Maus 1/6

The bigger, the better? Här hittar man byggtrådar om stridsvagnar i lite större storlek!
mrTyko
Site Admin
Site Admin

Re: Maus 1/6

Post by mrTyko »

Vi har alla varit där, och känner igen din lättnad.
Robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Härligt, kör så det ryker! <>+

BVFredde
Medlem
Medlem

Post by BVFredde »

Nu jävlar!! Banden sätts ihop med rasande fart bara delarna blir klar i printern! :D
Delarna för sig väger inte mycke... Men med en 5 mm rundstav som håller alla delar på plats och alla länkarna tillsammans så väger dom ganska mycket. :crazy: :lol:
Tracks.jpg
Tracks 2.jpg
Tanks and tracked vehicles! 8)

mrTyko
Site Admin
Site Admin

Post by mrTyko »

Blir maffig o vilka spår den kommer lämna efter sig.... :thumbup:

Robert

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Ser bra ut och som Robert säger, det kommer bli en mer än imponerande modell!

Ett par snabba tips, bara, innan du hunnit för långt med bandtillverkningen, är att använda en färg på banden som man kan leva med när de slits och skavs - grått eller svart, till exempel. Även om man tänker måla dem lyser materialet igenom färgen efter första turen.

Den svagaste länken i ett 3D-printat band är delen där sprinten passerar, enligt egen erfarenhet. Bra att ha med sig är att försöka göra godset på bandplattan runt metallsprinten så tjockt som möjligt - själva sprinten behöver inte vara särskilt tjock! Med en bandsprint på ett par milimeters diameter och mycket material runt om ökar man chansen att banden håller för större byggen! Med det sagt ser de riktigt fina ut och jag ser fram emot nästa uppdatering!

//E

BVFredde
Medlem
Medlem

Post by BVFredde »

Erik wrote:
November 23rd, 2022, 5:53 pm
Ser bra ut och som Robert säger, det kommer bli en mer än imponerande modell!

Ett par snabba tips, bara, innan du hunnit för långt med bandtillverkningen, är att använda en färg på banden som man kan leva med när de slits och skavs - grått eller svart, till exempel. Även om man tänker måla dem lyser materialet igenom färgen efter första turen.

Den svagaste länken i ett 3D-printat band är delen där sprinten passerar, enligt egen erfarenhet. Bra att ha med sig är att försöka göra godset på bandplattan runt metallsprinten så tjockt som möjligt - själva sprinten behöver inte vara särskilt tjock! Med en bandsprint på ett par milimeters diameter och mycket material runt om ökar man chansen att banden håller för större byggen! Med det sagt ser de riktigt fina ut och jag ser fram emot nästa uppdatering!

//E
Tack så mycket! Jag hoppas verkligen man får igång detta bygget snart med kropp och allt! 8) Kommer bli en best! :angel: :D

Ja det där med färg på printade delar för banden kom jag på efter att jag skaffa nytt material. :angel:
Ska skaffa grått nästa gång man kan. :) Kör med 30 % infill men då kanske man ska öka till 50? :?:
Tanks and tracked vehicles! 8)

Erik
Global Moderators
Global Moderators

Post by Erik »

Man får experimentera sig fram, det hör till hobbyn. :) Själv kör jag aldrig under 85 - 90 % infill när det kommer till bandplattor, samt minst 3 lager i väggarna. Tänker att det man helst vill ha är metall-band, och att solida 3D-printade plattor kommer så nära som möjligt. Tar förstås tid (600 timmar tog det att printa plattorna till min Centurion/Strv 105) men då vet jag att jag har gjort allt jag kan för att det ska hålla!

Hagberg
Medlem
Medlem

Post by Hagberg »

Snygga band! Och rejält breda. :thumbup: