Dö! Heng Long dö!

Behändiga och snygga - här kan du skriva om stridsvagnar i skala 1:16!
Post Reply
User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Dö! Heng Long dö!

Post by johan1 »

Jag har nu konstaterat att Tamiya är 100ggr bättre än Heng Long.
Att köpa Heng Long må vara billigt men efter alla uppgraderingar och reparationer så
kostar det ändå minst lika mycket som Tamiya.

Har nu lagt ner över 4000kr på min KV-1:a och då är det ändå standard RX-18 som styr elektroniken
(har planer på att köpa El-Mod) men det uppkommer hela tiden nya problem.
Nu senast pajade en av motorerna utan anledning, den går bara långsamt runt och motorkablarna blir varma :thumbdown:
Till slut kommer jag ha lagt ner sådär 6-7000kr och det ända extra jag har då är metallband jämfört med Tamiya´s KV.

Man vågar knappt skruva fast något eftersom man inom kort måste skruva loss det igen pga att något annat pajat :puker:
för att inte tala om deras kablar som i princip innehåller typ 2!!! koppartrådar.

Nä nästa vagn blir Tamiya
/Johan

User avatar
Peter
Medlem
Medlem
Posts: 335
Joined: August 28th, 2008, 5:16 am
Location: Boden

Post by Peter »

*visslar försynt*

funderat något på scratchbygge...?

*sparkar lite i gruset med tån*

:wink:


Skämt åsido, jag hade stora planer på en Heng Long för ett tag sen men fick möjligheten att klämma och känna lite. Blev inte imponerad.
“The bitterness of poor quality lingers long after the sweetness of the lowest price has faded“

"I have a fever ( and some severe back pains )now... and the only prescription is more tank building!" :twisted: :twisted: :twisted:

User avatar
GMV
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: November 18th, 2009, 10:53 am
Location: Hegra, Norge

Post by GMV »

En Tamiya vagn blir heller inte billigt om du laddar på med godis. Jag betalade ca 3400 for min KT med fjärr och acc, beg. Men har sedan kostad på den över 4000 i rena "option" prylar. Andå finns det mycket mer att köpa, men nånstans måste man ta till fornuft.
Min HL Tiger kanns inte så långt från Tamiya med alla options jag köpt, men största skillnaden e just elet som e sörgligt på HL.
Just inte imponerad över RX-18, då det i princip e samma som Rx-14 (ljud, rörelse mm.) Har redan pajat 1x Rx-14, och nu igjen så e det något annat som pajat (Dock ej Rx-18:an). Endast körd 2-4 timmar sedan Rx-18 konvertering. Blir nog Tamiya eller Elmod prylar om felet inte går att fixa.
Mvh
Geir Magne

Kraftig modifierad HL Tiger 1, 2xTamiya KT. Next Jagdtiger project.

User avatar
Morgan
Veteran
Veteran
Posts: 1043
Joined: April 19th, 2009, 7:39 pm

Post by Morgan »

Jag håller med dig, Johan, men vad kan man göra när man inte har några pengar? Hade jag haft fast jobb och allting så hade jag också sparat pengar till en Tamiya och inte satsat på Heng Long-skiten, men...

Hoppas också på att kunna köpa en Tamiya en dag, men det blir väl typ när jag fyller 100 år.

Morgan

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Ja kanske var lite hård i min kritik :roll: men faktum är ju att även om HL & Tamiya slutar på samma pris så
är ju Tamiya´s elektronik långt överlägsen HL`s.
Ser man sen till det mekaniska typ växellådor så vet man att Tamiya håller
ett par år utan problem (om man inte får in stora stenar i banden Gabbe :mrgreen: ) jämfört med HL som knappt
har tillverkat EN endaste växellåda med hyggliga drev.

Men visst är HL ok för pengarna, dock springer priset lätt iväg i takt med kontinuerliga utbyte av delar.

Kanske är jag just nu irreterad av att jag får köpa nya kompletta 3:1 växellådor för att få en ny elmotor trots att
jag har ett tiotal liggande, det är nämligen ett mindre och annorlunda utformat drev som är påtryckt på motorernas axlar
till 3:1 lådorna :puker:
/Johan

User avatar
Jakeand
Medlem
Medlem
Posts: 566
Joined: August 18th, 2008, 6:14 pm
Location: Staffanstorp

Post by Jakeand »

Vilka 3:1 vxl har du? Dom låga (s.k "StuG") med aluminiumsidor eller dom plåtsidor?
Jag har motorer liggande och har även lagat motorer med liknande symtom som du upplever. Piniong dreven går att flytta från den gamla motorn till den nya om det skulle behövas. Hör av dej om du behöver grejor eller hjälp.
Mvh

"Jake"

User avatar
johan1
Veteran
Veteran
Posts: 1263
Joined: July 22nd, 2008, 6:59 pm
Location: Trelleborg
Contact:

Post by johan1 »

Tackar för erbjudandet Jakeand

Jag har plåtsidorna (har inte vågat köpa den andra typen eftersom den inte rekommenderas till KV:n)

Har själv funderat på att dra av pinjongen men misstänker att den inte sitter så bra på "nya" motorn.
(man vill ju inte att axeln ska slira)
Testade även att trycka in pinjongen på en annan motor men eftersom den är bredare så har det en
tendens att "toucha" drevet längre ut som roterar i motsatt riktning. (blir ett fint vinande/raspande ljud :tongue: )

Jag tror jag kommer att sätta i original växellådorna så länge inför nästa veckas träff i Göteborg.
Får fixa det "ordentligt" innan nästa träff....Mölleröd ??
/Johan

BaraAlex
Medlem
Medlem
Posts: 11
Joined: March 30th, 2014, 9:33 pm

Re: Dö! Heng Long dö!

Post by BaraAlex »

Ursäkt att jag nekroar ännu en tråd, men man behöver faktiskt inte köpa en helt nu komplett motor med växellåda om en motor pajar, du kan ju byta motorerna på lådorna också. ;) Och jag håller inte med om att man kommer upp i samma pris... en skillnad jag noterade på Tamiyas Leo 2A6 är ju t:ex om man vill uppgradera till fina väghjul så hittar man ju såna som kostar mer än en helt metall uppgraaderad HL Leopard. :P

Patjo
Medlem
Medlem
Posts: 140
Joined: July 7th, 2013, 9:06 pm
Location: Boxholm

Re: Dö! Heng Long dö!

Post by Patjo »

Men du nekroar på årsdagen av trådstart! Det är lite snyggt iallafall :thumbup:

BaraAlex
Medlem
Medlem
Posts: 11
Joined: March 30th, 2014, 9:33 pm

Re: Dö! Heng Long dö!

Post by BaraAlex »

Haha, det var som tusan, tänkte inte ens på det. xD