som nästa modell. Alla material har sin tjusning. Metall är lite svårare att få till detaljer på.

/Christoffer